گزارش کارآموزی مکانیک،spc و msa در کارخانه محور سازان ایران خودرو

این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است

موضوع : گزارش کارآموزی spc و msa در کارخانه محور سازان ایران خودرو

گزارش کار آموزی SPC و MSA در کارخانه محور سازان ایران خودرو : کنترل کیفیت قدمتی برابر با تولید دارد. هر آنچه انسان حتی قرن ها قبل از میلاد تولید کرده است دارای دقت و ظرافتی است که نشان از توجه سازندگان آن به کیفیت دارد . نگاهی بر دست ساخته های انسان باستان در موزه ها و یا عجایب هفت گانه جهان نظیر اهرام ثلاثه مصر ، مجسمه ابوالهول و دیوار چین تایید خوبی بر این مدعاست. با شروع انقلاب صنعتی در اروپا در اواسط قرن هیجدهم میلادی و استفاده از ماشین آلات و ابزار دقیق در تولید ، روش های تولید نیز مدرن تر و پیچیده تر شدند . این تغییرات حجم تولید محصولات را بالا برد و روش های کنترل دقیق بودن و ظرافت نیز در آنها تغییر یافت . مقایسه روش های کنترل کیفیت تولیدات در سال های اولیه انقلاب صنعتی با آنچه که امروزه به چشم می خورد ، نشان می دهد که تغییرات در این بخش فوق العاده بوده است . این تغییرات که خواست عمده صاحبان صنایع و مصرف کنندگان بود ، در سال ۱۹۲۰ میلادی به ابداع کنترل کیفیت آماری منجر شد. در مهندسی و تولید صنعتی، بخش کنترل کیفیت و مهندسی کیفیت به بخشی گفته می‌شود که به درست کردن روش‌هایی مشغول است تا کارخانه بتواند به‌وسیله آن روش‌ها از مرغوبیت و مشتری‌پسند بودن کالاهای تولیدی خود مطمئن گردد. این روش‌ها و سیستم‌ها معمولاً با همکاری با دیگر رشته‌های مهندسی و بازرگانی طراحی می‌شوند.
یکسان بودن تقریبی برجسته‌کاری‌های ستون‌ها و دیوارهای تخت جمشید، نیایشگاه‌های مصری و یونانی و دیگر سازه‌های باستانی نشانگر اینست که موضوع کنترل کیفیت از دیرباز نزد بشر وجود داشته است. عمده بحث کنترل کیفیت مربوط به انجام نمونه گیری از محصولات ، بازرسی آن نمونه ها و تعممیم نتایج به کل انباشت محصول است که بر اساس روش های آماری انجام می گیرد . از دیگر روش های مورد استفاده در کنترل کیفیت ، کنترل فرایند تولید محصول به جای کنترل محصول تهیه شده است که با استفاده از روش های آماری مانند SPC و … انجام می گیرد. مبحث کنترل کیفیت ، جایگاه ویژه ای در مباحث نظام های جامع مدیریت کیفیت دارد.
تعریف کنترل کیفیت : کنترل کیفیت یک کلمه مرکب از کنترل و کیفیت است که هر کدام تعاریف خاص خود را دارند . کیفیت : وجود آن در یک محصول ، شایسته بودن آن را به مصرف گننده نشان می دهد . به عبارتی وجود کیفیت به معنای آن است که کالا ، انتظارات مصرف کننده را فراهم می آورد .
تعریف کنترل : به کار اعمال قوانین در پروسه تولید که تولیدکننده را در جهت دسترسی به نتایج مورد نظر مطمئن می سازد ، کنترل گفته می شود .
تعریف کیفیت : کیفیت یعنی شایستگی جهت استفاده بخصوص و میزانی است که یک محصول انتظارات مصرف کننده خود را بر طرف می سازد .
تعریف کنترل کیفیت (QC) : کنترل کیفیت سیستمی است جهت رسیدن به سطح مطلوبی از کیفیت یک محصول یا یک سطح فرآیند تولید و نگهداری آن با برنامه ریزی دقیق، استفاده از ماشین آلات مناسب، بازرسی مستمر و عمل اصلاح کننده هرگاه که لازم باشد.
کنترل کیفیت در مواقعی فقط به بازرسی نهایی و جدا کردن محصولات فاقد کیفیت محدود می شود اما در مواردی فراتر از آن عمل می کند . به عنوان مثال به برنامه ریزی کیفیت ، کنترل مواد ورودی ، کنترل کیفیت در حین تولید ، کنترل مواد خروجی ، تجزیه و تحلیل و اقدام مقتضی در رابطه با مشکلات کیفی تولید و . . . می پردازد . در این حالت گزارشات مربوط به مسایل کیفی کمک بزرگی به حساب می آیند . در کل می توان گفت کنترل کیفیت سیستمی است که با اتکا به آن می توان کیفیت یک محصول یا یک فرایند تولید را به حد مناسبی رساند و با برنامه ریزی دقیق ، استفاده از ابزراهای کیفی ، بازرسی های مداوم و . . . آن را حفظ کرد و یا نسبت به بهبود مداوم آن گام برداشت .
تاریخچه کنترل کیفیت : کنترل کیفیت آماری با شروع از سال ۱۹۲۰ میلادی ، در طی ۷۸ سال گذشته دچار تغییراتی به شرح زیر شده است :
۱- کنترل کیفیت برای اولین بار در سال ۱۹۲۰ میلادی توسط دانشمندی به نام والتر شوهارت در آزمایشگاه شرکت تلفن بل آمریکا بنیان گذاری شد. وی در ۱۶ام ماه می سال ۱۹۲۰، اولین تصاویر نمودار های کنترلی را رسم کرد و در مطالعات بعدی از آن بهره گرفت . والتر شوهارت بعد از ۱۱ سال کار مداوم در سال ۱۹۳۱ میلادی نتایج تحقیقات خود را در کتابی با نام ” کنترل اقتصادی کیفیت محصول ساخته شده” منتشر کرد.
۲- بعد از تحقیقات پروفسور شوهارت ، دو همکار دیگر وی به نام های داج و رومینگ کاربرد تئوری آماردر نمونه گیری را بررسی کرده و نتایج کار خود را در سال ۱۹۴۴ با نام” جداول بازرسی داج-رومیگ” منشر کردند . این مجموعه بعد ها به عنوان اساس علمی کنترل کیفیت آماری مورد استفده قرار گرفت .
۳- در دهه ۱۹۳۰ ، پروفسور شوهارت و همکارانش با همکاری “جامعه آمریکایی برای آزمایش و مواد”، ” انجمن استاندارد های آمریکا ” و ” جامعه مهندسین مکانیک آمریکا ” تلاش همه جانبه ای را برای معرفی روش های جدید آماری آغاز کردند. در این دوره علیرغم تبلیغات وسیع در مورد روش های جدید، صنایع آمریکا در این خصوص مقاومت نشان دادند . پروفسور فریمن استاد آمار در انستیتو تکنولوژی ماساچوست این عدم استقبال را ناشی از دو علت زیر می دانست:
الف) از آنجا که مهندسین بخش های تولیدی اعتقاد راسخ داشتند که اولا وظیفه اصلی آنها تکمیل روش های فنی تا حدی است که در کیفیت محصولات تولیدی هیچگونه تغییر مهمی به وجود نیاید و دوما نظریه تغییرات تصادفی و احتمالات نمی تواند جایگاه مناسبی در روش های تولید داشته باشد لذا در پذیرش آن مقاومت نشان می دادند .
ب)آموزش دیدن آمارشناسان صنعتی در زمینه کاری خود،آنها را در پذیرش روش های جدید دچار مشکل می کرد لذا آنها نیز از روش های جدید استقبال نمی کردند.
مقاومت صنایع آمریکا باعث شد تا سال ۱۹۳۷، تعداد مراکز صنعتی پذیرنده روش های جدید از ۱۲ مرکز تجاوز نکند. در دوران جنگ جهانی دوم که در سال ۱۹۳۹ شروع شد ، ایالات متحده آمریکا اهمیت افزایش کارآیی تجهیزات نیرو های مسلح خود را درک کرد. این امر شروعی بر حرکت نیرو های مسلح آمریکا به سمت صنایع بود که نتایجی به شرح زیر داشت :
الف) نیرو های مسلح به جهت نیاز به بالا بودن کیفیت تسلیحات مورد نیاز ، اولین پذیرنده روش های علمی بازرسی از طریق نمونه گیری شدند . این قدمی بود که بلافاصله بعد از وارد شدن آمریکا در جنگ برداشته شد . در این دوره بنا به در خواست دولت آمریکا ، گروهی از مهندسین برجسته آزمایشگاههای شرکت تلفن بل برای تدوین یک برنامه بازرسی از طریق نمونه گیری در اداره تدارکات ارتش مشغول به کار شدند . این فعالیت ها به ارایه جداول بازرسی از طریق نمونه گیری اداره تدارکات ارتش و نیرو های مسلح در سال ۱۹۴۲ و ۱۹۴۳ منجر شد. تلاش های گروه فوق با برگزاری دوره های آموزش جداول و روش های جدید برای کارکنان دولت ادامه یافت .
ب) ارتش یک برنامه وسیع آموزشی برای کارکنان علاقه مند صنایع ترتیب داد . در واقع از اوایل سال ۱۹۴۰، انجمن استاندارد های آمریکا با دعوت وزارت جنگ پروژه ای را شروع کرد که نتیجه آن تدوین استاندارد های ” استاندارد های جنگ آمریکا ” ، ” راهنمای کنترل کیفیت و روش نمودار های کنترل برای تجزیه و تحلیل داده ها ” و ” روش نمودار های کنترل برای کنترل کیفیت در حین تولید ” بود.مطالب این استاندارد ها به عنوان مواد درسی دوره های آموزشی ارایه شده توسط ارتش به کار گرفته شد.
۴- در ماه ژوئن سال ۱۹۴۲ یک دوره فشرده ده روزه کنترل کیفیت آماری در دانشگاه استانفورد برای نمایندگان صنایع نظامی و مراکز خرید نیرو های مسلح برگزار شد . در ادامه یک دوره هشت روزه نیز در شهر لس آنجلس برگزار شد.
۵- موفقیت این دوره های آموزشی، اداره توسعه و تحقیقات شورای تولیدات نظامی را به بر گزاری دوره های مشابه در سرتاسر آمریکا ترغیب کرد . از سال ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۵، ۸۱۰ سازمان از ۳۵ ایالت مختلف آمریکا ، نمایندگانی را جهت شرکت در ۳۲ دوره فشرده آموزش کنترل کیفیت آماری این اداره اعزام کردند. در میان آنها استادان دانشگاه نیز حضور داشتند که در این زمینه آموزش می دیدند.
۶- دوره های آموزشی و برنامه های تحقیقاتی به تشکیل هسته هایی از افراد علاقه مند و آموزش دیده در مراکز مختلف صنعتی منجر شد. به دنبال آن ، انجمن های کنترل کیفیت در نقاط مختلف شکل گرفتند و جلسات آنها فضای مناسبی را برای تبادل نظرات و آموزش اعضاء جدید فراهم کرد. بعد ها در شهر بافالو با همکاری دانشگاه بافالو ، انجمن مهندسین کنترل کیفیت تاسیس شد و به انتشار مجله ” کنترل کیفیت صنعتی” همت گماشت . پخش این مجله در سراسر کشور و درج مقالاتی از تمامی متخصصین علاقه مند ، تلاش ها در جهت استفاده بیشتر از کنترل کیفیت آماری را هماهنگ کرد.
۷- بعد از پایان جنگ ، یک تشکیلات ملی به نام انجمن کنترل کیفیت آمریکا تاسیس شد . این انجمن با به دست گرفتن انتشار مجله کنترل کیفیت صنعتی ، به بزرگترین مرکز ترویج استفاده از کنترل کیفیت آماری در قاره آمریکا تبدیل شد .این انجمن بعد ها شعبه ای نیز در ژاپن تاسیس کرد.
۸- در سال ۱۹۵۰ با تلفیق روش های نمونه گیری ارتش و جداول بازرسی وصفی ها ، استاندارد مربوطه تهیه و منتشر شد. در سال ۱۹۷۵ نیز استاندارد جداول بازرسی متغیر ها ارایه شد.
ارزیابی اجرای MSA : در فصول گذسته سعی شد، تا با استفاده از روش های آماری چگونگی ارزیابی و تحلیل سیستم های اندازه گیری با توجه به شاخص های تعریف شده برای سیستم های کمی و وصفی (Variable & Attribute) تشریح گردد. در این فصل با فرض اینکه ممیز یا ارزیاب با مفاهیم آشنا شده، مراحل ارزیابی و چک لیست های ممیزی برای MSA تشریح می گردد.
۴-۱ مراحل ارزیابی سیستم های اندازه گیری :
۴-۱-۱ شناسایی سیستم های اندازه گیری در یک سازمان : اولین و مهمترین گام برای شروع ارزیابی در MSA ، در ابتدا شناسایی سیستم های اندازه گیری موجود در یک سازمان می باشد. از آنجائیکه معمولاً در صنایع خودرو و قطعه سازی کلیه دستورالعمل های بازرسی در قالب طرح کنترل (Control Plan) تهیه می شود، بهترین مرجع برای شناسایی این سیستم ها بررسی و مرور کردن طرح های کنترل که توسط سازمان تهیه شده است می باشد. نکته قابل بررسی این است که ممیز بایستی اطمینان حاصل نماید که:
الف) سیستم های اندازه گیری تعریف شده یا کلاً بازرسی های تعریف شده الزامات مشتری را پوشش دهد.
ب) روش ها و ابزار اندازه گیری تعریف شده متناسب با پارامتر مورد اندازه گیری باشد.
۴-۱-۲ تعریف سیستم های اندازه گیری و پوشش طرح کنترل توسط آنها : در این گام ممیز سعی می نمایند تا یک یا چند مشخصه مورد اندازه گیری را در طرح های کنترل انتخاب و بررسی نماید که سازمان آیا در قالب تعریف سیستم های اندازه گیری قادر پوشش دادن توانمندی برای مشخصه مورد نظر می باشد یا خیر. در این مرحله ارزیابان با تجربه سعی دارند که روی مشخصه های مهم محصول – فرآیند یا اندازه گیری هایی که با تلرانس های خیلی تنگ تعریف شده اند، تمرکز نمایند. دقت نمایید که در این مرحله الزامات ارزیابی همواره به عنوان مرجع حاکم بر قضاوت ارزیاب می باشد. به عنوان مثال در استاندارد ISO TS -16949 الزامات تحلیل سیستم اندازه گیری برای همه سیستم های اندازه گیری تعریف شده در طرح کنترل می باشد، در حالیکه در چک لیست های ساپکو ۷۹ تمرکز روی ایستگاه هایی است که SPC اجرا می شود.
لحاظ داشتن موارد زیر در این مرحله بسیار مفید خواهد بود :
الف) دسته بندی و گروه بندی سیستم های اندازه گیری از طرف سازنده بلا مانع است، مگر اینکه تجربه یا شواهد نشان دهنده این باشد که این گروه بندی غیر منطقی است و نمی توان نتایج به دست آمده را به همه اعضای گروه تعریف شده تعمیم داد.
ب) در دسته بندی یا گروه بندی (به خصوص برای محاسبات شاخص های دقت)، منطقی است که روی تنگترین تلرانس های تعریف شده این مطالعات انجام پذیرد. (مگر اینکه توجیه دیگری ارائه گردد.)
ج) چنانچه بازرس یا اپراتور اندازه گیری نقشی در تخصیص عدد به قطعه مورد اندازه گیری، نداشته باشد می توان از محاسبات “تجدید پذیری” صرف نظر نمود. بسیاری از سازمان ها (از جمله کارخانه محورسازان) در این مرحله اقدام به تهیه MSA PLAN می نمایند که در آن سیستم اندازه گیری و مطالعات آن تعریف شده است. در شکل زیر یک نمونه MSA PLAN ارائه می شود .
کنترل فرآیند آماری SPC : در آغاز معرفی روش های آماری بهبود و کنترل کیفیت، بسیاری از مدیران و متخصصان واحد های صنعتی بر این عقیده بودند که اشکالات و نوسانات موجود در فرآیند های تولید را تنها با روش های مهندسی و مدرن کردن دستگا هها می توان شناسایی، طبقه بندی و بر طرف نمود و به استفاده از روش های آماری نیازی نیست. اما به تدریج با اثر مثبت ابزارهای آماری در کاهش ضایعات و بهبود کیفیت، جایگاه این ابزار ها در مراحل مختلف چرخه حیات محصول شامل : شکل گیری محصول، طراحی محصول و فرآیند، تولید آزمایشی، تولید انبوه و خدمات پس از فروش، مشخص گردید. لذا در این بخش از پروژه سعی شده است شیوه و چگونگی استفاده از فنون کنترل کیفیت آماری ( کنترل آماری فرآیند و طراحی آزمایشات) با نگرش اجرائی تشریح گردد. چرا که معمولاً مکان، زمان و شرایط استفاده از این فنون برای استفاده کنندگان روشن نبوده و گاهاً بکارگیری غلط آنها خوذ مشکلی را بر معضلات سازمان خواهد افزود. در ادامه نیز فعالیت های صورت گرفته در این بخش در کارخانه محور سازان ایران خودرو آورده شده است. در گذشته ساخت محصول از مسئولیتهای واحد تولید بشمار می‌آمد و وظیفه اداره کنترل کیفت این بود که از طریق بازرسی، محصول خوب و سالم را از محصول دارای نقض جدا کند. نحوه انجام یافتن کارهای اداری هم پیوسته زیرنظر قرار می‌گرفت تا از وقوع اشتباه احتمالی جلوگیری شود. هر دو روش بازرسی و بازیابی مستمر را که ضایعات آفرین است شامل می‌شود و مستلزم صرف وقت و استفاده بیش از حد مواد اولیه در انجام دادن خدمات و تولید محصول است. شیوه مؤثر این خواهد بود که با استفادخ از روش کنترل کیفی آماری از ابتدا، از تولید محصول خراب پیشیری بعمل آید. این روش که برای اغلب مردم مرسوم بوده روش منطقی است. این طرز تفکر در شعار بیل کاز بی، یعنی انجام دادن صحیح کار از ابتدا مورد اشاره قرار گرفته است. در هر صوتر شعار دادن کفایت نمیکند و آنچه مهم و ضروری است درک کامل عوامل فرآیند کنترل آماری است. در یک اقتصاد سالم و رقابتی ، توسعه پایدار کیفیت و کاهش هزینه از جمله شرایط اصلی بقا در بازار است.
هدف : هدف ایجاد ثبات در فرآیند و بهبود قابلیت آن از طریق کاهش تغییر‌ پذیری
تاریخچه کنترل کیفیت آماری : کنترل کیفیت آماری در دهه ۱۹۲۰ توسط والتر شوهارت از آزمایشگاههای بل تلفن آمریکا پایه گذاری گردید . وی در یاداشتای در ۱۶ ماه می ۱۹۲۴ اولین تصویر نمودارهای کنترل را ترسیم کرده و به بررسی بیشتر این روش در مطالعات بعدی خود پرداخت و نتیجه را در کتابی تحت عنوان «کنترل اقتصادی کیفیت محصولات ساخته شده » در سال ۱۹۳۱ منتشر ساخت . دو همکار دیگر شوهارت به نامهای داج و رومیگ نیز کاربرد تئوری آمار را در نمونه گیری بررسی کردند و نتیجه کار آنان منجر به انتشار جداول معروف بازرسی داج-رومیگ در سال ۱۹۴۴ گردید . مجموعه کارهای شوهارت ، داج و رومیگ اساس علمی را تشکیل داده که امروزه کنترل کیفیت آماری خوانده می شود .این افراد دردۀ ۱۹۳۰ با همکاری جامعه آمریکائی برای آزمایش و مواد ، انجمن استاندارد های آمریکا و جامعه مهندسین مکانیک آمریکا کوشش های خود را برای معرفی روشهای جدید آماری شروع کند .صنایع آمریکا در اوائل علیرغم تبلیغات وسیعی که در مورد روشهای جدید صورت می گرفت به سختی حاضر به پذیرش آن بود.پروفسور فریمن کهدر انیستیتو تکنولوژی ماساچوست (M.I.T )جهت ترویج روشهای آماری کنترل کیفیت تلاش می کرد این عدم استقبال را به علل زیر نسبت داده است:
الف) اعتماد راسخ مهندسین تولید مبنی بر این که وظیفه اصلی آنها تکمیل روشهای فنی تا حدی است که هیچگونه تغییر مهمی در کیفیت محصولات تولیدی بوجود نیاید ، و دیگر آنکه نظریه احتمالات و تغییرات تصادفی جایگاه مناسبی در روش های تولید منی تواند داشته باشند.
ب) مشکل پیدا کردن آمار شناسان صنعتی که در این زمینه تقریباً پیچیده آموزشهای لازم را دیده باشند . تا سال ۱۹۳۷ تعداد مراکز صنعتی در آمریکا نسبت به روش های آماری کنترل کیفیت به سرعت در دوران جنگ جهانی دوم سپری شد . شروع جنگ در سال ۱۹۳۹ آمریکا را به فکر افزایش تجهیزات و نیرو های مسلح خود انداخت و بزودی نیرو های مسلح به صورت بزرگترین مشتری صنایع این کشور در آمدند و نفوذ روز افزونی بر استاندارد های کیفیت پیدا کردند .
نقش ارتش در پذیرش کنترل کیفیت آماری دو جنبه داشت . اول آنکه نیروی مسلح خود روشهای علمی بازرسی نمونه گیری را پذیرفته بود و اولین قدم در این زمینه بلا فاصله بعدازواردشدن آمریکت در جنگ بر داشته شد . به دعوت دولت گروهی از مهندسین بر جسته آزمایشگاههای بلِ تلفن جهت تدوین یک برنامه بازرسی نمونه گریری برای ادارۀ تدارکات ارتش مشغول بکار شدند. جدول بازرسی نمونه گیری ادارۀ تدرکات ارتش و نیروهای مسلح که در سال ۱۹۴۲و۱۹۴۳ منتشر گردید نتیجه کار این افراد بود. همین گوروه کوشش وسیعی برای آموزش کارکنان دولت در استفاده از جدول و روشهای جدید به راه انداخت.دومین جنبه نفوذ ارتش ایجاد یک برنامه وسیع آموزشی برای علاقمندان و کارکنان صنایع بود. از اوایل سال ۱۹۴۰،انجمن استانداردهای آمریکا به دعوت وزارت جنگ پروژه ای را شروع کرد که سرانجام منجر به تدوین استانداردهای.۱-۱۹۴۱ American War Standards وZ1.2-1941 «راهنمای کنترل کیفیت و روشهای نمودارهای کنترل برای تجزیه و تحلیل داده ها » وAmerican Standard Z1.3-1942 «روش نمودارهای کنترل کیفیت در حین تولید»گردید .مطالب فوق به عنوان مواد درسی دوره های آموزشی بکار گرفته شد. در ماه ژوئن۱۹۴۲ یک دورۀفشرده ۱۰ روزه کنترل کیفیت آماری در دانشگاه استانفورد برای نمایندگان صنایع نظامی و مراکز خرید نیروهای مسلح برگزار گردید. سپس این دوره به ۸ روز کاهش یافت و در شهر لوس آنجلس برگزار گردید . موفقیت این برنامه های اولیه آموزشی اداره توسعه و تحقیقات شورای تولیدات جنگی را بر آن داشت تا دوره های مشابهی در سراسر کشور برگزار نماید. بدین ترتیب از سال ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۵ ،۸۱۰ سازمان از ۳۵ ایالت مختلف نمایندگانی جهت شرکت در ۳۲ دورۀ فشرده آموزش کنترل کیفیت آماری ادارۀمذکور اعزام داشتند. در میان ۸۱۰ سازمان شرکت کنندۀ۴۳ مؤسسه آموزشی مختلف وجود داشت که اکثر نمایندگان آنها استادانی بودند که خود را برای تدزیس کنترل کیفیت آماری آماده میکردند. دوره های آموزشی و برنامه های تحقیقاتی منجر به تشکیل هسته هائی از افراد علاقمند و آموزش دیده در مراکز مختلف صنعتی گردید . متعاقب این دوره های مقدماتی ، انجمنهای کنترل کیفیت در نقاط مختلف بوجود آمده و جلسات این انجمنها فضای مناسبی برای تبادل نظرات و آموزش اعضاء جدید فراهم آورد. در بافالو انجمن مهندسین کنترل کیفیت با همکاری دانشگاه بافالو در سال ۱۹۴۴ تأسیس گردید و مجله کنترل کیفیت صنعتی(Industrial Quality Control )منتشر شد. مجله جدید به سرعت در سراسر کشور راه یافت . تمام این کوشش ها زمینه استفاده هر چه بیشتر از کنترل کیفیت آماری را در سالهای بعد از جنگ بوجود آورد . در فاصله کوتاهی از پایان جنگ ، زمینه لازم را برای تأسیس یک تشکیلات ملی بنام انجمن کنترل کیفیت آمریکا فراهم گردید . این انجمن انتشارمجله کنترل کیفیت صنعتی را در دست گرفت و به صورت بزرگترین ترویج کنندۀاستفاده از کنترل کیفیت آماری در قارۀآمریکا در آمد و شعبه ای نیز در ژاپن تشکیل داد.در سال ۱۹۵۰ از تلفیق روشهای نمونه گیری ارتش و جداول بازرسی وصفی استاندارد STD – ۱۰۵D -MIL تهیه و منتشر گردید. در سال ۱۹۵۷،استاندارد MIL-STD-414 جدول بازرسی متغیرها منتشر گردید.در انگلستان کنترل کیفیت آماری در اوائل پیشرفتی سریعتر از آمریکا داشت. بدنبال سفر شوهارت به لندن در ماه میِ ۱۹۳۲ ایگان اس . پی یوسون مقاله ای دربارۀ کابرد صنعتی آمار در انجمن سلطنتی آمار قراعت کرد . در فاصله کمی بعد از این انجمن مذکور قسمتی را برای تحقیقات صنعتی و کشاورزی در نظر گرفته و ضمیمه ای به مجله خود در بارۀ کاربرد این رشته جدید اضافه کرد. انجمن استاندارد های انگلستان نیز علاقه خود را به روشهای جدید با انتشار کتابی تحت عنوان «کاربرد روشهای آماری در استاندارد کردن صنایع و کنترل کیفیت»نشان داد.عکس العمل صنایع انگلیس نسبت به روشهای جدید آماری سریع و همه جانبه بود،بطوریکه تا سال ۱۹۳۷،در مورد محصولاتی از قبیل ذغال سنگ،الایف پنبه،منسوجات پنبه ای وپشمی،شیشه،لامپ،مصالح ساختمانی و محصولات شیمیائی از روشهای جدید کنترل کیفیت آماری استفاده شد . از آمریکا و انگلستان روش های کنترل کیفیت آماری به سایر کشور ها برده شد . تحت راهنمایی های دکتر ادوراد دمینگ روش های کنترل کیفیت آماری در ژاپن تا سطح بهترین سیستم های کنترل کیفیت در جهان توسعه یافت . در اروپا انجمن اروپائیکنترل کیفیت بوجود آمد . امروزه تقریباً تمام گشور های صنعتی جهان از روش های کنترل کیفیت آماری استفاده می کنند .
گزارش کارآموزی spc و msa در کارخانه محور سازان ایران خودرو کار آموزی رشته مکانیک دانلود گزارش پروژه کارآموزی مکانیک spc و msa در کارخانه محور سازان ایران خودرو

فهرست مطالب

فصل اول ادبیات موضوع
کنترل کیفیت
مقدمه
تعریف کنترل کیفیت
تاریخچه کنترل کیفیت
قبل جنبش های کیفیت در ژاپن
عوامل تاثیر گذار در کیفیت
چرا باید کار کنترل کیفیت انجام گیرد
اهداف کنترل کیفیت
مشکلات اساسی در کیفیت
لزوم کنترل کیفیت
تفاوت کنترل کیفیت و بازرسی
کنترل کیفیت جامع
تجزیه و تحلیل سیستمهای اندازه گیری MSA
مقدمه
تعاریف و خطا های سیستم اندازه گیری
تجزیه تحلیل سیستم اندازه گیری در مقابل کالیبراسیون
اهداف تجزیه و تحلیل سیستم های اندازه گیری
فرآیند اندازه گیری
کیفیت داده های اندازه گیری
منشا و علل خطاهای اندازه گیری
اجزای یک سیستم اندازه گیری
چه چیزهای بایستی اندازه گیری شوند
خطای اندازه گیری
منابع خطای اندازه گیری
بررسی سیستم اندازه گیری
عوامل محیطی
عوامل انسانی
ویژگیهای سیستم اندازه گیری
خطاهای سیستم اندازه گیری
انواع روشهای تجزیه و تحلیل سیستمهای اندازه‌گیری
خصوصیات آماری سیستمهای اندازه‌گیری
تعاریف واژگان
بخش ۱
سیستم های اندازه گیری کمی
۱) ثبات (Stability)
۲) انحراف اندازه‌گیری Bias
محاسبه تمایل – روش اول
محاسبه تمایل – روش دوم
محاسبه درصد تمایل
۳) ارتباط خطی (Linearity)
۴) تکثیر پذیری
پراکندگی اندازه‌گیری اپراتورها
۵) تکرار پذیری
۶) نوسانات قطعه به قطعه (Part to Part Variation)
۷) R & R (Repeatability &= Reproductability R&R)
قدرت تجزیه(تفکیک پذیری)

shopirani.ir
۸) نوسانات درون قطعه ای (Within Part Variation)
۹) روش برد (Range Method)
بخش ۲
تجزیه و تحلیل سیستمهای اندازه‌گیری مشخصات کیفی
مفهوم عدم قطعیت اندازه گیری
عدم قطعیت چگونه برآورد می گردد
عوامل ایجاد کننده عدم قطعیت
محاسبات عدم قطعیت استاندارد ( Standard Uncertainty)
محاسبات عدم قطعیت گسترش یافته ( Total Expanded Uncertainty)
بخش ۳
تست های مخرب و غیر تکرار پذیر
بخش ۴
ارزیابی اجرای MSA
۴-۱ مراحل ارزیابی سیستم های اندازه گیری
۴-۱-۱ شناسایی سیستم های اندازه گیری در یک سازمان
۴-۱-۲ تعریف سیستم های اندازه گیری و پوشش طرح کنترل توسط آنها
۴-۱-۳ بررسی سوابق انجام MSA
الف) سیستم های اندازه گیری کمی
ب) سیستم اندازه گیری وصفی
۴-۱-۴ انجام اقدامات اصلاحی برای سیستم های اندازه گیری تا حصول نتیجه
۴-۲ یک قانون نا نوشته در MSA
کنترل فرآیند آماری SPC
تاریخچه کنترل کیفیت آماری
اهمیت روشهای آماری کنترل کیفیت
کاربردهای غیر تولیدی روشهای کنترل کیفیت آماری
گروه بندی کیفیت
نقش فنون آماری در چرخه حیات محصول
مفاهیم آماری
هفت ابزار کنترل فرایند آماری
۱ – نمودار علت و معلول
۲ – برگه ثبت داده‌ها
۳ – نمودار پارتو‌
۴ – نمودار تمرکز نقص‌ها
۵ – نمودار همبستگی و پراکندگی
۶ – هیستوگرام
۷ – نمودار کنترل
کنترل فرآیند تولید با روشهای آماری
مقدمه
مراحل تهیه نمودار های کنترل
انتخاب نوع نمودار کنترل
تعیین خط مرکزی و حدود کنترل
انتخاب زیر گروههای منطقی
ترکیب و فراوانی زیرگروهها
تهیه سیستم جمع آوری داده ها
دلایل استفاده از نمودار های کنترل
توانایی فرآیند
۵-۱ شاخص های CP و CR
۵-۲ شاخص CPK
۵-۳ شاخص های توانایی فرایند برای حدود تلرانس یکطرفه CPU و CPL
۵-۴ شاخص های CPM و CPMK
مقایسه CP با CPM
استفاده تولیدی از مفهوم CPMK
۵-۵ شاخص های PP و PPK
۵-۶ شاخص های توانایی برای فرآیندهای غیر نرمالPPkeq و PPeq
۵-۷ شاخص توانایی ماشین CMK و CM
۵-۷-۱ روش نمودار کنترل
۵-۷-۲ روش تست S
نمودار های کنترل ویژه
۱- نمودار های کنترل برای تولیدات کوتاه مدت
۶-۱-۱ نمودار کنترل (X,R) برای تولیدات با انحراف معیار یکسان
۶-۱-۲ نمودار کنترل (X,R) برای تولیدات با انحراف معیار غیریکسان
۶-۱-۳ نمودار کنترل (I,MR) برای تولیدات با انحراف معیار یکسان
۶-۱-۴ نمودار (Z,MR) برای تولیدات با انحراف معیار غیر یکسان
۶-۱-۵ نمودارهای کنترل وصفی برای تولیدات کوتاه مدت
۶-۲ نمودارهای پیش کنترل
۶-۲-۱ نمودارهای پیش کنترلی عمومی برای فرآیند های تولیدی پایدار یا نا پایدار با توزیع نا معلوم
۶-۲-۲ نمودارهای پیش کنترلی با حساسیت بالا برای فرآیندهای تولیدی پایدار یا نا پایدار با توزیع نا معلوم
۶-۲-۳ نمودارهای پیش کنترلی (X,R) برای فرآیندهایی که در محدوده نسبی بسیار بسته تر از محدوده تلرانس عمل می کنند
۶-۲-۴ نمودارهای پیش کنترلی (R,X) برای فرآیندهای فرسایش پذیر
پیاده سازی کنترل فرآیند آماری
تیم‌های کاری
خطا های ذاتی (COMMON EFFECT)
خطا های اکتسابی(SPECIAL EFFECT)
کمیته تخصصی (در ارتباط با اجرای SPC)
روش انجام کنترل فرایند آماری
حالت خارج از کنترل یا تحت کنترل درنمودارهای کنترلی
شرایط حالت تحت کنترل درنمودارهای کنترلی
شرایط خارج از کنترل و روش شناسایی آنها
قابلیت فرآیند ( Coefficient of Process Capability (Cp / Cpk
تجزیه وتحلیل کارایی فرایند چیست
انواع طرحهای نمونه گیری پذیرشی
الف-انواع طرحها از نظرتعداد دفعات نمونه گیری
۱- طرحهای یک بار نمونه گیری(Single Sampling Plans)
۲- طرحهای دوبار نمونه گیری:Double Sampling Plans
۳- طرحهای چند بار نمونه گیری:Multiple Sampling
ارزیابی دوره ای
مزایای SPC نسبت به روش های کنترل معمول
فصل دوم معرفی مکان کارآموزی
آشنایی با شرکت صنعتی محور سازان ایران خودرو
تاریخچه شرکت
جایگاه شرکت محور سازان در صنعت خودرو کشور
توانایی ها شرکت
محصولات تولیدی شرکت
چشم انداز
بیانیه ماموریت
ارزش های انسانی
ساختار سازمانی شرکت
موفقیت ها و گواهینامه های مدیریت کیفیت
رویکردهای شرکت
خط مشی و استراتژی
کارکنان
شرکت ها و منابع
فرآیندها
نتایج مشتریان
فصل سوم
شناخت وضعیت موجود سیستم مورد بررسی
بخش SPC
اهمیت و ضرورت نمونه گیری
تعریف نمونه گیری
دلایل نمونه گیری
اصطلاحات نمونه گیری
انواع نمونه گیری
۱٫۲ نمونه گیری تصادفی ساده
۲٫۲ نمونه گیری منظم یا سیستماتیک
۳٫۲ نمونه گیری طبقه ای
۴٫۲ نمونه گیری خوشه ای
۵٫۲ نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای
برنامه جامع بهبود کیفیت ( FMEA و SPC )
بخش MSA
روش کار با کولیس
میکرومتر خارجی
کاربرد سنجه های مکعب مستطیلی
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل سیستم مورد بررسی
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات

دانلود گزارش کارآموزی مکانیک،spc و msa در کارخانه محور سازان ایران خودرو

کارآموزی های مشابه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *