گزارش کارآموزی مکانیک،نگهداری و تعمیرات در شرکت ایران خودرو

این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است همچنین آماده پرینت می باشد

موضوع : گزارش کارآموزی نگهداری و تعمیرات در شرکت ایران خودرو

استراتژی افزایش تولید که توسط شرکت ایران خودرو اتخاذ شده است بر اساس سیاستهای کلان جمهوری اسلامی ایران در جهت ایجاد اشتغال و افزایش سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی و وضعیت کنونی بازار جهانی خودرو می باشد. اما بدیهی است که دستیابی به این امر در صورتی میسر است که طراحهای پشتیبانی این استراتژی نیز به اجرا در آید در این راستا طرح ایجاد کارخانه ۰۰۰/۲۰ تنی ریخته گری قطعات چدنی خودرو در دستور کار شرکت گسترش صنایع ایران خودرو قرار گرفت و بدین ترتیب شرکت صنایع ریخته گری ایران خودرو سهامی خاص در تاریخ ۲۰/۵/۱۳۷۹ در ادراه ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید.
این شرکت اهداف زیر را محور فعالیتهای خود قرار خواهد داد: صادرات قطعات ریخته گری خودرو و اختصاص حداکثر ظرفیت تولید به این نوع قطعات لازم به توضیح است با توجه به اینکه دانش فنی تولید قطعات ریخته گری در داخل کشور قابل رقابت با تولید کنندگان اروپای می باشد و از طرفی نیاز به تامین ارز از منابع داخلی لازمه ادامه حیات شرکتهای خودرو سازی است دستیابی به این هدف از وظایف اصلی شرکت می باشد به همین منظور استفاده از تجهیرات ریخته گری مناسب و قابل قبول که جوابگوی دانش فنی روز باشد مد نظر خواهد بود تولید محصولات جایگزین قطعات وارداتی و همچنین قطعاتی که به لحاظ کمی و کیفی مورد نیاز صنایع خودرو سازی است و تامین آن در حال حاضر با مشکلات مواجه می باشد.
ایجاد ظرفیتی مناسب جهت پاسخ گویی به کمبود های طرحهای توسعه صنایع خودرو سازی
دستیابی به استاندارد های جهانی کیفیت محصولات
دستیابی به استاندارد های قابل قبول بهره وری و هزینه تولید جهت ایجاد بستر مناسب برای رقابت محصولات به لحاظ قیمت علاوه بر کیفیت محصولات تولیدی.
ریخته گری به روش مدلهای تبخیر شونده ( lost foam) : فرآیند ریخته گری به روش مدلهای تبخیری در سال ۱۹۵۸ اختراع شده است و با توجه به مزایای فراوانی که دارد از قبیل حذف ماهیچه و خطوط مربوطه امکان تولید قطعات پیچیده افزایش راندمان ریخته گری، کاهش پرت ماسه و انعطاف پذیری خط تولید و… و در کشور های صنعتی رو به توسعه گذاشت. شرکت گسترش صنایع ایران خودرو جهت همگانی با توسعه صنعتی و با هدف دستیابی به شاخص های زیر بررسی و سرمایه گذاری در آن را در دستور کار خود قرار داد.
جذب دانش فنی و تکنولوژی جدید :
بر طرف نمودن تنگناهای موجود در صنعت ریخته گری و ارتقاء آن به لحاظ کمی و کیفی
– بهینه سازی فرآیند ریخته گری در تولید قطعات پیچیده و ماهیچه خوار
– کاهش قیمت تمام شده با توجه به کاهش ماشینکاری، افزایش بهره دهی ریخته گری سهولت تولید قطعات پیچیده
– ایجاد خطوط تولید با قابلیت انعطاف بالا در تیراژهای پایین و متوسط
مراحل فرآیند lost foam :
آماده سازی فوم
تزریق در قالبهای فلزی
مونتاژ اجرای مدل سیستم راهگاهگاهی
پوشش دادن مدلهای فومی
قالبگری
ریخته گری
تخلیه و تمیز کاری
نگهداری و تعمیرات (نت) در مفهوم مهم و دو مقوله اساسی هستند که تحقق و عمل بدانها موجبات بقا و تداوم خطوط تولید و کاهش هزینه ها را فراهم می آورند. با پیچیده تر شدن وسایل و امکاناتی که انسان برای نیازهای روز افزون خود بکار می گیرد، امر استفاده بهینه و نیز اقتصادی بودن این وسایل و امکانات بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. روشهای پیچیده تولید و امکانات و ماشین آلاتی که در این مورد از آنها صورت گرفته و کارایی آنها را تا جایی که ممکن است افزایش داده، عمر آنها را بالا برود و از این رهگذر هزینه های کل مربوطه قیمت تمام شده محصولات را کاهش داد. در جهان صنعت امروز موضوع رقابت و تفسیر بازار بیش از پیش مطرح است و کیفیت بالا و قیمت مناسب محصولات است که توان مطرح شدن در میدان رقابت و مسابقه را می باشند. در غیر اینصورت طرح تولید محکوم به مناسب وسائط نقلیه و ارتباطات ودر راس آنها هواپیماها و ماهواره و موشکها، پس از تحقق و در صد شخصی از قابلیت اطمینان قادر به انجام ماموریتهای حساس خود هستند. عملکرد صحیح چندین هزار قطعه مکانیکی، الکتریکی و… دارای قابلیت اعتمادی اعتمادی و اطمینانی هستند؟ آیا با خراب شدن آنی یک قطعه از هواپیما های در حال پرواز یا موشک در حین ماموریت و یا سفینه ای در فضاست ماموریت آنها به کلی مختل می گردد؟ بدیهی است که جواب این سوال منفی است چرا که برای جلوگیری از انهدام چنین سیستمهای قطعا روشهای و اصولی تکنیکی قابل پیاده کردن هستند. در غیر این صورت تجربیات انفجار نیروگاه اتمی چرنوبیل در شوروی یا انفجار چالنچر آمریکا به دفعات باید تکرار گردند و سرمایه های ملی و بین المللی هر آن در شرف نابودی و اضمحلال قرار گیرند. مطرح شدن تکنولوژیهای جدید تولید در صنایع برنامه ریزی دقیق و زمانبندی را برای ایجاد بهره وری و کارائی می طلبد. موفقیت صنایع در تولید و ارائه محصولات به علل گوناگونی بستگی دارد که داشتن یک سیستم مناسب نگهداری و تعمیرات از آن جمله است. بلا تردید یکی از بنیانهای اساسی در صنعت و تولید، ماشین آلات و تجهیزات است و از طرفی تولید و دستیابی به استانداردهای جهانی مانند iso, ApL بدون داشتن تجهیزاتی مدرن و بازسازی شده، میسر نخواهد بود. مبحث نگهداری و تعمیرات یکی از مباحث مهم هر صنعت است که از طرق مختلف منجر به افزایش بهره وری و کارایی می گردد. چرا که با توجه به کمیابی منابع اعم از انرژی، نیروی انسانی و سرمایه و… می تواند کمک بزرگی در جهت دستیابی به اهداف فوق الذکر بنماید.
انگیزه اینجاب از انتخاب این پروژه علاقه ای بود که به درس تعمیرات و نگهداری داشتم و هماهنگی این درس با رشته تحصیلی ((مدیریت صنعتی)) است که امروزه به این امر توجه بسیاری شده است و با رشد تکنولوژی‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ الزامی است که صنایع و ماشین آلات را از نظر کارایی و بهره وری بیشتر از وقت و زمان با کمترین هزینه بهبود بخشیم و شعار اول‏ نگهداری‏‏ بر تعمیرات باشد مانند ((پیشگیری قبل از درمان از درمان)) چون صرفه جویی در وقت و هزینه کمک شایانی در پیشرفت کار و تکنولوژی خواهد کرد. امید است که مورد توجه اساتید گرامی و مدیران و دانشجویان محترم واقع شود. رشد روز افزون تکنولوژی و لزوم بهبود بهره وری ماشین آلات و تجهیزات حرکت به سوی اتوماسیون را سرعت بخشده است. نگاهی به آمار نیروی انسان در صنایع مختلف نشان می دهد که اتوماسیون موجب کاهش نسبی تعداد پرسنل مستقیم تولید و افزایش نیروی انسانی درگیر در نگهداری و تعمیرات شده است. از آنجا که اتوماسیون مستلزم سرمایه گذاریهای سنگین برای در اختیار گرفتن ماشین آلات و تجهیزات مذکور خواهد بود. به کارگیری مطلوب منابع اعم از بودجه‏، پرسنل، و غیره مستلزم وجود یک سیستم مناسب برنامه ریزی است که شاید تا کنون کمتر به آن پرداخته شده باشد از طرف دیگر با توجه به شرایط حاکم به صنایع ایران که به کارگیری و هر چه مفید تر ماشین آلات تولید و نهایتا بهبود بهره وری را ایجاب می کند. اقداماتی از طرف مسئولین مربوطه در زمینه های علمی و عملی برای تعمیرات ماشین آلات در دست انجام است که عمدتا که در زمینه مسائل فنی و نگهداری و تعمیرات می باشد.
دانلود گزارش کارآموزی تعمیرات و نگهداری در شرکت ایران خودرو پروژه کارآموزی تعمیرات و نگهداری در شرکت ایران خودرو

فهرست مطالب

پیش گفتار
مقدمه
۱-۱ تاریخچه شرکت ایران خودرو
نیروی انسانی شاغل در شرکت
مرکز تحقیقات ایران خودرو
تضمین کیفیت
پروژه ها
ریخته گری ایران خودرو
جذب دانش فنی و تکنولوژی جدید
مراحل فرآیند lost foam
مزایای و مشخصات فرآیند lost foam
تولیدات
۲-۱ تعریف برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات
الف) نگهداری MAINTENECE
ب) تعمیرات REPAIRS
۲-۲ هدف از P.M چیست
۲-۲-۱ مراحل ایجاد برنامه
مراحل پیاده کردن یک برنامه جدید P.M
۲-۲-۲- اهداف و مقاصد در P.M
۲-۲-۳- برنامه ها (طرحها) جهت رسیدن به اهداف P.M
۲-۳- نقش برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات در کارخانجات
۲-۴- لزوم استفاده از سیستم برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات در تولید
۲-۵ نیاز مبرم صنایع به P.M در کارخانه
۲-۶- نتایج حاصل از P.M در کارخانه
۲-۷- از کار افتادگی در برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات
۲-۸ معایب ناشی از نداشتن سیستم نگهداری و تعمیرات
۲-۹ – علائم فقدان سیستم نگهداری و تعمیرات
۲-۱۰- انواع فعالیتهای نگهداری و تعمیرات
۲-۱۱- انواع روش های نگهداری و تعمیرات
۲-۱۱-۱- نگهداری و تعمیرات به منظور بهبود
۲-۱۱-۲- نگهداری و تعمیرات اصلاحی
۲-۱۱-۳ نگهداری و تعمیرات پیشگیری
۲-۱۲- نگهداری و تعمیرات وضعی
۲-۱۳ نگهداری و تعمیرات کنترلی
۲-۱۴ نگهداری و تعمیرات زمان بندی شده
۲-۱۵- نگرشی بر اجزای سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات
۲-۱۶- وظایف
وظایف مدیریتی
۲- وظایف فنی
۳- وظایف عملیاتی
۲-۱۷- سازماندهی
۲-۱۸- سیستم ها برای مدیریت نگهداری و تعمیرات
۲-۱۹ – سیستم تشخیص نگهداری و تعمیرات
۲-۲۰- مهارت کارگران و فعال سازی مدیریت نگهداری وتعمیرات
۲-۲۱- نتیجه گیری
تئوریهای تعمیرات و نگهداری
مدل تعمیرات و نگهداری (تعویض)
تئوری تعویض دو شی جایگزین- زمان محدود- هزینه عملیاتی صعودی
فرضیات مدل
مدل تعویض اقدام سرمایه ای- زمان نامحدود- گسسته- حداقل کردن ارزش فعلی هزینه ها
تعویض اقدام سرمایه ای با در نظر گرفتن پیشرفت صنعتی- زمان محدود
فرضیات مدل
تعویض اقدام سرمایه ای- پیشرفت صنعتی- زمان نامحدود
مدل تعویض پیشگیری با در نظر گرفتن عمر دستگاه و تعویض خرابی
مدل تعویض پیشگیری با در نظر گرفتن عمر دستگاه تعویض
و خرابی- زمان لازم برای انجام عملیات تعویض
مدل برنامه ریزی احتمالی
مدل تعویض با در نظر گرفتن عملیات تعمیر پیشگیری و خرابی- زمان محدود
۳-۱- چارت سازمانی شرکت
۳-۲- چارت P.M شرکت
تخصیص پستهای سازمانی به عناوین مشاغل تفصیلی به تفکیک واحدهای سازمانی
۳-۳- چگونگی به اجرا درآوردن P.M در شرکت ریخته گری قطعات آلومینیوم ایران خودرو
۳-۴- تبیین و شناخت تغییرات نگهداری موجود کارخانه
تعمیرات اصلاحی
تعمیرات بهبود
تعمیرات پیشگیری
تامین قطعات یدکی
ضرورت برنامه ریزی تعمیرات و نگهداری
۳-۵- وظایف بخش تعمیرات و نگهداری (P.M)
۳-۶- وضعیت موجود P.M شرکت
۳-۷- وضعیت موجود پرسنل تعمیرات و نگهداری کارخانه
۳-۸- شرح وظایف پرسنل نگهداری و تعمیر
عنوان شغل
۳-۱۱- رئیس بازرس فنی
شرح وظایف
عنوان شغل
۳-۱۲- مسئول سرویس و نگهداری
شرح وظایف جاری
۳-۱۳- تعریف شغل و شرح وظائف رئیس قسمت تعمیرات
شرح وظایف جاری
۳-۱۴- مصاحبه با رئیس بخش تعمیرات و نگهداری
۳-۱۵-تعریف شغل و شرح وظائف مکانیک
شرح وظایف جاری
۳-۱۶- ساختار سازمانی نگهداری و تعمیرات بر مبنای نوع کار و وظیفه
طراحی اولیه مفهومی سیستم نگهداری و تعمیرات
روش اجرایی
سفارش قطعات یدکی ماشین آلات
روش اجرایی
تعمیرات شش ماهه
روشهای اجرایی تضمین کیفیت
برنامه سالیانه سرویس و نگهداری دستگاهها
دستورالعمل تهیه برنامه تغییرات برنامه ای
۳-۲۴- عنوان
هدف
دامنـه عملکرد
شرح اقدامات
روش اجـرایی تضمین کیفیت
مراجع و ضمائم
روش اجرایی
تعمیرات قالب و قطعات و ماشین آلات
۳-۳۱- سوالات مطرح شده در خصوص بخش تعمیرات و نگهداری شرکت ریخته گری قطعات آلومینیوم ایران خودرو
۳-۳۲- سیستم اطلاعاتی نگهداری و تعمیرات
۳-۳۳- تعریف سیستم اطلاعاتی
۴-۳۴- انواع سیستم های اطلاعاتی
سیستم اطلاعات مدیریت mangement information system
سیستم پشتیبانی تصمیم گیری Decition support system
سیستم اطلاعات استراتژیک Strategic Information system
سیستم خبره
۳-۳۵- متولوژی چیست
۳-۳۵-۱- انواع متولوژیهای طراحی سیستم
۳-۳۵-۲- انواع روشهای ساخت یافته
۳-۳۷- علائم مورد نیاز D.F.D
۳-۳۹-۲- روغنکاری
انواع روغنکاری و سیستمهای مربوطه
۱ روغنکاری دستی
۲-روغنکاری با تفنگهای گریسکاری قدرتی
۳- سیستم مرکزی فشار روغن
۴- روغنکاری قطره ای
۳-۳۹-۳- برنامه ریزی زمانی روغنکاری
۳-۳۹-۴- پرسنل روغنکاری و مشخصات خاصه آنها
مسئولیتهای سرپرست روغنکاری
۳-۳۹-۵- علل از کار افتادگی به واسطه سرویس و روغنکاری نامناسب
کارت روانکاری
۳-۳۹-۶- برگ درخواست تعمیرات (اصلاحی- اضطراری)
شرکت ریخته گری قطعات آلومینیوم ایران خودرو
۳-۳۹-۷- کارت مشخصات فنی دستگاه
۳- ۳۹-۸ – فرم سالیانه تعمیرات و نگهداری
۳-۳۹-۹- فرم انبار و خدمات فنی
۳-۳۹-۱۰- فرم سفارش و دستور کار تعمیرات
۳-۳۹-۱۱- فرم گزارش هفتگی کارهای تعمیراتی در زمان سرویس P.M
۳-۳۹-۱۲- فرم برنامه هفتگی سرویس و نگهداری
۳-۳۹-۱۳- کارت تعمیرات
۳-۳۹- ۱۴- برگ درخواست لوازم یدکی از انبار
۳-۳۹-۱۵- فرم گزارش توقف فنی ماشین آلات
۳-۴۰- وضعیت تعمیرات و نگهداری دستگاه های موجود (فعلی) شرکت
چند نمونه از دستگاههای انتخابی جهت انجام عملیات تعمیرات و نگهداری
۳-۴۰-۱- خلاصه ای از وضعیت دستگاه اکسترودر
۳-۴۰-۲- خلاصه ای از وضعیت دستگاه اینجکشن ۸۰ تن
۳-۴۰-۳- خلاصه ای از وضعیت دستگاه پرس ۱۶۰ تن
۳-۴۱ فرم شناسنامه دستگاه
۴-۱- ضرورت برنامه ریزی تعمیرات و نگهداری
۴-۲- هماهنگی بین بخش تولید و بخش نگهداری و تعمیرات
۴-۳- زمان بندی نگهداری و تعمیر پیشگیری
۴-۴ – اولویت بندی
اهمیت تجهیزات× طبقه بندی تقاضا× نیاز اضطراری= اولویت
منابع و مآخذ

دانلود گزارش کارآموزی مکانیک،نگهداری و تعمیرات در شرکت ایران خودرو

کارآموزی های مشابه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *