دانلود کارآموزی رشته برق در یک نیروگاه

این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است همچنین آماده پرینت می باشد

موضوع : گزارش کارآموزی برق در نیروگاه

نیروگاه حرارتی به کلیه ی نیروگاه هایی اطلاق می شود که در واحدهای آن با احتراق سوخت های جامد ، مایع و یا گاز در بویلر و یا در خود محرک اولیه ( مانند دیزل ها و توربین های گازی ) تولید انرژی حرارتی و سپس الکتریکی صورت می پذیرد . انواع نیروگاه حرارتی بر حسب نوع سوخت عبارتند از : ذغال سوز ( اعم از ذغال به لاشه ای یا پودر شده ) ، گازوئیل سوز ( دیزل ) ، نفت سوز ، گاز سوز و توربین گازی ( که در آن احتراق گاز مستقیما در توربین صورت می گیرد . قسمت عمدهای از نیروگاه های حرارتی که به عنوان تولید کننده های اصلی انرژی الکتریکی طراحی می شوند از نوع کندانسوردار می باشند . این نیروگاه ها عموما مجهز به واحدهایی با قدرت ۲۰۰ تا ۸۰۰ مگا وات بوده و راندمان حرارتی آن ها از میزان ۴۰ تا ۴۲ درصد تجاوز نمی کند ، و معمولا در هر کشور پرقدرت ترین نیروگاه ها را تشکیل می دهند . نوع دیگری از نیروگاه های حرارتی که به نام ترموالکتریک مشهورند جهت تولید مشترک انرژی حرارتی ( به صورت بخار یا آب داغ ) و انرژی الکتریکی طراحی و نصب می شوند . این تولید مشترک موجب افزایش راندمان حرارتی واحدهای مذکور تا میزان ۶۵ الی ۷۰ درصد می باشند .
نیروگاه آبی : از قدیم استفاده از انرژی ذخیره شده در آب به صورت های مختلف از جمله آسیاب های آبی مرسوم بوده است . با پیدایش صنعت برق کوشش های زیادی در جهت به کارگیری هر چه بیشتر انرژی آبی و تبدیل آن به انرژی الکتریکی معطوف گردیده و در این راه پیشرفت های زیادی هم حاصل شده است . ارزش نیروگاه های آبی بر این است که از تاسیسات ایجاد شده عمدتا می تواند در جهت اهداف صنعتی و کشاورزی نیز استفاده برد . معمول ترین نوع ذخیره و کنترل آب ، ایجاد سدها و آب بندها می باشد . گرانی قیمت تاسیسات ذخیره و انتقال آب با مسایل خاص سیاسی و اجتماعی آن ( زیر آب رفتن روستاهای مجاور ، از بین رفتن مقداری از زمین های کشاورزی و … ) معمولا ایجاد سد صرفا جهت گرفتن انرژی الکتریکی را توجیه اقتصادی نمی نماید . چنانچه مطالعات ایجاد چنین تاسیساتی را توجیه نماید ، ارزش نیروگاه آبی دو چندان می گردد . نیروگاه های آبی در مقایسه با سایر نیروگاه ها ( حرارتی ، گازی ، دیزلی ) دارای مزایای بسیاری می باشد که از جمله بالا بردن راندمان ، نداشتن هزینه های مربوط به مسایل سوخت ، قرار گرفتن سریع در مدار و نداشتن مسایل آلودگی هوا را می توان نام برد . در مناطقی که منابع آب امکان خارج ساختن دائمی آب را از سدها را بدهد ، این نیروگاه ها به طور دائم مورد استفاده واقع می شوند وحتی در بعضی موارد به عنوان پایه تولید انرژی الکتریکی به علت داشتن قابلیت اطمینان بالا قرار می گیرد . اما در مواردی که استفاده آب در صنعت و کشاورزی و شرب در اولویت بالاتری نسبت به تولید انرژی الکتریکی باشد برنامه را بر اساس نیاز های آب مشروب و کشاورزی تنظیم می نمایند . بدین معنی که نیازهای آبی در یک پریود مشخص مثلا ۲۴ ساعت را در ظرف چند ساعتی که شبکه به انرژی الکتریکی بیشتری نیازمند است ، از سد اصلی خارج ساخته وارد سد تنظیمی می نمایند یعنی توربین های آبی به کار می افتد . سپس با برنامه ریزی که می شود آب از سد تنظیمی به تدریج جهت دیگر اهداف ( کشاورزی ، صنعت و شرب ) وارد شبکه های انتقال و توزیع با تصفیه خانه های مربوط می گردد. می توان با استفاده از انرژی آب رودخانه ها و آبشارها و احداث سد در مسیر رودخانه توسط توربین های آبی ، ژنراتور را چرخاند و الکتریسیته تولید نمود . سدهای آبی که ساختمان های مختلفی دارند می توانند در مسیر رودخانه احداث شده و با نصب تجهیزات یک نیروگاه آبی علاوه بر مصارف کشاورزی برای تولید برق استفاده کرد . آب دریاچه در صورت اضافه شده از قسمت بالای سد سر ریز می کند . به علت آن که مصارف آب کشاورزی و تقاضای برق در زمان های مختلفی صورت می گیرد برای جلوگیری از هدر رفتن آب پس از سد اصلی یک سد کوچک به نام سد تنظیمی استفاده می گردد و در صورت نیاز به آب کشاورزی دریچه های این سد تنظیمی باز می گردد . معمولا تاسیسات نیروگاه داخل ساختمان سد می باشد . با توجه به دبی آب و ارتفاع آن نوع توربین نصب شده فرق می کند که می توان از انواع پلتون ، فرانسیس یا کاپلان باشد .دراندمان نیروگاه های آبی بالا می باشد ( حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد ) و راه اندازی آن ساده ( ۱۴ الی ۱۵ دقیقه ) انجام می گیرد .
نیروگاه اتمی : نیروگاه های هسته ای بخاطر تشابه در نوع انرژی نهایی که همان انرژی حرارتی است عملا در رده ی نیروگاه های حرارتی قرار می گیرند ، ولی به لحاظ ویژگی های خاص سوخت هسته ای آن را نوع جداگانه ای به حساب می آورند . اساس کار نیروگاه اتمی و بخاری یکی است فقط به جای دیگ بخار ، در نیروگاه اتمی از یک رآکتور استفاده شده ، آب را در رآکتور توسط انرژی حاصل واکنش های هسته ای ( فیوژن ) گرم شده وبخار می گردد که این بخار می تواند توربین را بچرخاند و در نتیجه محور ژنراتور به حرکت آمده و الکتریسیته تولید می گردد .
نیروگاه بخار : یکی دیگر از روش های تولید انرژی استفاده از نیروی بخار می باشد که در این نوع نیروگاه بخار تولید شده در بویلر ( دیگ بخار ) به داخل توربین جریان داده می شود و باعث چرخش آن گشته و اگر شافت توربین با یک ژنراتور وصل گردد می توان از نیروی چرخشی آن انرژی الکتریکی تولید کرد . بخار پس از عبور از توربین به کندانسور ( چگالنده ) رفته و توسط آب خنک کن تقطیر و به صورت آب در می آید . نیروگاه های بخار برای بارهای اصلی ( پایه ) به کار می روند ( چون راه اندازی ساده و آسانی ندارند ) و عمر آن ها نسبت به نیروگاه های گازی بیشتر ( ۲۵ الی ۳۰ سال ) است .
اجزای اصلی یک نیروگاه بخار عبارتند از : بویلر ( دیگ بخار ) توربین بخار ، کندانسور ، پمپ تغذیه.
نیروگاه دیزلی : در نیروگاه های دیزلی قوه محرکه ژنراتور یک موتور درون سوز دیزلی است . امروزه کمتر از نیروگاه های دیزلی برای نیروگاه پایه استفاده می کنند و بیشتر برای مواقع اضطراری و احتمالا بار ماکزیمم می باشد . در حال حاضر در مناطقی از ایران که به شبکه سراسری وصل نیست از نیروگاه های دیزلی استفاده می شود . قدرت تولیدی آن ها به طور معمول تا ۵۰۰۰ کیلو وات می باشد.
برای توجیه کامل نیروگاه و آشنایی کامل به نوع شین بندی و برداشت انرژی از پست فشار قوی ، در روی تابلو فرمان معمولا مدار الکتریکی قسمت فشارقوی نیروگاه و یا هر قسمت از نیروگاه که دارای فرمان از دور است به طور کامل به وسیله رنگ و یا رشته های نورانی و یا تسمه های باریک فلزی یا به هر طریق دیگری منعکس و مشخص شده است . نیروگاه حرارتی معمولا دارای دو سالن فرمان یکی برای قسمت الکتریکی و دیگری برای قسمت حرارتی نیروگاه می باشد . در صورتی که نیروگاه آبی فقط دارای یک سانترال فرمان است . در نیروگاه آبی همیشه سعی بر آن است که اتاق فرمان مشرف به توربین ها باشد تا متصدی اتاق فرمان بتواند از نزدیک توربین و ژنراتورها را نیز تحت کنترل و مراقبت داشته باشد . در نیروگاه های حرارتی بزرگ که دارای دو متصدی می باشند ( اپراتور قسمت الکتریکی و اپراتور قسمت حرارتی ) . بهتر است سالن فرمان الکتریکی و حرارتی از یکدیگر مجزا باشند تا اتفاقات و حوادث ناگهانی و غیر منتظره در یک قسمت دیگر را متوحش و مضطرب نکند . اتاق فرمان معمولا در همان سطحی که ژنراتورها نصب شده اند و به فاصله کمی از آن ها قرار دارد . در این صورت علاوه بر این که تماس اپراتور با موتورخانه به سادگی انجام می گیرد ، مشکلات کابل رسانی ( کابل های مربوط به فرمان و دستگاه های حفاظت و مراقبت و اندازه گیری ) نیز تا حدودی مرتفع می گردد . بزرگی سالن فرمان بستگی به تعداد پست ها ( سلول ها ) و به طور کلی بستگی به بزرگی پست فشارقوی و تعداد ژنراتورها دارد . نظر به این که برای هر واحد تابلوی مخصوصی در نظر گرفته می شود ، بزرگی تابلو بستگی به تعداد دستگاه های فرمان ، حفاظت و اندازه گیری مربوط به آن پست را دارد . جهت کوچک کردن عرض تابلوها معمولا از دستگاه های اندازه گیری مستطیل شکل استفاده می شود . ولی در هر حال نباید عرض تابلوها از ۶۰۰ میلیمتر کوچکتر انتخاب گردد . زیرا در ضمن ضمن این که دستگاه های اندازه گیری روی تابلو باید آنقدر بزرگ باشند که خواندن آن ها از فاصله چند متری به راحتی مقدور باشد ، باید دسترسی به دستگاه ها برای سرویس و تعمیرات لازم نیز از پشت تابلو میسر گردد .
دانلود گزارش کارآموزی در نیروگاه دانلود پروژه کار آموزی برق در نیروگاه خرید گزارش کاراموزی نیروگاه توس کارآموزی در نیروگاه

فهرست مطالب

نیروگاه ( توضیحات کلی ) ۱
نیروگاه توس ۸
بویلر ۱۰
توربین ۱۴
ژنراتور ۳۹
ترانسفورماتور ۵۰
سیستم سوخت رسانی ۵۷
کندانسور هوایی ۶۲
آزمایشگاه و تصفیه آب ۶۲
اتاق فرمان ۶۳
منابع ۶۶

دانلود کارآموزی رشته برق در یک نیروگاه

کارآموزی های مشابه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *