گزارش کارآموزی سیستم الکتریکی خودرو

این گزارش کار آموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است همچنین آماده پرینت می باشد

موضوع : گزارش کارآموزی سیستم الکتریکی خودرو

استارت یک موتور الکتریکی است که انرژی الکتریکی را دریافت کرده به انرژی مکانیکی تبدیل می کند و این نیرو را توسط چرخ دندههای خود به فلایویل منتقل میکند تا موتور خودرو روشن شود موتور استار ت باید بتواندلنگری ایجاد کند که بر نیروی اینرسی (ماند یا ساکن )و اصطکاک موتور سرد غلبه کند به این دلیل اکثر موتورهای استارت از نوع «سری» و از انواع «کامپالیز» با جریانهای دائم هستند. تمام جریان باتری از سیم پیچهای اصلی و سیم پیچ مغناطیسی آن می گذرد نتیجه آن است که لنگر و نیروی ترک خیلی زیادی در موتور حاصل می شود. این موضوع از روی این فرمول محاسبه میشود.یک موتور ۶ ولتی ۶۰۰ آمپر جریان از باتری میگیرد. در صورتی که یک موتور ۱۲ ولتی ۳۵۰ آمپر می گیرد. این مقدار زیاد جریان فقط موقعی می تواند عبور کند که مقاومت سیم پیچهای موتور (استارت ) خیلی کم باشد برای اطمینان از کم بودن مقاومت موتور یک کلید با اتصال خوب لازم است.ساده ترین کلید آن است که از دو میله‌ی موازی با هم استفاده کنیم. فشار در موقع استارت زدن فنر را فشرده می سازد و یک خار مسی بین دو میله را طوری قرار می دهد که جریان کاملاً برقرار شود. در استارتهای جدید این کلید ضمیمه یک کلید قطع و وصل جریان برای شمعها نیز می باشد. این کلید یک مغزی آهنی را مغناطیسی می کند که آن هم به نوبه ی خود جریان استارت را وصل می کند.برای جلوگیری از عبور جریان مضر در موتور استارت از کلید‌هایی استفاده می کنند که با خلاء کار می کند ، این خلاء از منیفلد گاز تهیه میشود.
دستگاه تبدیل سرعت:به علت جریان شدیدی که بوسیله موتور استارت گرفته میشود تا لنگر زیادی حاصل کند تا این لنگر بر مقاومت غلبه کند و قطعات دوران کننده را به سرعت به حرکت در آورد. بایستی موتور خودرو سرعت بگیرد والا ادامه کار موتور استارت سبب گرم شدن زیاد از حد آن می‌شود: بنابر این لازم است که لنگر حاصل از موتور استارت به فلایویل که جرم بزرگ و سنگینی می باشد که روی پیرامون خود دنده های ریزی دارد چرخ طیار بوسیله ی اتصال به میل لنگ نیرو را به موتور انتقال میدهند.
مهم : تعداد دنده های فلایویل همواره ۱۶ برابر تعداد دنده های استارت است. بنابراین می توان گفت نیروی موتور استارت ۱۶ برابر شده در جهت روشن شدن موتور مصرف می گردد.یک موتور استارت که بین چرخ دندههای با فلایویل نسبت رعایت شده سرعت دورانش باید rpm 3200 باشد تا بتواند به میل لنگ سرعت کافی بدهد . این موضوع خود مسئله ای مهمی نیست اما وقتی خودرو روشن شد، موتور حداقل با سرعت rpm600 خواهد چرخید و اگر در این موتور استارت با موتور خودرو درگیر باشد این سرعت بحرانی سبب از هم گسستگی موتور استارت میشود. پس دستگاهی لازم است که بتواند فوراً استارت را از موتور خودرو (فلایول ) جدا کند و از خرابی استارت جلوگیری بعمل آورد . این دستگاه «بندیکس» نام دارد موتورهای قدیمی تر از نوعی کلاچ جلورونده و برگشت دهنده استفاده می شد.در استارت هنگامی که سیم پیچ القا کننده آن تحریک میشود حرکت مغزی آهنی آن سبب حرکت چرخدنده شده و در گیر شدن آن با فلایول بوسیله ی اهرام تغییر امکان می دهد. حرکت بیشتر مغزی آهنی جریان الکتریکی را از سیم پیچ اصلی عبور داده سبب چرخیدن موتور استارت می گردد در مدت چرخیدن موتور اصلی استارت نیروی حاصل از سیم پیچ اصلی توسط کلاچ مخصوص یا دستگاه بندیکس به فلایویل منتقل می شود. کلاچ مخصوصی دارای یک قسمت دندهای داخلی است و بوسیله یک قطعه فلزی به نام «پاستین» دارای یک سری شیارهای داخلی است در آنها قرقره ای که یک طرفش باریکتر است قرار دارد وقتیکه موتور استارت می چرخند قرقره به سمت قسمت باریکتر رانده شده وسبب درگیر شدن میشود. هنگامی که موتور خودرو ، استارت و گلویی آن و پوسته ی پاستین را تندتر می چرخاند، قرقرها به سمت شیارهای و سیعتر حرکت کرده و چرخدنده ی استارت از چرخدنده فلایویل آزاد میشود.مجموع چرخدندهای استارت و پاستین بطوریکه دارای لقی باشند روی محور سیم پیچ اصلی که دارای زائده ی خارجی است قرار می گیرد. بطوریکه فرورفتن پاستین درگیر شده و عمل میکند. هنگامیکه موتور می چرخد ، تأخیر حرکت مجموعه پاستین به علت نیروی «ماند » یا اینرسی سبب پیچ خوردن محور به سمت جلو میشود، بنابراین محور آن قدر به سمت جلو میرود تا با فلایول درگیر شود، بعد از اینکه موتور خودرو روشن شد چون چرخدنده یاستارت سریعتر از موتور استارت می چرخد مجموعه ی پاستین عقب هدایت شده و چرخدنده ی استارت فلایویل جدا میشود.
مولد برق (دینام): وظیفه اصلی دستگاه مولد تولید انرژی الکتریکی ذخیره آن در باطری خودرو می باشد دینام مانند یک ژنراتور انرژی مکانیکی موتور خودرو را به انرژی الکتریکی تبدیل میکند. در خودروهای جدید شامل مولد و قسمت تنظیم کننده جریان و ولتاژ می باشد دستگاه تنظیم کننده شامل قطع کنند. جریان در جهت معکوس تنظیم کنند. جریان و ولتاژ میباشد . مولد همیشه بوسیله تسمه ای از روی پولی میل لنگ به موتور وصل شده است . قاعدتاً مولد ها دارای یک سیم پیچ (شنت ) موازی یعنی سیم پیچ میدان مغناطیسی با سیم پیچ اولیه موازی است.
سیستم برق خودرو کارآموزی مکانیک رشته صنایع اتومبیل سیستم الکتریکی خودرو کارآموزی سایپا سیستم الکتریکی خودرو گزارش کار آموزی سیستم الکترونیکی خودرو محل کار آموزی نمایندگی سایپا دانلود گزارش کارورزی سایپا

فهرست مطالب

نمایندگی سایپا
تاریخچه ۱
استارت ۵
کلید قطع وصل موتور استارت ۷
دستگاه تبدیل سرعت ۸
مولد برق یا دینام ۹
آنالیز دستگاه استارت و دینام ۱۰
قطع کننده جریان معکوس ۱۲
آفتامات ۱۶
دستگاه ایجاد جرقه ۱۹
دستگاه احتراق اجزا ۲۰
کوئل ۲۰
دلکو ۲۱
درب دلکو ۲۴
خازن ۲۵
شمع ها ۲۶
بازدید شمع ۲۷
انواع شمع ۲۸
مگنت ۳۰
تأخیر یا تقدم زمان احتراق ۳۱
ریتارد ۳۲
سیم کشی اتومبیل ۳۴
رنگ های متفاوت برای شناسایی سیم هاء۳۶
ادوات داشبورد ۳۶
داشبورد پیکان ۴۰
روش تعویض فیوز دلکو ۴۳
نصب و تنظیم پلاتین ۴۴
طرز تعیین سیلندر شماره یک و وایره آن ۴۵
مراقبت اساسی سیستم برق ۴۷
فیوز ۴۸
استفاده از فازمتر برای عیب یابی ۴۹
آزمایش آفتامات ۴۹
ردیابی و رفع اشکال تعدادی از ایرادات برقی ۵۱
الکترونیک در خودرو ۵۲
نقش EIS در خودرو ۵۳
سیستم جرقه (EIS ) 53
سیستم جرقه (EFI ) 54
سنسورها ۵۵

دانلود پروژه کار آموزی سیستم الکتریکی خودرو

کارآموزی های مشابه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *