گزارش کارآموزی برق،در نیروگاه سیکل ترکیبی

این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است همچنین آماده پرینت می باشد

موضوع : گزارش کارآموزی نیروگاه سیکل ترکیبی و مزایا و معایب آنها

گزارش کارآموزی برق،در نیروگاه سیکل ترکیبی : نیروگاه سیکل ترکیبی نیروگاهی گازی است که با قراردادن بویلرهای بازیاب حرارت، دیگ‌های آب را به جوش آورده و از انرژی حاصل از بخار توربین‌های بخار را به حرکت در می‌آورند و این ترتیب راندمان نیروگاه گازی بیشتر می‌شود. دمای خروجی اگزوز نیروگاه گازی در حدود ۵۴۰ درجه سانتیگراد است . برای جلوگیری از اتلاف این انرژی گرمایی هر دو توربین گاز یک بویلر را تغذیه می‌کنند . آب موجود در هارد پاهای بویلر بر اثر دمای زیاد اگزوز بخار شده و به اصطلاح سوپر هیت می‌شود . بخاری با دمای ۵۲۰ درجه سانتیگراد و فشار ۸۴ bar . این بخار به پره‌های توربین بخار برخورد کرده و سبب چرخش آن می‌شود.
نیروگاه های سیکل ترکیبی : در توربین گاز جهت کنترل درجه حرارت در اتاق احتراق ضروری است که احتراق با هوای بسیار زیاد صورت پذیرد .دود خروجی از اگزوز توربین گاز ، علاوه بر اینکه دارای درجه حرارت بالایی است ، اکسیژن کافی نیز جهت احتراق دارد ولی در نیروگاههای سیکل ترکیبی از انرژی گاز خروجی از اگزوز به روش های مختلفی جهت تولید بخار استفاده می شود که در بخش های آتی به آن اشاره خواهیم کرد .
نیروگاههای سیکل ترکیبی بدون مشعل : در این نوع ، دود خروجی از اگزوز توربین گاز که حجم بالا و دمای زیادی ( دمای گاز خروجی در بار اسمی در حدود ۵۰۰ درجه سانتی گراد است ) دارد به بویلری هدایت می شود و به جای مشعل و سوخت در واحدهای بخاری ، جهت تولید حرارت به کار می رود. بخار تولید شده نیز توربین بخار را به چرخش در می آورد. این امر باعث بالا رفتن راندمان مجموعه نیروگاهی می گردد ، ضمن آنکه هزینه های سرمایه گذاری به ازای هر کیلو وات تا حد قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند . این مجموعه برای تولید برق پایه استفاده می شود و کارآیی آن در صورتی که فقط برای تولید برق به کار رود تا ۵۰ درصد هم بالا می رود .
در مناطق سردسیر با بکارگیری توربین بخار با فشار خروجی زیاد (Back pressure) به جای کندانسور و برج خنک کن در تامین آب گرم و بخار مصرفی گرمایش مناطق شهری و صنعتی نیز استفاده می شود که در این صورت راندمان تا ۸۰ درصد هم افزایش می یابد.
نیروگاههای سیکل ترکیبی با سوخت اضافی ( مشعل ) : در نیروگاههای سیلک ترکیبی بدون مشعل ، کارکرد بخش بخار وابستگی کامل به کارکرد توربین گاز دارد . در مواردی که نیاز به کارکرد دائمی بخش بخار وجود دارد با تعبیه مشعل در بویلر ، به گونه ای که در صورت توقف بخش گاز کارکرد قسمت بخار با اشکال مواجه نگردد ، عملکرد مستقل این دو بخش تامین می شود و بدین ترتیب ، این نوع نیروگاههای سیکل ترکیبی شکل گرفته اند . این نوع سیکل ترکیبی عموماٌ به منظور بالا بردن قدرت و جلوگیری از نوسانات قدرت توربین بخار با تغییر بار توربین گاز به کار گرفته می شود . امکان کارکرد واحد بخار در نقطه کار مناسب تر با تعبیه مشعل ساده ، به کارگیری سوخت مناسب و استفاده از گاز داغ خروجی توربین گاز به عنوان هوای دم عملی است . قدرت واحد گاز و واحد بخار در حداکثر بار سیستم مساوی است . راندمان این نوع سیکل ترکیبی از واحد بخاری ساده بیشتر و از سیکل ترکیبی بدون مشعل کمتر می باشد . این نوع واحد ها غالباً در مواردی که علاوه بر تامین انرژی الکتریکی ، تامین آب مصرفی و یا بخار مورد نیاز واحدهای صنعتی نیز مد نظر باشد ، به کار می رود .
نیروگاه سیکل ترکیبی(چرخه سیکل ترکیبی) : به نیروگاهی گفته می‌شود که در آن هم در توربین گازی و هم در توربین بخار قدرت تولید می‌شود. فکر چرخه ترکیبی به منظور بهبود بازده نیروگاه از طریق بهره‌گیری از انرژی گازهای خروجی توربین، مطرح شد. این کار را نیز به وسیله بازیافت گرما می‌توان انجام داد. بازیافت گرما، انرژی هدر رفته از دودکش را از ۷۰ به ۶۰ درصد انرژی داده شده می‌رساند. استفاده از مبادله کن گرما منحصراً موجب افزایش بازده می‌شود و توان خروجی را افزایش نمی‌دهد. در حقیقت، به دلیل افت فشار بیشتری که مبادله کن گرما به چرخه تحمیل می‌کند، استفاده از مبادله کن موجب کاهش نسبت فشار توربین و در نتیجه کاهش توان خالص خروجی به مقدار چند درصد می‌شود. صرف نظر از این کاهش اندک در توان خروجی، استفاده از مبادله‌کن گرما به دلیل سطح تبادل گرمای زیاد آن و لوله‌های بزرگ هوا و گاز درآن سبب گرانتر شدن نیروگاه می‌شود. اثر دیگری که به کارگیری مبادله‌کن گرما می‌گذارد این است که نسبت فشار بهینه‌ای که منجر به بیشینه شدن بازده می‌شود به مقادیر کوچکتر میل می‌کند و این امر، توان را کاهش می‌دهد . چرخه‌های ساده در نزدیکی توان بیشینه کار می‌کنند زیرا در مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرند که بازده در آنها از اولویت عمده برخوردار نیست. در مقابل، استفاده از چرخه‌های بازیابی تنها هنگامی منطقی است که در نزدیکی بازده بیشینه عمل کنند. از این رو توان خروجی چرخه بازیابی نسبت به توان چرخه ساده به مقدار بیشتری در حدود ۱۰ تا ۱۴ درصد کمتر است .
همانطور که گفته شده بالا بردن بازده نیروگاه توربین گازی به وسیله بازیابی روش پرهزینه‌ای است. بنابراین باید به دنبال روشی بود که با به کارگیری آن بتوان هر دو مقدار بازده و توان را افزایش داد. راه حلی که برای این منظور پیدا شده است، استفاده از انرژی بسیار زیاد گازهای خروجی توربین برای تولید بخار جهت استفاده در یک نیروگاه بخار است. این یک روش طبیعی است چرا که توربین گاز یک ماشین با دمای نسبتاً بالا (۱۱۰۰ تا ) و توربین بخار یک ماشین با دمای نسبتاً پایین (۵۴۰ تا ) است. این کارکرد توأم توربین گازی «در طرف گرم» و توربین بخار در «طرف سرد» را نیروگاه چرخه ترکیبی می‌نامند . چرخه‌های ترکیبی علاوه بر داشتن بازده و توان بالا، از مزایای دیگری نیز مانند انعطاف‌پذیری، راه‌انداز سریع، مناسب بودن برای تأمین بار پایه و عملکرد دوره‌ای و بازده بالا در محدود گسترده‌ای از تغییرات بار برخوردار است. در نیروگاههای ترکیبی امکان استفاده از زغال سنگ، سوختهای سنتزی و انواع دیگر سوختها وجود دارد . عیب بارز چرخه ترکیبی، پیچیدگی آن است، زیرا اساساً در چرخه ترکیبی از دو نوع تکنولوژی متفاوت استفاده می‌شود .
ایده چرخ ترکیبی یک ایده تازه نیست ودر اوایل این قرن پیشنهاد شد. اما در سال ۱۹۵۰ بود که اولین نیروگاه ترکیبی ساخته شد. بعداز آن تاریخ تعداد نیروگاههای ترکیبی نصف شده، به ویژه در دهه ۱۹۷۰، به سرعت افزایش یافت، تخمین زده می‌شود که تا انتهای دهه ۱۹۷۰ در حدود ۱۰۰ واحد نیرواه ترکیبی با ظرفیت کل . MW150000 در سراسر جهان ساخته شودچرخه‌های ترکیبی به صورت‌های متعددی پیشنهاد شده‌اندکه مهمترین آنها عبارتنداز : ۱) دیگ بازیافت گرما با احتراق اضافی یا بدون آن. ۲) دیگ بازیافت گرما مجهز به بازیابی و یا گرمایش آب تغذیه. ۳) دیگ بازیافت گرما با فشار بخارچندگانه. ۴) چرخه بسته توربین گازی با گرمایش آب تغذیه در چرخه بخار.
گزارش کارآموزی برق،در نیروگاه سیکل ترکیبی دانلود گزارش کارآموزی نیروگاه برق سیکل ترکیبی و مزایا و معایب آنها کارآموزی در یک نیروگاه برق تحقیق کاراموزی رشته مهندسی برق دانلودگزارش کارآموزی نیروگاههای سیکل ترکیبی برق دانلود پروژه کارآموزی برق در نیروگاههای سیکل ترکیبی تحقیق کارآموزی الکتریکی مرکزی، نیروگاه سیکل ترکیبی

فهرست مطالب

نیروگاههای سیکل ترکیبی و مزایا و معایب آنها
نیروگاه کازرون مجموعه ای از اولین ها
افتخارات کسب شده
نیروگاه های سیکل ترکیبی
نیروگاههای سیکل ترکیبی به سه دسته تقسیم بندی می شوند
۱- نیروگاههای سیکل ترکیبی بدون مشعل
۲- نیروگاههای سیکل ترکیبی با سوخت اضافی ( مشعل )
۳- نیروگاههای سیکل ترکیبی جهت تامین هوای دم کوره بویلر
بررسی بیشتر نیروگاههای سیکل ترکیبی
نیروگاه سیکل ترکیبی(چرخه سیکل ترکیبی)
نیروگاه سیکل ترکیبی
ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی
ساخت ۲۲ نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت تولید۳۵۰۰ مگاوات
نیروگاه ترکیبی خوی
لیست پروژه های انجام شده
نخستین نیروگاه سیکل ترکیبی خصوصی در ایران
نیروگاه های سیکل ترکیبی میزان مصرف سوخت را کاهش می دهند
نیروگاه سیکل ترکیبی
نیروگاه سیکل ترکیبی(چرخه سیکل ترکیبی)

دانلود گزارش کارآموزی برق،در نیروگاه سیکل ترکیبی

کارآموزی های مشابه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *