این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است همچنین آماده پرینت می باشد
دانلود گزارش کارآموزی آشنایی با سیستم هیدروپنوماتیک زانتیا و XM
در این مقاله به معرفی اصول اولیه کارکرد و طرح کلی سیستم پنوماتیکی، ترمز و سیستم فرمان خودروهای زانتیا می پردازیم. این مقاله هم برای نمایندگان سیتروئی و هم متخصصان سیتروئن مفید خواهد بود. وظیفه سیستم تعلیق در یک خودرو جلوگیری از انتقالات تکان ها و نوسانات ناشی از سطح جاده به بدنه خودرو به منظور راحتی سرنشین و رانندگی مطمئن می باشد. جهت کسب بهترین نتیجه سیستم تعلیق باید نرم و انعطاف پذیر باشد. که بدین ترتیب امکان حرکت بیشتری برای چرخ ها فراهم می شود. از سوی دیگر برای پایداری بیشتر خودرو، در تماس باقی ماندن چرخها با سطح جاده و نیز کنترل نوسانات در هنگام حرکت بر روی سطوح ناهموار ضروری می باشد. در سیستم های متداول تعلیق مکانیکی، برآورده کردن تمام این شرایط مشکل می باشد. در خودروی زانتیا فنر لول و کمک فنر با یک گوی هیدروپنوماتیکی جایگزین شده است. اساس کار سیستم هیدروپنوماتیک، همانطور که از نام آن بر می آید بر پایه دو جزء اصلی آن یعنی یک گاز و یک مایع قرار دارد و این نکته مهم به خاطر داشته باشید که یک گاز تراکم پذیر بوده و در حالی که یک مایع غیر قابل تراکم است. در سیستم هیدروپنوماتیک CITROE از Nitrogen به عنوان گاز و از روغن LHM به عنوان مایع سیستم استفاده شده است. کلمه LHM به اختصار به معنای مایع هیدرولیک معدنی یا Liquide Hydraulique Mineral می باشد. این ماده یک مایع یا روغن هیدرولیکی سبز رنگ بوده که آب را به خود جذب نمی کند. یک دیافراگم از جنس لاستیک مصنوعی، گاز را از مایع در داخل گوی تعلیق جدا کرده و گوی توسط یک پیستون و سیلندر به چرخ متصل می گردد. این گاز همانند یک فنر در سیستم های معموی مکانیکی عمل می کند. هنگامی که باری بر روی خودرو قرار می گیرد گاز مشابه فنر متراکم شده و حجم آن کاهش می یابد و هنگامی که بار برداشته میشود گاز منبسط شده و سیستم به وضعیت اولیه خود باز میگردد. چنانچه بخواهیم ارتفاع خودرو پس از قرار دادن بار بر روی آن ثابت باقی بماند می بایست مقداری روغن اضافی با فشار بالا به سیستم تزریق گردد. بنابراین با کم یا زیاد کردن مقدار روغن سیستم می توان ارتفاع خودرو را در حد مطلوب نگه داشت تا بدین ترتیب ملزومات یک رانندگی راحت و مطمئن تأمین شود. قسمتی که این وظیفه را بر عهده دارد تصحیح کننده ارتفاع (Height Corrector) نام دارد. یک تصحیح کننده ارتفاع در جلو و یکی دیگر در عقب خودرو تعبیه شده است. این شیرهای روغن اضافی به گوی وارد یا از آن خارج شده و به مخزن باز گردد. هنگامی که خودرو در ارتفاع (Normal) صحیح خود می باشد. هیچ روغنی در شیرها جریان نمی یابد. چنانچه بار خودرو کاهش یابد و هرمی که متصل به تصحیح کننده ارتفاع است سوپاپ آن را حرکت داده و اجازه می دهد که روغن از گوی باز گشته و ارتفاع تصحیح شود و در حالت عکس هنگام قرار گرفتن بازی در خودرو سوپاپ مربوطه در جهت عکس حرکت کرده و موجب جریان یافتن روغن تحت فشار به داخل گوی شده و ارتفاع افزایش می یابد. یک مکانیزم تأخیر دهنده در تصحیح کننده ارتفاع قرار دارد تا از عکسالعمل سریع جلوگیری کرده و موجب نرم عمل کردن سیستم و نیز راحتی سرنشینان گردد. سیستم تعلیق همچنین شامل یک اهرم یا تنظیم کننده دستی ارتفاع بوده که بوسیله آن می توان ارتفاع خودرو را تغییر داده و آن را در حد بالاتری به عنوان مثال برای حرکت در جادههای ناهموار قرار داد. این تنظیم کننده همچنین دارای دو حد نهایی ارتفاع می باشد که حد بالایی صرفاً برای تعویض چرخ و حد پایینی جهت انجام تعمیرات سیستم مورد استفاده قرار می گیرد. در سیستم های تعلیق معمولی نظیر سیستم تعلیق خودروی سارا از کمک فنر یا دامپر به منظور کنترل نوسانات چرخ ها و بدنه استفاده میشود. این وظیفه در سیستم های هیدروپنوماتیکی توسط جزئی از گوی تعلیق انجام می گیرد. کارآموزی مکانیک
تعویض پروژکتورهای داخل سپر جلو : ابتدا دو عدد پیچ T20 را که در هرطرف ۱ عدد است را باز کرده، سپس پیچهای ۱۰mm را که در هر طرف ۱ عدد است را باز کرده و پیچهای زیر سپر، بعد از این مراحل سپر را کشیده و در میآوریم، پروژکتورهای در داخل سپر با سه عدد پیچ ۱۰mn مهار شدهاند که یک عدد از آنها به صورت کشویی میباشد، با باز کردن آنها پروژکتورها جدا شده و برای جداسازی کامل آنها موکت آنها را هم بیرون میکشیم، برای بستن سپر هم ابتدا سپر را بر روی هدایت کنندههای سپر که در طرفین قرار دارند گذاشته و فشار میدهیم و بعد شروع به بستن پیچهای باز شده مینمائیم.
تعویض پمپ هیدرولیک : ابتدا قاب E.C.U را باز کرده و آن را کنار میگذاریم سپس تسمه را جدا کرده و با آلن ۶mn پیچ پولی را بازکرده تا پمپ آزاد شود بعد پیچهای لولههای روغن را باز کرده که یکی از این لولهها روغن مربوط به فرمان هیدرولیک را تامین میکند و دیگری روغن کل مداد را، این پمپ یک پمپ ۸ سیلندر میباشد که ۶ سیلندر آن در اختیار فرمان هیدرولیک قرار دارند و ۲ سیلندر آن متعلق به مجموعه مدار میشود.
از عیبهای عمده آن نشتی میباشد که در بیشتر اوقات با تعویض اورینگهای مربوط که یکی سبز رنگ و دیگری مشکی رنگ است این عیب برطرف میشود. اما زمانی که نشتی به دلیل خورده شدن نشیمنگاه اورینگها بیش از حد باشد که با تعویض اورینگها نمیتوان نشتی را برطرف کرد باید کل مجموعه پمپ هیدرولیک را تعویض کرد که این مورد هم بسیار شایع است.
تعویض تسمه تایمینگ : ابتدا چرخ جلو راست را باز کرده، کاورهای دور گلگیر را جدا کرده، سپس دو عدد مهره روی قاب تسمه تایمینگ را باز کرده و بعد از آن ۵ عدد T25 را از روی قاب تسمه تایمینگ باز میکنیم، حالا دسترسی به تسمه پیدا میکنیم، برای درآوردن تسمه با قرار دادن یک دسته بوکس تسمه سفت کن را برطرف کن جلو میکشیم تا تسمه آزاد شود، توجه میکنیم قبل از بیرون آوردن تسمه ابتدا موتور را در وضعیت تایم قرار میدهیم به این صورت که از مادگی پولی ۵ دندانه به بالا شروع به شمارش میکنیم که باید دندانه پنجم روبروی شاخص قرار گیرد بعد از اینکه این کار را انجام دادیم تسمه تایم را از جای خود بیرون میآوریم.
تعویض شمعها : ابتدا سوکت کوئل دوبل را بیرون کشیده سپس با باز کردن ۶ عدد پیچ T30، کوئل دوبل را از جای خود بیرون آورده و دسترسی به شمعها پیدا میکنیم، حالا برای باز کردن شمع از بکس شمع با اندازه ۱۶mn استفاده میکنیم. مراحل بستن همانند باز کردن آن میباشد.
تعویض سیستم ترمز دستی : ابتدا چرخهها را باز کرده سپس سر کابل را از نگهدارنده آن که روی کالیپر است جدا میکنیم بعد نگهدارنده سیستم ترمز دستی که زیر اتاق با دو پیچ ۱۰ مهار شده را باز میکنیم و هر دو سیم را از جای خود بیرون میآوریم. قابل توجه است که کابلها هر دو سیم را از جای خود بیرون میآوریم. قابل توجه است که کابلها هر دو به یک اندازه بیشتر بلکه اندازه بزرگتر برای چرخ جلو راست است که در قسمت بالایی نگهدارنده سیم ترمز دستی نصب میشود و دیگری که کوتاه است برای چرخ سمت چپ است و در قسمت پائینی نصب میشود. در ضمن ترمز دستی زانتیا بر خلاف سایر خودروها بر روی چرخهای جلوی آن نصب گردیده.
دلیل نصب ترمز دستی زانتیا بر روی چرخهای جلو : این خودرو چون مجهز به سیستم تنظیم ارتفاع میباشد به همین دلیل در هنگام تغییر ارتفاع محور عقب این خودرو حرکت چرخشی حول محور انجام میدهد و به همین دلیل نمیتوان ترمز دستی را روی چرخهای عقب نصب کرد چون مانع بالا و پائین رفتن عقب خودرو میشود.
فهرست مطالب
آشنایی با سیستم هیدروپنوماتیک زانتیا و XM
گزارش کار
مقدمه
اساس کار سیستم
سیستم فرمان هیدرولیک
لولههای هیدرولیک Hydraulic Pipes
شیر اطمینان Safety Valve
سیستم تعلیق
تصحیح کننده های ارتفاع Height Correctors
شیر ضد نشست Auto-Sinking Valves
سیستم ترمز Braking System
سیستم فرمان هیدرولیک Power Assisted Steering
منابع
نقشههای مدارات هیدرولیکی و الکتریکی زانتیا
دانلود گزارش کارآموزی مکانیک،آشنایی با سیستم هیدروپنوماتیک زانتیا و xm
دانلود کار آموزی رشته مکانیک آشنایی با سیستم هیدروپنوماتیک زانتیا و XM
کارآموزی های مشابه :
- گزارش کارآموزی ساخت و تولید،اصول طراحی جیگ و فیکسچرها
- گزارش کارآموزی خط تولید،ساخت و مونتاژ وانت پیکان ایران خودرو
- گزارش کارآموزی بررسی و معرفی کارخانه آبسال
- پروژه کارآموزی مکانیک تعمیر موتور tu3jp پژو ۲۰۶
- گزارش کارآموزی شرکت پارس خودرو
- گزارش کارآموزی الکترونیک در کارخانه واگن پارس سنسور ها
- دانلود پروژه کارآموزی در مورد مکانیک
- گزارش کارآموزی کنترل الکترونیکی موتور
- دانلود گزارش کارآموزی رشته مکانیک
- گزارش کارآموزی مکانیک در شرکت زامیاد
- گزارش کارآموزی در شرکت ایران خودرو
- گزارش کارآموزی حسابداری در شرکت ایران خودرو
- گزارش کارآموزی تعمیرات موتور پراید در نمایندگی سایپا
- گزارش کارآموزی چگونگی تهیه کامیون های مازیران
- گزارش کارآموزی در نمایندگی شرکت سایپا
- گزارش کارآموزی مکانیک در نمایندگی ایران خودرو
- دانلود گزارش کاراموزی در تعمیرگاه مکانیکی خودرو
- گزارش کارورزی در تعمیرگاه خودرو
- گزارش کارآموزی مکانیک در تعمیرگاه خودرو
- دانلود گزارش کارآموزی در اتومکانیک
- دانلود گزارش کارآموزی سیستم لیزینگ خودرو
- گزارش کارآموزی تعمیر و بازسازی موتور های بنزینی
- گزارش کارآموزی مکانیک، بهمن موتور
- گزارش کارآموزی تعمیر موتور پیکان مکانیک خودرو
- گزارش کارآموزی در نمایندگی ایران خودرو
- گزارش کارآموزی آشنایی با مدارات plc در شرکت