گزاش کارآموزی بهداشت حرفه ای در صنایع داروسازی

موضوع : گزاش کارآموزی بهداشت حرفه ای در صنایع داروسازی

توضیح: این فایل به صورت ورد و آماده ی پرینت می باشد

انسان از آغاز آفرینش به منظور استمرار حیات، به کار و کوشش مجبور بوده و در این راه سختی های بسیاری را متحمل شده است. امروزه به علت رشد روز افزون جمعیت و مصرف بیش از اندازه و بر پایی صنایع بزرگ، استفاده از انواع ماشین آلات، تجهیزات ، فرایندها و مواد شیمیایی و … امری گریزناپذیر شده است.
صنعتی شدن و تولید فزاینده مخاطراتی گوناگون را برای نیروی کار به ارمغان آورده و موجب شود نیروی کار در معرض عوامل زیان آور بسیار قرار گیرد، عواملی که جزء جدایی ناپذیر صنعت و تولید به شمار می آیند و همواره تندرستی نیروی کار را تهدید می کنند. از این رو حفاظت از تندرستی نیروی کار و بهسازی محیط کار از اهمیت شایان توجه برخوردار است.
این گزارش جهت بررسی مسائل بهداشت حرفه ای در کارخانه داروپخش طی یک دوره کارآموزی تهیه شده و سعی شده در آن پس از بررسی ها و ارزیابی ها و اندازه گیریهای انجام شده و ارائه اطلاعات لازم در زمینه مسائل مختلف و عوامل زیان آور کار پیشنهادات مفید و موثری جهت بهتر سازی محیط کار ارائه شود. امید روزیکه نیروی کار در تمام صنایع ایران از سلامت و ایمنی کامل برخوردار شود.
بهداشت حرفه ای در صنایع داروسازی : بهداشت حرفه ای در صنایع داروسازی از اهمیت بسزایی برخوردار است. زیرا محصول نهایی تولید شده در کارخانه های داروسازی دارویی بوده و مصرف کنندگان آن بیماران می باشند. بنابراین حفظ شرایط صد درصد بهداشتی مطابق استانداردهای بین المللی در محیط کارخانه امری است ضروری که کنترل آن بر عهده مسئولین متخصص واگذار شده و آنها موظیف به نظارت مستقیم بهداشت محیط کار می باشند.
برای درک صحیح از مفهوم بهداشت حرفه ای در کارخانجات داروسازی بهتر است به تعریف بهداشت حرفه ای توجه کافی داشته باشیم در واقع بهداشت حرفه ای عبارتست از علم و هنر پیشگیری از اثرات سوئی که در طرز کار، محیط کار و خصلت کار وجود دارد و سلامت شاغل را به خطر انداخته وباعث ایجاد بیماری های حرفه ای، مسمومیت های شغلی و حوادث ناشی از کار می شود ( براساس تعریف ALHA (انجمن متخصصین مهندسی بهداشت حرفه ای آمریکا) همانطور که می دانیم مواد اولیه مصرفی در کارخانجات دارویی بیشتر از مواد شیمیایی تشکیل می یابد. بنابراین در صورت عدم استفاده صحیح از موارد مزبور عوامل شیمیایی مورد مصرف ممکن است در اثر تماس با اعضای بدن کارگران و با ورود به دستگاه تنفسی و گوارشی و همینطور از طریق پوست موجبات ناراحتی آنان را فراهم بسازد و با مواد شیمیایی ممکن است باعث تحریک و سایر عوارض دیگر گردد.
از جمله عوراض زیان آور فیزیکی که در کارخانجات داروسازی ممکن است روی سلامتی کارگران اثر منفی داشته باشد می توان سروصدا، روشنایی، حرارت و امثال آنها را ذکر کردکه در بخشهای مختلف به نحوی موجبات ناراحتی کارگران را سبب می شوند و می بایست راههای کنترل صحیح آنها را شناسایی نمود و در صورتیکه راه کنترل به نحوی وجود داشته باشد با وسایل حفاظت فردی مناسب اقدام به جلوگیری از عوارض نامطلوب آنها نمود.
سازمانها و تشکیلات بهداشت حرفه ای در ایران : این سازمانها عبارتند از سازمانهای دولتی مسئول در امر بهداشت حرفه ای و حفاظت صنعتی وسازمانهای اختصاصی که از طرف صنایع ایجاد می گردند. سازمانهای دولتی یا مستقیماً مجری برنامه های بهداشت حرفه ای و حفاظت صنعتی بوده و یا موظف در نظارت بر انجام امور و یا اینکه مسئول آموزش کادر فنی مورد لزوم می باشند. وزارت کار و امور اجتماعی مسئولیت مستقیم در مقابل مسائل کار و کارگری داشته و فعالیت گسترده ای در این زمینه دارد.
سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در سطح کشور فعالیت های جنبی در زمینه بهداشت حرفه ای دارند. اینک به ذکر قانون کار وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی و آیین نامه های کمیته حفاظت و بهداشت حرفه ای می پردازیم.
۱) قوانین کار، وزارت کار مورد استناد فعالیتهای بهداشت حرفه‌ای: ماده های ۲،۸۵،۸۶،۸۷،۸۸،۸۹،۹۰،۹۱،۹۲،۹۳،۹۴،۹۵،۹۶،۹۷،۹۸،۹۹،۱۰۰،۱۰۱،۱۰۲،۱۰۳،
۱۰۴،۱۰۵،۱۰۶،۱۵۶،۱۷۹،۱۹۳
۲) آئین نامه های سازمان تامین اجتماعی : ماده های ۳،۴،۵۴،۶۰،۶۱،۶۵،۶۶،۸۸،۹۰
۳) آئین نامه های کمیته حفاظت فنی : ماده های ۱،۲،۳،۴،۵،۶،۷
تاریخچه و مشخصات شرکت کارخانجات داروپخش : شرکت داروپخش در تاریخ ۲۳/۱۰/۱۳۳۴ با سرمایه ۰۰۰/۰۰۰/۲۵۰ ریال با عنوان بنگاه خیریه داروپخش به منظور ارائه خدمت دارویی در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار در کیلومتر ۱۸ اتوبان کرج آغاز به کار نمود. محصولات بخش تولیدی این مجتمع در آغاز حدود ۲۰ قلم و شامل انواع آمپول ، قرص و شربت بود، که تا پیروزی انقلاب اسلامی تنوع تولیدات کارخانه به ۸۰ قلم رسید.
مجموعه بزرگ داروپخش در سال ۱۳۵۷ پس از به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ملحق و با توجه به اجرای نظام نوین دارویی، همگام با سایر کارخانجات تولیدی محصولات خود را با نام ژنریک تولید و به بازار عرضه نمود و از سال ۱۳۵۹ با دگرگونی که در ساختار تشکیلاتی این مجموعه رخ داد با نام شرکت سهامی داروپخش به تلاش خود ادامه داد که از اسفند سال ۱۳۷۱ مالکیت آن از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سازمان تامین اجتماعی منتقل و با نام شرکت داروپخش (سهامی خاص) به فعالیت خود ادامه می دهد.
در سال ۱۳۷۲ شرکت داروپخش از سهامی خاص به سهامی عام تغییر و در سال ۱۳۷۷ با تبدیل واحدهای خود گردان به شرکتهایی با شخصیت حقوقی مستقل، کارخانه داروپخش نیز از شرکت داروپخش سهامی عام منفک و از همان تاریخ تحت عنوان شرکت کارخانجات داروپخش ( سهامی خاص) وظایف خود را دنبال می کند.در حال حاضر شرکت با بهره گیری از خدمات بیش از ۹۰۰ نفر در رده های مختلف تحصیلی و تجربی در زمینه تولید حدود ۱۴۰ قلم اشکال مختلف دارویی فعالیت دارد و در حدود ۱۲% از کل محصولات مختلف دارویی و بهداشتی را تأمین می نماید.
شرکت داروپخش با توجه به توسعه کمی و کیفی و بهره برداری از بیش از ۴۰ سال تجربه در حال حاضر از بخشهای زیر تشکیل شده است:
– بخش قرص و کپسول
– بخش استریل
– بخش شربت وقطره خوراکی
– بخش فرآورده های بهداشتی
– بخش پماد ، کرم وشیاف
– بخش کارتریج
– بخش سرم
در همین راستا و به منظور بهبود بخشیدن به تولیدات و پاسخگویی به نیاز بازارهای جهانی در بهمن ماه سال ۱۳۷۶ ، شرکت موفق به اخذ گواهینامه ISO 9002 گردید.
کارگاهها و صنایعی که شرکت را احاطه کرده اند عبارتند از: در ضلع شمالی چاپخانه جمهوری اسلامی و کارخانه تولید مواد اولیه ، در ضلع جنوبی رنگ سازی و کارگاههای تولید قطعات، در ضلع شرقی بهزیستی و انبارهای نگهداری کالاهای تولیدی و در ضلع غربی کارگاه نیروی انتظامی واقع شده است.
در عصر حاضر، پیشرفت فن آوری در تمام زمینه های صنعتی، گسترش و کاربرد وسیع وسایل، ماشین آلات و تجهیزات مختلف را به همراه داشته است. این رشد سریع سبب گردیده تا انسان در زندگی روزمره و شغلی خود هر چه بیشتر تحت تاثیر آشفتگی های ناخوشایند اکوستیکی یعنی «صدا» با شدتهای مختلف قرار گیرد. بطوریکه امروزه صدا جزئی از زندگی انسان را تشکیل می دهد.
به همین ترتیب صدا یکی از عوامل زیان آور شغلی به شمار می آید و بسیاری از کارگران در معرض این عامل زیان آور قرار دارند. از این رو به دلیل اهمیت موضوع سر و صدا و تاثیراتی که روی افراد ایجاد می کند سعی شده است به بررسی این عامل در تعدادی از بخشهای کارخانه داروپخش پرداخته شود. در ابتدا برای آشنایی بیشتر با عالم زیان آور سروصدا تعاریفی دراین رابطه ارائه می گردد و تاثیرات زیان آور آن مطرح می شود.
صوت چیست؟ صوت شکلی از انرژی می باشد که توسط حس شنوایی قابل تشخیص است به بیان ساده صورت هر چیزی است که شنیده می شود.
امواج صوتی : همچنان که نواحی تراکم وانبساط در یک محیط حرکت می کند یک موج صوتی تولید می شود پس یک موج صوتی نمونه ای از تغییر در فشار هوا است. مولکولهای هوا در مسیر موج صوتی حرکت نمی کنند. بلکه آنها در یک محل پیرامون نقطه تعادل خود به نوسان در می آیندو مانند یک منبع ارتعاش عمل می کنند. اصوات از نوع موج طولی بوده و تقسیم بندی آنها عبارتست از:
۱- امواج مادون صوت (Infra sound) : اصواتی با بسامد کمتر از ۲۰ هرتز می باشد که گوش انسان حساسیت چندانی به شنیدن آن ندارد.
۲- امواج ردیف شنوایی (Audible spectram): اصواتی با بسامد ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز می باشند که بسامدهای یاد شده حس شنوایی را در انسان تحریک می کنند و بسامدهای ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ هرتز ، بسامدهای مطالعه می باشند.
۳- امواج ماوراء صوت (Ultra Sound) : اصواتی با بسامد بیش از ۲۰۰۰۰ هرتز می باشند و حس شنوایی انسان را تحریک نمی کنند.
سروصدا : (Noise) : عبارتست از یک صوت نامطلوب ، ناخوشایند و ناخواسته که به مجموع امواج صوتی با طول موجهای مختلف و شدتهای متفاوت که ترکیب مشخص و ثابتی نداشته باشند اطلاق می گردد.
انواع سر وصدا : صدا از نظر توزیع زمانی به انواع زیر تقسیم می گردد:
۱- صدای ضربه ای ( کوبه ای) : صدایی است که تکرار صدا کمتر از یک بار در ثانیه و یا صدایی که در زمان کوتاهی ایجاد می شود وس پس میرا می گردد.
۲- صدای متغیر: صدایی است که نوسانات صدا با گذشت زمان بین ۱۵-۱۰ دسی بل باشد.
۳- صدای منقطع : در صدای منقطع تغییرات و دامنه نوسانات بیش از ۱۵ دسی بل باشد.
۴- صدای پیوسته: به صدایی گفته می شود که فاصله تکرار صدا کمتر از نیم ثانیه است.
اثرات زیاد آور سروصدا:
سرو صدا دارای اثرات مختلفی بر روی سیستمهای مختلف بدن می باشد که در نهایت به کمبود بهره وری و بازده کاری می‌انجامد که از تأثیرات شدید تا خفیف آن عبارتند از:
۱) اثر بر سیستم شنوایی:
الف ) تغییرات دائمی کاهش قدرت شنوایی غیرقابل برگشت ، طری دائم
Permparery Thershold Shift (PTS)
ب ) تغییرات موقت کاهش قدرت شنوایی قابل برگشت، طری مونت
Temparery Thershold shift (TTS)
ج )‌احتمال پاره شدن پرده و گوش در اثر سروصدای بسیار بالا
د ) وزوز کردن گوش و احساس سوت کشیدن در گوش حتی بعد از ساعات کار
۲) اثر بر روی سیستم قلب و عروق : افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب ، افزایش میزان تنفس ، افزایش میزان آدرنالین، افزایش ترشح هورمونها
۳) اثر بر روی سیستم گوارش و اعصاب: تغییرات سیستم گوارش ، گونتگه به عضلات و خستگی عضلانی و کاهش ساعات خواب ، افسردگی روحی و روانی
روشهای اندازه گیری سروصدا در محیط کار:
اندازه گیری سر وصدا در محیط کار شامل دو بخش است: ۱- اندازه گیری میزان سروصدای عمومی محیط کار ۲- اندازه گیری میزان سروصدا به روش موضعی عملیات اندازه گیری سروصدا شامل ۳ مرحله اساسی است.
الف ) بررسی مقدماتی : در این مرحله به جمع آوری اطلاعات مربوط به محیط اندازه گیری نظیر نام کارگاه، کروکی کارگاه ، جنس سقف و کف و دیوار کارگاه، تعداد ماشین آلات و روش اندازه گیری انتخابی، استاندارد انتخابی منابع مهم سروصدا و منابع ثانویه سروصدا می‌پردازیم. در بررسی مقدماتی وسایل ودستگاههای موجود در کارگاه به تناسب ابعادحقیقی رسم می‌گردند.
ب ) اندازه گیری : بعد از کشیدن کروکی انتخاب ایستگاه های اندازه گیری باید صورت بگیرد در بررسی وضعیت عمومی کارگاه از روش ایستگاه بندی استفاده می شود و نقاطی که بعلت وجود ماشین آلات امکان اندازه گیری ندارد حذف می گردد تقسیم کارگاه به مربعهای ۲*۲ یا ۱*۱ با توجه به کوچکی و بزرگی کارگاه صورت می گیرد و در مرکز هر مربع اندازه گیری انجام می شود. در روش موضعی نقاطی که امکان حضور فیزیکی کارگر بیشتر است در نظر گرفته می شود.
برای اندازه گیری صدا در هر نقطه دستگاه هواسنج را در فاصله ۵/۱ متری از سطح زمین و با زاویه ۷۵ درجه در یک جهت نگهداشته بگونه ای کامیکروفون دستگاه تقریباً در محدوده شنوایی فرد قرار بگیرد.
ج ) مقایسه با استانداردها: پس از اندازه گیری نوبت به ارزیابی و مقایسه با استانداردها می رسد.
در این گزارش برای ارزیابی کارگاهها با استاندارد ACGIH (جدول ۱-۲) انتخاب شده است.
در نقشه توزیع قسمت صوت به صورت زیر رنگ آمیزی می گردد.
– نقاط دارای شدت کمتر از dB70 (Safe Range) به رنگ سبز
– نقاط دارای شدت dB85-70 (Hygiene Range) به رنگ آبی
– نقاط دارای شدت dB90-85 (Warning Range) به رنگ زرد
– نقاط دارای شدت بالای dB90 (Danger Range) به رنگ قرمز
استانداردهای سروصدا : استاندارد سروصدا در تمام دنیا یکسان نیست حتی در داخل کشورها واحدهای مختلفی در نظر گرفته می شود. در ایران استاندارد مورد قبول مطابق با استاندارد ACGTH می‌ باشد که به صورت زیر است: استاندارد ۲۰۰۱ ACGIH (جدول۱-۲)
۱ ۲ ۴ ۸ ۱۶ ۲۴ ساعات کار
۹۴ ۹۱ ۸۸ ۸۵ ۸۲ ۸۰ تراز کلی شدت صوت
بررسی سروصدا در کارخانه داروپخش: برای اندازه گیری سروصدا در این کارخانه از دستگاه ترازسنج صورت DAWE استفاده گردید. این دستگاه از یک نشانگر دیجیتالی و یک میکروفون تشکیل شده است و تراز صوت را در دو شبکه A,C در وضعیت های Impulse , Slow, Fast نشان می دهد رنج عملکرد دستگاه در وضعیت HI بین dB135-65 و در وضعیت LO بین dB 100-300 می‌باشد.
برای اندازه گیری شبکه دستگاه را در AHI قرار داده و در وضعیت Fast گذاشته شد و اندازه گیری ها صورت گرفت.
۱- اندازه گیری میزان صدا در سالن بسته بندی کارپول های دندانی: اندازه گیری در این سال به روش ایستگاه بندی صورت گرفت در ابتدا ایستگاه بندی سالن طبق شکل (۱-۲) انجام شد سپس در مرکز مربعهای در نظر گرفته شد و اندازه گیری انجام شد. از منابع مهم تولید صدا دستگاه دسته بندی بلیستر کاریول می باشد و از صداهای ثانویه موجود در سالن می توان به صدای دستگاه منگنه کارتون ها و صدای افراد اشاره کرد.
در مواقعی که دستگاه مگنه بکار رفته است صدا در سالن بیشتر از سایر مواقع نشان داده شده است. اطلاعات مربوط به اندازه گیری انجام شده و مشخصات دیگر سالن در جدول (۲-۲) ذکر شده است. اعداد بدست آمده از اندازه گیریها نیز در جدول (۳-۲) ارائه شده است.
۲- اندازه گیری میزان صدا در سالن بسته بندی آمپول (۲ mlit):
اندازه گیری صدا در این سالن به روش ایستگاه بندی صورت گرفت. ایستگاه بندی سالن طبق شکل (۲-۲) رسم گردید و در مرکز مربعهای تعیین شده اندازه گیری انجام شد.
از منابع مهم تولید صدا سه دستگاه چاپ و بسته بندی موجود در سالن را می توان نام برد که هر سه مشغول فعالیت بودند از صداهای ثانویه می توان به صدای افراد موجود در سالن اشاره کرد.مشخصات مربوط به سالن و سایر اطلاعات مربوط به اندازه گیری های انجام شده در جدول (۲-۲) ذکر شده است. همچنین اعداد بدست آمده از اندازه گیریها در جدول (۴-۲) ارائه شده است.
۳- اندازه گیری در این صدا در سالن پرکنی ؟؟؟ : اندازه گیری در این سالن به روش ایستگاه بعدی صورت گرفت. نحوه ایستگاه بعدی سالن در شکل (۳-۲) مشخص شده است و اندازه گیریها در مرکز مربعهای تعیین شده صورت گرفت. از منابع مهم ایجاد صدا وجود دو دستگاه پرکنی (Filling) ؟؟؟ می باشد که عمل بر کردن شیشه های شربت و کیسه زنی را انجام می دهند. در حین اندازه گیری تنها یک خط پرکنی مشغول فعالیت بود. از صداهای ثانویه می توان به صدای برخورد شیشه ها به هم اشاره کرد. مشخصات مربوط به سالن و سایر اطلاعات مربوط به اندازه گیریها انجام شد و در جدول (۲-۲) و اعداد بدست آمده از اندازه گیریها در جدول (۵-۲) ذکر شده است.
۴- اندازه گیری میزان صدا در سالن بسته بندی قرص و کپسول : اندازه گیری در این سالن به روش ایستگاه بندی صورت می گیرد نحوه ایستگاه بندی سالن درشکل (۴-۲) مشخص شده است. و اندازه گیریها در مرکز مربعهای تعیین شده صورت گرفت. از منابع مهم ایجاد صدا می توان به چهار دستگاه بسته بندی قرص اولمن (Uhlmann) چهار دستگاه شمارش قرص کینگ (king)، یک دستگاه بسته بندی کپسول بوش (Bosch) ، پنج دستگاه شرینگ یک و یک دستگاه بسته بندی قرص زیبلر (Sibler) اشاره کرد که در حین اندازه گیری ۲ دستگاه شمارش قرص (King) و یک دستگاه بسته بندی شرینک پک فعالیت نداشتند. از صداهای ثانویه می توان به صدای افراد موجود در کارگاه اشاره کرد. مشخصات مربوط به سالن در جدول (۲-۲) واعداد حاصل از اندازه گیری در جدول (۶-۲) ذکر شده است.
۵- اندازه گیری میزان صدا در نیروگاه مرکزی: در این قسمت اندازه گیری به روش موضعی می باشد. در نیروگاه مرکزی ۶ عدد دیگ بخار قرار گرفته که یکی از آنها هنگام اندازه گیری خاموش بود فاصله این ریگها از هم ۵/۱ متر می باشد و در ۶ نقطه اطراف ریگ ها اندازه گیری صورت گرفت نتایج بدست آمده از اندازه گیری در جدول (۷-۲) آورده شده است.
۶- اندازه گیری میزان صدا در نیروگاه سرم سازی : در این بخش اندازه گیری به روش موضعی صورت گرفت و تعداد چهار دیگ بخار و دو ژنراتور و دو دستگاه خنک کننده در این قسمت قرار گرفته است که صدای تولید شده توسط دیگهای بخار وژنراتور ها اندازه گیری شد. نتایج بدست آمده در جدول (۸-۲) ارائه شده است.
در اندازه گیری موضعی نقاط انتخاب شده نقاطی است که کارگر بیشتر حضور فیزیکی دارد واندازه گیری در ساعات مختلف انجام شد.
نتایج بدست آمده: نام محل اندازه گیری،روش اندازه گیری،وسیله اندازه گیری ،تعداد ایستگاه ها،حداکثر صدای موجود،حداقل صدای موجود،میانگین صدای موجود،انحراف معیار صدای موجود،تعداد دستگاه های فعال،جنس دیوار،جنس سقف،جنس کف
بسته بندی کارپول ایستگاه بندی صدا سنج دیجیتالی ۹۴ dB2/92 dB1/80 dB 25/83 88/1 1 دستگاه گچ و آجر گچ کاذب آپوکسی
بسته بندی آمپول ۸۲ ایستگاه بندی صدا سنج دیجیتالی ۸۷ dB3/81 dB 63/75 dB 63/75 82/1 3 دستگاه گچ و آجر گچ کاذب سنگ
سالن پرکنی شربت ایستگاه بندی صدا سنج دیجیتالی ۸۲ dB9/87 dB33/85 dB 33/85 59/1 2 دستگاه گچ و آجر گچ کاذب آپوکسی
بسته بندی قرص و کپسول ایستگاه بندی صدا سنج دیجیتالی ۲۰۳ dB8/86 dB3/76 dB15/81 99/1 15 دستگاه گچ و آجر گچ کاذب سنگ
کنترل سروصدا : پس از اینکه اقدامات شناسایی و ارزیابی اولیه سروصدا صورت گرفت بایستی تدابیر کنترلی را به منظور کاهش سرو صدا و آثار زیان آور آن بر روی کارگران به کار برد. به طور کلی اقدامات کنترلی بایستی بر روی سه شاخص منبع صوت ، مسیر عبور صوت و دریافت کننده صوت صورت گیرد.
یکی از مهمترین پارامترهایی که در طراحی اقدامات کنترلی باید مدنظر داشت، مسئله اقتصادی و هزینه در برداشتن اقدامات کنترلی است که در وهله اول به چشم می خرود و در دراز مدت اثرات خود را نمایان می سازد.اولین اقدام کنترلی از منبع صدا (Noise Saurce) آغازمی گردد و در صورت امکان چنین وضعیتی نیاز به کنترل محیطی صورت وجود ندارد و زمان کوتاهتری را نیز صرف می نماید.
این اقدام شامل سرویس دهی و تعمیرات به موقع دستگاههای پرسروصدا و روغن کاری بخشهای گردنده ولغزنده دستگاه ها به منظور کاهش اصطکاک واستفاده از پی ریزی (Fandation) مناسب برای زیردستگاها و کاهش ارتعاشات و تعویض دستگاههای فرسوده و قدیمی با دستگاه های جدید و کم سروصدا، استفاده از حفاظهای جاذب صوت روی دستگاهها و جلوگیری از انتشار صوت و استفاده از وسایلی که سروصدای کمتری ایجاد می نمایند و عدم تجمع چند دستگاه بر سرو صدا در یک محیط می باشد.
در غیر اینصورت اقدام کنترلی بر روی مسیر عبور صوت یعنی فاصله بین منبع ایجاد صوت و دریافت کننده صورت می گیرد تا صدا به حد کمتری به فرد برسد. البته محصور کردن منبع مشکلاتی دارد از قبیل مزاحمت برای تولید، وارد آمدن فشار به ماشین در اثر گرم شدن دستگاه و کاهش بازده کار.
از اقدامات کنترلی دیگر پوشاندن سقف و دیوارها با مواد جاذب صوت می‌باشد که این راه امکان بیشتری دارد.
آخرین اقدام کنترلی بر روی دریافت کننده صورت می گیرد زمانیکه هیچگونه اقدام کنترلی نتوانیم انجام دهیم برای حفاظت شنوایی کارگر و جلوگیری از اثرات زیان آور سروصدا از وسایل حفاظت فردی (گوشیهای حفاظتی) استفاده می گردد.
بررسی نتایج بدست آمده:
– در قسمت بسته بندی کار پول های دندانی زمانیکه دستگاه منگنه بکار بیفتد صدای محیط به حدی بالاتر از حد استاندارد می‌رسد.
– در قسمت پرکنی شربت میزان صدای ایجاد شده در اکثر نقاط بالاتر از حد استاندارد است و به طور کلی صدای عمومی محیط نیز بالاتر از حدود استاندارد می باشد. با توجه به اینکه در هنگام اندازه گیری تنها یکی از خطوط پرکنی مشغول فعالیت بوده و نهایتاً نتیجه اندازه گیری بیشتر از این معنا خواهد بود.
– در سالن بسته بندی فرض و کپسول صدا تقریباً در حد استاندارد می باشد البته در هنگام اندازه گیری تعدادی از دستگاهها خاموش بودند.
– در سالن بسته بندی آمپول نیز صدا در حد استاندارد و مطلوب می باشد.
– در نیروگاه مرکزی صدا در نقاط اندازه گیری شده بیش از میزان استاندارد است.
– در نیروگاه سرم سازی نیز در نقاط انتخابی میانگین میزان صدا بالاتر از حد استاندارد می باشد خصوصاً در نقاطی که اطراف ژنراتورها می باشند صدا بسیار بالا است.
پیشنهادات
– در سالن بسته بندی کارپول های دندانی طبق اندازه گیریهای انجام شده مشاهده شد زمانیکه دستگاه منگنه کارتونها بکار می رود صدا به بالاتر از حد استاندارد می رسد بنابراین بهتر است در کنار سالن اتاقکی ، دیوارهای جاذب صدا تشکیل شود و منگنه کارتونها توسط یک فرد در این محل صورت بگیرد.
– با توجه به اینکه عمل بازرسی کاریول ها در سالن بسته بندی صورت می گیرد برای اینکه تعداد افراد کمتری در معرض سروصدای ناشی از دستگاه قرار بگیرند بهتر است که مسیرهای بازرسی از محل قرار گیری دستگاه جدا شود.
– در قسمت پرکنی شربت با وجود روشن بودن یک خط تولید، صدای موجود در محدوده خطر می باشد توصیه می شود دیوارها و سقف کارگاه با مواد جاذب پوشانیده شوند و طبق چک لیست هایی دستگاه ؟؟ سرویس و بازرسی شوند و قطعات فرسوده تعویض گردند.
– در نیروگاههای سرم سازی مرکزی می توان توسط مواد جاذب صدا و نصب خفه کننده صدا مانند پشم شیشه و با بازرسی مرتب و تعویض قطعات فرسوده میزان صدا را کاهش داد.
– در نیروگاه ها اتاقکهای استراحتی که برای پرسنل این بخش در نظر گرفته شده باید دارای دیوارهای جاذب صدا و شیشه های دو جداره باشد تا صدای دستگاهها به داخل نفوذ نکند.
– انجام ادیومتری برای کارگرانی که در قسمتهای زیر سروصدا فعالیت دارند ضرورت دارد تا در صورت بروز هر گونه مشکل در افراد آنها را شناسایی کرده و اقدامات درمانی و پیشگیرانه صورت گیرد ودر صورت وجود افت شنوایی انتقال آنها به قسمتهای دیگر انجام گردد.
– استفاده نمودن کارگران از گوشیهای حفاظت فردی و نظارت مداوم ودقیق بر استفاده کردن آنها توسط پرسنل ضرورت دارد.
پیشرفت صنایع ، ازدیاد واحدهای صنعتی و تولیدی ونیاز روز افزون به بازده بیشتر صنایع برای تأمین نیازهای مصرف کنندگان ایجاب می کند که کار بیشتر در محیط‌های بسته در مدت شب و روز ادامه داشته باشد.
بنابراین استفاده از نور مصنوعی به تدریج توسعه یافته است. امروزه مسئله روشنایی برای کارگاههای بزرگ ضعف اهمیت ویژه یافته است. زیرا کمبود روشنایی در محیط کار افزون بر ایجاد خستگی اعصاب آسیبهای دیگری به سلامت و بینایی کارگر وارد می آورد.
با استناد به مواد قانونی آئین نامه حفاظت و بهداشت کار ، روشنایی محیط کار باید بصورت زیر باشد:
۱۱۰۱۱ ماده ۱۱: در هر کارگاه بایستی روشنایی کافی (طبیعی یا مصنوعی) متناسب با نوع کار و محل تأمین شود. در صورتیکه برای روشنایی از نور مصنوعی قوی استفاده شود باید برای ممانعت از ناراحتی چشم حبابهای مخصوص نصب گردد.
۱۶۱۳۹ ماده ۱۳۹: در نقاطی که اشخاص بکار اشتغال دارند یا در آنها عبور می نمایند باید در ساعات کار روشنایی کافی طبیعی یا مصنوعی تامین شده باشد این روشنایی باید در هر حال متناسب با نوع کار بوده و حتی الامکان از روشنایی و نور طبیعی استفاده گردد.
ماده ۱۴۱: در موارد ضروری برای جلوگیری از شدت تابش نور و پنجره های سقفی و پنجره های معمولی را باید با وسائل مناسبی مانند کرکره و پرده متحرک و نظائر آن مجهز نمود.
ماد ۱۴۵: در محل هائیکه بطور موضعی احتیاج به نور شدیدی باشد علاوه بر نور کلی کارگاه نور اضافی در محل مورد نیاز طبق مفاد آئین نامه تامین شود.
نور : نور از نقطه نظر فیزیکی عبارتست از امواج الکترومغناطیسی که بین طول موجهای ۷۸۰-۳۸۰ میلی میکرون قرار دارد واز منبع نورانی منتشر می شود. این طیف کوچک از امواج الکترومغناطیس که دارای طول موج است می تواند هر چیزی را که بر روی آن تابیده و یا از روی آن منعکس شده باشد را قابل رویت کند به شرطی که انرژی کافی برای تحریک گیرنده های چشم داشته باشد.
واحدهای روشنایی: ۱- لومن (Luman): مقدار نوری است که از یک منبع نورانی نقطه ای شکل به اندازه یک شمع استاندارد و در زاویه فضایی به اندازه یک استردیان منتشر می شود. ۲- لوکس (Lux): روشنایی ایجاد شده بوسیله شار نوری یک لومن بر روی سطحی برابر یک مترمربع به نام لوکس نامیده می شود. ۳- فوت – کندل (Foot Candle): عبارتست از روشنایی سطحی معادل یک فوت مربع که شار نوری مساوی یک لومن را به طور یکنواخت از فاصله یک فوتی منبع نور دریافت می کند.
هدف از تامین روشنایی مناسب:
۱)‌ بیشترین حفاظت از بینایی کارگران
۲) کاهش عوامل ایجاد خستگی و فشار ناشی از روشنایی کافی
۳) پیشگیری از حوادث ناشی از کار
۴) افزایش بازده کار
۵) بهبود کیفیت فراورده
بی گمان مهم ترین حس انسان بینایی است و به این دلیل مهندسی روشنایی اهمیت حیاتی دارد. روشنایی رضایت بخش دارای ویژگیهای زیر است:
۱- نور کافی باشد.
۲- نور از نظر توزیع مطلوب باشد.
۳- درخشندگی سطوح سبب چشم زدگی نگردد.
۴- سایه های مزاحم موجود نباشد.
روشنایی رضایت بخش به راحتی و آسایش انسان کمک می کند و بازده کار را بالا می برد و با کاهش حوادث ناشی از نور غیرکافی ، به ایمنی کمک بسیاری می کند.

گزاش کارآموزی بهداشت حرفه ای در صنایع داروسازی گزاش کارآموزی بهداشت حرفه ای در صنایع داروسازی تحقیق در مورد دارو سازی

فهرست مطالب

مقدمه: ۱
بهداشت حرفه ای در صنایع داروسازی : ۲
سازمانها و تشکیلات بهداشت حرفه ای در ایران ۳
تاریخچه و مشخصات شرکت کارخانجات داروپخش : ۴
مقدمه ۷
صوت چیست؟ ۷
امواج صوتی : ۷
سروصدا : (Noise) 8
انواع سر وصدا : ۸
اثرات زیاد آور سروصدا: ۹
روشهای اندازه گیری سروصدا در محیط کار: ۱۰
استانداردهای سروصدا : ۱۲
بررسی سروصدا در کارخانه داروپخش: ۱۲
نتایج بدست آمده: ۱۶
نام محل اندازه گیری ۱۶
روش اندازه گیری ۱۶
وسیله اندازه گیری ۱۶
تعداد ایستگاه ها ۱۶
حداکثر صدای موجود ۱۶
حداقل صدای موجود ۱۶
میانگین صدای موجود ۱۶
انحراف معیار صدای موجود ۱۶
تعداد دستگاه های فعال ۱۶
جنس دیوار ۱۶
جنس سقف ۱۶
جنس کف ۱۶
بسته بندی کارپول ۱۶
ایستگاه بندی ۱۶
صدا سنج دیجیتالی ۱۶
گچ و آجر ۱۶
گچ کاذب ۱۶
آپوکسی ۱۶
بسته بندی آمپول ۸۲ ۱۶
ایستگاه بندی ۱۶
صدا سنج دیجیتالی ۱۶
گچ و آجر ۱۶
گچ کاذب ۱۶
سنگ ۱۶
سالن پرکنی شربت ۱۶
ایستگاه بندی ۱۶
صدا سنج دیجیتالی ۱۶
گچ و آجر ۱۶
گچ کاذب ۱۶
آپوکسی ۱۶
بسته بندی قرص و کپسول ۱۶
ایستگاه بندی ۱۶
صدا سنج دیجیتالی ۱۶
کنترل سروصدا ۱۷
بررسی نتایج بدست آمده: ۱۸
پیشنهادات ۱۹
مقدمه ۲۱
نور : ۲۲
واحدهای روشنایی: ۲۲
هدف از تامین روشنایی مناسب: ۲۳
تاثیرات روشنایی : ۲۴
انواع روشنایی های محیط کار: ۲۵
منابع نور ۲۶
مشخصات اصلی منابع روشنایی مصنوعی : ۲۷
منابع روشنایی مصنوعی: ۲۷
اندازه گیری میزان نور در کارخانه داروپخش: ۲۸
نتایج بدست آمده عبارتند از: ۳۱
نام محل اندازه گیری ۳۱
روش اندازه گیری ۳۱
وسیله اندازه گیری ۳۱
تعداد ایستگاه ها ۳۱
حداکثر نور موجود در محیط (Lux) 31
حداقل نور موجود در محیط (Lux) 31
میانگین روشنایی محیط کار(Lux) 31
حد کمینه ۳۱
حد پیشنهادی ۳۱
تعداد ایستگاههای کمتر از کمینه ۳۱
تعداد ایستگاههای بیشتر از پیشنهادی ۳۱
تعداد لامپ ۳۱
نوع لامپ ۳۱
تعداد لامپهای سوخته ۳۱
بسته بندی شربت ۳۱
بسته بندی کارپول ۳۱
تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده: ۳۲
پیشنهادات: ۳۳
مقدمه ۳۴
منابع عمده تولید گرما: ۳۵
راههای تبادل گرمایی بدن با محیط اطراف : ۳۵
عوامل محیطی موثر در شرایط جوی: ۳۶
شاخص WBGT ( دمای ترگوی سان) ۳۸
لباس کار نخی تابستانی ۳۹
ارزیابی بارکاری ۴۱
سبک ۴۱
انواع کار: ۴۲
روشهای اندازه گیری شرایط جوی: ۴۲
بررسی شرایط جوی در کارخانه داروپخش : ۴۴
نتایج بدست آمده عبارتند از : ۴۶
میزان کار و استراحت ۴۷
میزان سنگین کار ۴۷
کار پیوسته ۴۷
بررسی نتایج بدست آمده : ۴۷
پیشنهادات ۴۹
مقدمه ۵۰
آلاینده های شیمیایی و تقسیم بندی آنها: ۵۱
تقسیم بندی آلاینده ها براساس حالت فیزیکی : ۵۱
تقسیم بندی آلاینده ها بر پایه اثرهای فیزیولوژیک: ۵۳
راه‌های ورود مواد شیمیایی به بدن: ۵۴
راههای دفع مواد شیمیایی: ۵۵
بررسی عوامل شیمیایی زیان آور در کارخانه داروپخش: ۵۶
فنول (Phenol): 56
بررسی سیستم تهویه موجود در بخشهای مختلف کارخانه: ۶۴
پیشنهادات: ۶۵
مقدمه: ۶۸
ارگونومی: ۶۹
تقسیم کارهای جسمی از نظر ارگونومی: ۶۹
اثرات کار استاتیک: ۷۱
ورم پا، واریس ۷۱
کار ایستاده و تاثیرات آن: ۷۱
ارتفاع سطح کار: ۷۲
کار بصورت نشسته و تاثیرات آن: ۷۴
ارتفاع میزکار: ۷۵
آنتروپومتری: ۷۶
پارامترهای اندازه گیری شده در کارخانه داروپخش: ۷۷
نحوه انجام کار ۷۹
ارتفاع چشم ۸۳
طراحی صندلی: ۸۴
حمل دستی بار و دردهای کمر: ۸۷
روش صحیح بلند کردن بار: ۸۷
طراحی ابزار: ۸۸
اصول طراحی ابزار : ۹۰
بررسی مسائل ارگونومیک در کارخانه داروپخش: ۹۱
ایمنی در صنعت ۹۴
ایمنی عمومی: ۹۴
کدهای ایمنی طبق استاندارد موسسه بین المللی استاندارد امریکا ANSI: 100
استانداردهای ایزو ونقش آن در ارتقاء ایمنی در کارخانه: ۱۰۲
چک لیست ایمنی عمومی: ۱۰۵
بله ۱۰۵
پیشنهادات : ۱۰۵
ایمنی ماشین آلات : ۱۰۷
دستگاه پرس قرص: ۱۰۹
چک لیست پرس قرص : ۱۱۰
بله ۱۱۰
بررسی ایمنی پرس قرص : ۱۱۱
دستگاه آسیاب و گرانول سازی: ۱۱۲
چک لیست دستگاه آسیاب : ۱۱۳
بررسی ایمنی دستگاه آسیاب : ۱۱۳
دستگاه بسته بندی : ۱۱۴
چک لیست ایمنی ماشین آلات: ۱۱۵
بررسی ایمنی دستگاه بسته بندی: ۱۱۵
نتایج بدست آمده از بررسی ایمنی ماشین آلات در کارخانه داروپخش: ۱۱۶
پیشنهادات ۱۱۶

گزاش کارآموزی بهداشت حرفه ای در صنایع داروسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *