گزارش کارورزی رشته عمران و ساختمان

این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است همچنین آماده پرینت می باشد

موضوع : گزارش کارورزی رشته عمران و ساختمان

گزارش کارورزی رشته عمران و ساختمان : با توجه به اینکه ساختمان های احداثی در کشور ما اکثرا” بصورت فلزی یا بتنی بوده و ساختمانهای بنایی غیر مسلح با محدودیت خاص طبق آئین نامه ۲۸۰۰ زلزله ایران ساخته می شود، آشنایی با مزایا و معایب ساختمانها می تواند درتصمیم گیری مالکین ، مهندسین نقش اساسی داشته باشد. بعد از طراحی و محاسبات فنی باید محل ساختمان مشخص شود و کارهای آماده سازی و پیاده کردن نقشه را در آن آغاز کرد که این عملیات به صورت زیر دسته بندی می شود:
۱- پاک سازی محل ساختمان ۲- پیاده کردن نقشه ساختمان ۳- استقرار یک سطح مبنا
منظور از پاک سازی محل ساختمان، بازدید زمین و ریشه کنی است. قبل از شروع هر نوع عملیات ساختمانی باید فاصله آن نسبت به خیابانها و جاده های اطراف بررسی شده و پستی و بلندی بنا معلوم گشته و همچنین محل چاه های فاضلاب و قناتها و چاه های آب قدیمی تعیین شده و محل آن نسبت به پی سازی مشخص گردد و سپس نسبت به ریشه کنی گیاهان اقدام شود و بالاخره شکل هندسی زمین تعیین گردد . منظور از پیاده کردن نقشه یعنی انتقال نقشه از کاغذ به زمین به طوری که محل دقیق ستونها و پی ها و دیوارها و عرض پی ها روی زمین مشخص باشد که با ریختن گچ خطوط اصلی ساختمان تعیین می گردد. توصیه می شود در موقع پیاده کردن نقشه برای جلوگیری از جمع شدن خطاها اندازه ها را از یک نقطه اصلی که آن را مبداء می گوییم حساب نمود و روی زمین منتقل کنیم قبل از اقدام به گود برداری باید حتما اندازه های نقشه پیاده شده کنترل شود برای این کار می توان دو قطر اتاق را اندازه گیری کنیم چنانچه مساوی باشد آن اتاق گونیا می باشد که به این کار اصطلاحا چپ و راست می گویند.
معمولا زمین های ساختمانی مسطح به ندرت یافت می شود بنابراین قبل از شروع هر کار ساختمانی باید محل ساختمان را مسطح نمود که این کار با خاک برداری و خاک ریزی انجام می شود .
آماده کردن کارگاه : پس از تحویل کارگاه پیمانکار باید بر اساس ضوابط و مندرجات قرارداد نسبت به آماده سازی کارگاه اقدام نماید . آماده سازی اولیه به منظور استقرار عوامل اجرایی و شروع کار به شرح زیر است :
۱- تخریب ساختمانهای موجود ۲- تسطیح محوطه ، گودبرداریها و زهکشی ۳- نقاط نشانه و مبدا ۴- پر کردن چاهها ، قنوات و قطع اشجار ۵- ساختمانها و تاسیسات تجهیز کارگاه ۶- تحویل و کنترل مصالح ۷- سایر موارد
خاکبرداری و گودبرداری : منظور از خاکبرداری و گودبرداری عبارت است از برداشت خاکهای محوطه گودبرداری پی ساختمانها و محل انبیه فنی تاسیسات ، برداشت خاک از منابع قرضه با وسایل ، تجهیزات و ماشین الات مورد تایید تا تراز و رقوم های خواسته شده در نقشه های اجرایی و دستور العمل های دستگاه نظارت . اجرای عملیات خاکبرداری این پروژه جهت اجرای فونداسیون مطابق با خطوط و تراز موجود در نقشه های اجرایی و دستور العمل های دستگاه نظارت شروع شد . این عملیات گودبرداری توسط ماشین الات ساختمانی : ۱- لودر: جهت کندن خاک ۲- کامیون : جهت حمل خاک کنده شده ، صورت گرفت . به دلیل ماسه ایی بودن خاک که باعث شد عملیات خاکبرداری با زاویه ۴۵ درجه صورت گیرد و همچنین عمق خاکبرداری (( ۳ متر )) و وجود ساختمانهای مجاور که نسبتاٌ قدیمی بودند عملیات خاکبرداری با مشکلاتی همراه بود و خطر ریزش و نشست خاک و تخریب ساختمانی مجاور وجود داشت . برای حل این مشکل ابتدا سازه نگهبان و شمع های حائل مناسب به منظور جلوگیری از ریزش های احتمالی و تامین ایمنی کامل به هنگام عملیات ساختمانی اجرا گردید . در نهایت با رعایت حریم مناسب از دیوارهای مجاور (۱ متر از هر طرف ) عملیات گودبرداری شروع شد .
اجرای سازه نگهبان : نحوه کار به این صورت بود که ابتدا خر پا های از جنس چوب بین در ساختمان مجاور محل گود برداری به صورت افقی و به فواصل معینی که توسط مهندس ناظر تعیین می شود اجرا گردیدند .
سپس با اجرای ۸ مرحله ی زیر عملیات گودبرداری به اتمام رسید :
مرحله ی اول : حفر چاه
مرحله ی دوم : نسب عضو قائم و اجرای شمع
مرحله ی سوم : گودبرداری با شیب پایدار
مرحله ی چهارم : اجرای فونداسیون زیر عضو مایل
مرحله ی پنجم : نصب عضو مورب
مرحله ی ششم : نصب اولین ردیف باربندها
مرحله ی هفتم : نصب ردیف های بعدی باربندها
مرحله ی هشتم : اتمام عملیات گود برداری
پس از اجرا ی عملیات گودبرداری توسط کارگران خاک برداری دستی جهت رگلاژ و تخلیه خاک های مازاد و تسطیح روی پی اقدام شد .
مختصری در مورد ساختمانهای بتنی و فلزی :
ساختمان اسکلت فلزی : به ساختمانی اطلاق میشود که اجزا اصلی باربر آن ( ستون ، تیر حمال ، تیر فرعی ، بادبندها ، پله ها ) از فولاد تشکیل شده باشد . اتصالات در آن بصورت : مفصلی ، ساده ، گیردار ، نیمه گیردار میباشد که توسط پیچ ، پرچ و جوش به هم متصل می شوند . سقف بکار رفته در آن سقف طاق ضربی و سقف تیرچه بلوک و سقف کامپوزیت می باشد .
ساختمان اسکلت بتنی : به ساختمانی اطلاق می شود که برای اسکلت اصلی آن از بتن ارمه یا بتن مسلح استفاده شده باشد . بتن مسلح به بتنی گفته می شود که در آن از آرماتور یا میلگرد استفاده شده باشد . سقف آن به وسیله طاق بتنی یا دال بتنی و یا سقف تیرچه بلوک و یا سقف بتنی پیش ساخته پوشیده می شود . در این نوع ساختمانها شاهتیرها و تیرهای فرعی و ستونها از بتن آرمه یا بتن مسلح ساخته می شوند .
کلیاتی در مورد سیمان : واژه سیمان یا سیمنت در معنی کلی بر هر یک از مواد گوناگونی که برای چسباندن اجسام مختلف به کار میرود اطلاق میشود . چسباننده های مختلف ساختمانی شامل گچ ، آهک ، قیر ، سیمان پرتلند ، بتانه ها و غیره به دو دسته کلی چسباننده های آبی و هوایی تقسیم میشوند .
نگهداری ، حمل و انبار کردن سیمان : سیمان به دو صورت فله و پاکتی به فروش می رسد در هر دو حالت مشخصات انواع سیمان به صورت برچسب روی محموله درج می شود . انبار کردن سیمان امری بسیار مهم و حساس است و از این رو رعایت نکات خاصی در انبار کردن سیمان در کارخانه قبل از فروش و در کارگاه قبل از مصرف ضرورت دارد . سیمان کلوخه شده را نمیتوان در کارهای ساختمانی بکار برد زیرا علاوه بر دیرگیر شدن سبب کاهش مقاومت بتن و ملات نیز می شود . در کارگاههایی که کارهای پراکنده دارند و مقادیر کم سیمان در نقات مختلف مورد نیاز است کیسه های سیمان اجباراً باید در فضای باز انبار شوند . در این صورت کف محای که سیمان بر روی آن چیده میشود باید خشک و دست کم ۱۰ سانتیمتر از اطراف خود بالاتر باشد . استفاده از تخته و آجر برای بالا آوردن بستر و ورقه های پلاستیکی برای خشک نگه داشتن کف مفید است . در کارگاههای بزرگتر که قرار است سیمان پاکتی مصرف شود کیسه های سیمان باید در انبارهای مخصوص نگهداری شوند سقف ، دیوار و کف انبار باید کاملاً نم بندی شده و کیسه های سیمان به فاصله دست کم ۳۰ سانتیمتر از دیوار چیده شوند حداکثر ارتفاع کیسه ها ۵/۱ متر و پهنای ردیف کیسه های چیده شده پهلوی هم ۳ متر است.
کلیاتی در مورد بتن استفاده شده در پروژه: با تحقیقات و بررسی هایی که انجام دادم و همچنین گفتگو با مهندس زیوری پی بردم که بتن مورد استفاده در پی سازی و اجرای سقفها از خانه بتن مخصوص کرج به محل آورده شده است . این حمل بتن توسط تراک میکسر صورت گرفته است و نحوه ریختن آن به محلهای بتن ریزی پروژه توسط پمپ بتن صورت گرفته است. برای فوانداسیون و سقفها از بتن ۲۰ C (300 کیلوگرم سیمان در متر مکعب) و برای بتن زیر بتن اصلی فونداسیون (بتن نظافت) از بتن ۱۰ C (150 کیلوگرم سیمان در متر مکعب) استفاده شده است.
«رده بتن» : رده بتن با توجه به نقش، عملکرد و اهمیت آن در مشخصات فنی خصوصی و نقشه های اجرایی درج و یا در طول کار توسط دستگاه نظارت به پیمانکار ابلاغ می شود.
«پی نواری» : به دلیل استفاده از پی نواری در سازه ای که در آن استقرار داشتم به توضیح کاملتری از پی نواری می پردازم . پی های نواری از یک نوار پیوست بتنی تشکیل می شوند که بصورت مرکزی در زیر دیوارهای باربر و ستونهای ساختمان قرار میگیرند و پهنای آن طوری است که بار روی پی ها بر سطحی از خاک زیرین گسترده می شود که بدون تراکم غیر مجاز ازعهده تحمل آنها بر می آید. پهنای پی نواری بتنی به ظرفیت باربری خاک زیرین و بار روی پی های بستگی دارد، هر چه ظرفیت باربری خاک زیرین بیشتر باشد به همان نسبت پهنای پی برای یک بار معین کمتر است. دیواری که بر روی این فونداسیون نسبتاً‌ باریک قرار گرفته است بعنوان بار متمرکز عمل می کند و فشار زمینی ایجاد شده سبب کشش درسطح زیرین و در عرض نوار می گردد. بنابراین وجود آرماتورهای کششی در سطح زیرین نوار و میلگردهای طولی توزیع در ردیف دوم ضروری است. به عبارت دیگر شالوده نواری به شالوده ای گفته میشود که یکسره بوده و بار دیوار و یا چند ستون را که در یک ردیف قرار دارند به زمین منتقل میکند . مقطع این نوع شالوده میتواند به شکل مربع مستطیل , ذوزنقه , پاشه دار ( T وارونه ) باشد . در شالوده های نواری مقدار درصد آرماتور خمشی نباید کمتر از ۱۵/۰ اختیار شود مگر آنکه آرماتور بکار رفته حداقل به اندازه ۳/۱ بیشتر از مقدار آرماتور تعیین شده در محاسبات باشد در حالت اخیر این درصد نمیتواند کمتر از ۱/۰ اختیار شود . در شالوده ها قطر میلگردها نباید کمتر از ۱۰ میلیمتر و فاصله محور تا محور آنها از یکدیگر نباید کمتر از ۱۰۰ میلیمتر و بیشتر از ۳۵۰ میلیمتر در نظر گرفته شود .
نکته اجرایی مهم : باید دقت کرد که ضخامت بتن نباید از پیش آمدگی نوار در هر طرف دیوار کمتر باشد زیرا همانطور که در شکل زیر دیده می شود چنانچه در اثر برش در بتن گسیختگی روی دهد، زاویه ۴۵ برش از تکیه گاه پی بر روی خاک زیرین نخواهد کاست.
قالب بندی پی : با توجه به این موضوع که عملیات خاکبرداری تا سطح زیر پی انجام شده بود برای اجرای پی پروژه که از نوع نواری بود نیاز به قالب بندی دیواره های پی بود. برای این منظور طبق نقشه های اجرایی از قالب بندی آجری استفاده شد. آجرمورد استفاده از نوع آجرفشاری بود و نحوه برقراری پیوند بین آجرها از نوع پیوند کلیه راسته (فلاماندی) بود.
آجرهای فشاری : این آجرها عموماً‌ جهت دیوار کشی معمولی و بیشتر در مواردی که آجرکاری زیر سطح زمین قرار گرفته است یا روی آن اندود می شود، بکار می روند. این آجرها نمای زیبایی ندارند اما سخت و با دوام هستند.
پیوند کله راسته (فلامندی) : در این پیوند هر آجرراسته و کله بصورت یک درمیان چیده می شوند بصورتیکه هر آجرکله در وسط آجرهای راسته بالا و پایین خود قرار می گیرد. درزهای روی هم داخلی و نیاز به استفاده ازآجرچارک در فواصل ۱۰۰ میلی متر در امتداد میانه دیوار خواهد داشت.
قبل از انجام بتن ریزی برای جلوگیری از متلاشی شدن قالبهای آجری در اثر نیروی ناشی از وزن بتن که به دیواره قالب وراد می شود محل پشت قالبهای آجری را با خاکهای مازاد که از تسطیح و رگلاژ محل خاکبرداری بدست می آید توسط کارگران پر شده تا به سطح رویه پی برسد.
بتن مگر (نظافت، لاغر و…): بتن لاغر به بتن رده ۱۰ c و پایینتر اطلاق میشود، قبل از اجرای بتن مسلح و پس از رگلاژ سطح بستری خاکی باید یک قشر بتن لاغر ریخته، پخش و رگلاژ شود. ضخامت این قشر مطابق نقشه های اجرایی و مشخصات فنی خصوصی می باشد که برای این پروژه cm10 در نظر گرفته شده است. بطور کلی بتن مگر به دو دلیل اجرا می شود. ۱- برای جلوگیری از تماس مستقیم بتن اصلی پی با خاک ۲- برای رگلاژ کف پی و ایجاد سطحی صاف برای ادامه پی سازی
طبق آیین نامه بتن چنانچه ضخامت بتن مگر در نقشه های اجرایی درج نشده باشد باید آنرا حداقل ۷ سانتیمتر در نظر گرفت. از بتن مگر با اجازه کتبی دستگاه نظارت می توان برای پر کردن خاکبردایهای اضافی یا حفره ها استفاده نمود.
شبکه میلگرد تحتانی و فوقانی پی نواری : اصولاً‌ بتن نیز مانند سایر مصالح ساختمانی در مقابل نیروهای کششی ضعیف بوده و در محل تارهای کشتی ترکهایی در آن ایجاد می شود لذا برای جلوگیری از ترکیدن بتن، در محل تارهای کششی میلگردهای فولادی قرار می دهند. نحوه کار به این ترتیب بود که پس از اجرای بتن مگر میلگردها را در دو جهت به صورت مشبک (۶ سانتی متر بالاتر از کف) روی بتن مگر قرار داده شد. علت بالاتر قرار دادن شبکه میلگرد نسبت به بتن مگر این است که در موقع بتن ریزی این شبکه کاملا ً‌در بتن غرق شود. نحوه بستن این بشکه میلگرد نیز بوسیله مفتولهای فلزی صورت می گیرد . همچنین نوع، تعداد، قطر و فواصل این آرماتورها از یکدیگر توسط مهندس محاسب و اجرای آن طبق نشقه های اجرایی صورت می گیرد. باید توجه داشت که هیچ وقت میلگردهایی که در داخل بتن قرار می گیرند نباید رنگ آمیزی شده و یا به روغن آغشته گردد. زیرا در این صورت رنگ روی میلگرد مانع چسبیدن فولاد و بتن به یکدیگر می گردد. باید دقت نمود میلگردهای مصرفی صاف و بدون انحنای موضعی باشند به منظور اجرای شبکه میلگرد فوقانی و همچنین ثابت نگه داشتن آن نسبت به شبکه میلگرد تحتانی از میلگردهای به شکل (z) استفاده شده است.
تذکر آیین نامه : آرماتورهای خمشی بصورت شبکه ۵ سانتیمتر بالاتر از کف فونداسیون و حدود ۵ سانتیمتر کوچکتر از ابعاد آن باید باشند .
شناژ : شالوده های جدا از هم در یک سازه باید در دو امتداد ترجیحاً عمود بر هم به وسیله شناژ یا کلافهای رابط بهم متصل شوند بطوریکه کلافها مانع حرکت دو شالوده نسبت بهم گردند . شناژها باید برای نیروی کششی معادل ۱۰ درصد بزرگترین نیروی محوری نهایی وارد به ستونهای طرفین خود طراحی شوند . ابعاد مقطع شناژ باید متناسب با ابعاد شالوده و حداقل ۲۵۰ میلیمتر اختیار شود . تعداد میلگردهای طولی کلافها باید حداقل چهار عدد و قطر آنها حداقل ۱۲ میلیمتر باشد این میلگردها باید توسط میلگردهای عرضی به قطر حداقل ۶ میلیمتر و با فواصل حداکثر ۲۵۰ میلیمتر از یکدیگر گرفته شوند . میلگردهای طولی کلافها باید در شالوده های میانی ممتد باشند و در شالوده های کناری از محاذات بر ستون مهار شوند .
ریشه انتظار : در ساختمانهای با تیرهای بتنی بصورت آرماتورهایی که با زاویه ۹۰ درجه از درون پی خارج شده اند برای درگیری بعدی بین آرماتورهای ستون و فونداسیون یکار میرود . در ساختمانهای فلزی در قسمتهای کناری ملک مجاور که امکان بتن ریزی در زمان نعین شده نباشد به صورت ۹۰ درجه از درون شناژ از دو طرف خارج می شود تا زمانی که خاکبرداری قسمت مورد نظر تمام شود ، سپس آرماتورها را دوباره می خوابانند و پس از بستن خاموت آنها روی آنها بتن ریزی مینمایند.
درز انقطاع : در هنگام ساخت ساختمانها برای جلوگیری از برخورد دو ساختمان مجاور در هنگان زلزله فاصله ای را در بین دیوارهای آنها قرار می دهند که در اصطلاح درز انقطاع نام دارد . اندازه این درز در واقع ۱۰۰/۱ ارتفاع هر طبقه نسبت به سطح مبنا می باشد ولی به دلیل غیر عملی شدن این کار چون باعث کج شدن ساختمان می شود آن را ۱۰۰/۱ ارتفاع کل ساختمان از سطح مبنا فرض می کنند . که اندازه بدست آمده برای هر طرف به صورت مجزا اعمال می شود . گاهی اوقات نیز آن را تقسیم بر دو کرده و بین دو طرف اعمال میکنند و ماباقی را از ساختمانهای مجاور خواستار می شوند .
کامیونهای مخلوط کن (Truck Mixers) : این مخلوط کنها دارای یک جام دوار حول محول افقی یا مایل چرخش که بر روی کامیون نصب شده است می باشند و برای مخلوط کردن و حمل بتون بکار می روند. معمولاً‌برای اختلاط کامل مصالح ۷۰ تا ۱۰۰ دور چرخش لازم است. این چرخش با سرعت بیشتری نسبت به چرخش در حین حمل صورت می گیرد. درصورتیکه هر ۱ گرم (در حدود ۲۷ درجه سانتیگراد) باشد. در اثر حمل حدود ۱ سانتی متر از اسلامپ بتن کاسته می شود. برای کاهش این میزان میتوان جام را به رنگ سفید درآورد تا حرارت کمتری از خورشید جذب نماید. استفاده از این مخلوط کنها وقتی اسلامپ بتن از ۵ سانتیمتر کمتر است و یا سنگدانه ها بزرگتر از ۶۵ میلیمتر در مخلوط وجود دارند، مناسب نیست.
گزارش کارورزی عمران ساختمان دانلود تحقیق کارآموزی رشته مهندسی عمران و ساختمان

فهرست مطالب

گزارش ماهانه ۴
گزارش هفتگی ۵
مقدمه ۷
آماده کردن کارگاه ۹
خاکبرداری و گودبرداری ۹
اجرای سازه نگهبان ۱۰
پاره ایی از نکات مهم جهت عملیات خاکی ۱۰
پاره ایی از نکات مهم جهت عملیات پی کنی و گودبرداری ۱۱
مختصری در مورد ساختمانهای بتنی و فلزی ۱۲
کلیاتی در مورد سیمان ۱۲
انواع سیمان پرتلند ۱۳
سیمان سفید و رنگی ۱۳
نگهداری ، حمل و انبار کردن سیمان ۱۳
کلیاتی در مورد بتن استفاده شده در پروژه ۱۴
رده بتن ۱۴
انواع مواد افزودنی به بتن ۱۵
انواع پروفیلهای ساختمانی ۱۷
شالوده یا پی ۱۷
انواع شالوده یا پی ۱۸
پی نواری ۱۸
نکته اجرایی مهم ۱۹
قالب بندی پی ۲۰
آجرهای فشاری ۲۰
پیوند کله راسته (فلامندی) ۲۰
بتن مگر (نظافت، لاغر و..) ۲۱
شبکه میلگرد تحتانی و فوقانی پی نواری ۲۱
شناژ ۲۲
طراحی شناژهای افقی بر اساس آبا ۲۳
ریشه انتظار ۲۴
درز انقطاع ۲۴
آماده سازی محل بتن ریزی ۲۵
نحوه ریختن بتن پی ۲۶
کامیونهای مخلوط کن (Truck Mixers) 26
پمپ های بتن ۲۶
متراکم کردن بتن ۲۸
طریقه اتصال صفحه ستون به پی ۲۹
طریقه اتصال ستون به صفحه زیر ستون ۲۹
آرماتورهای ثابت کننده ستون ۳۰
میله مهارها ۳۲
وصله ستونها ۳۲
انواع اتصالات تیر به ستون ۳۳
انواع اتصالات ستون به ستون ۳۵
تیرهای بتنی ۳۵
انواع سقفها ۳۶
اجرای سقف تیرچه بلوک ۳۷
تیرچه ها ۳۷
میلگرد ممان منفی ۳۹
کلاف عرضی ۳۹
قلاب اتصال ۳۹
عایق کاری ۴۰
نکات اساسی درهنگام اجرای عایق کاری ۴۰
عایقکاری پی ۴۱
عایق کاری دیوار ۴۱
عایق کاری کف ۴۲
ملات ماسه سیمان ۴۳
مطالب مهم در هنگام اجرای دیوار ۴۴
۱-شاقول کر دن ۴۴
۲- ریسمانی کردن کار ۴۴
۳- وانبند کردن ریسمان ۴۴
زنجاب کردن آجر ۴۵
۵- بندهای افقی و قائم ۴۵
۶- لغاز ۴۵
۷- تیشه داری ۴۵
۸- آب ساب ۴۵
۹- دوغاب ریزی ۴۶
۱۰- بند کشی ۴۶
شمشه گیری ۴۸
اندود کاری ۴۹
نحوه اجرای لوله کشی برق ۴۹
بتن ریزی راه پله ها ۵۰
نصب پروفیل های محل آسانسور ۵۱
اشتباهات ساختمان و همچنین موارد اجرایی برخی قسمت ها که با آیین نامه تطابقی نداشت ۵۲

این گزارش کارآموزی شامل تصاویر مربوطه می باشد

دانلود گزارش کارورزی رشته عمران و ساختمان

کارآموزی های مشابه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *