گزارش کارآموزی معماری تونل مترو

این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است همچنین آماده پرینت می باشد

موضوع : گزارش کارآموزی معماری تونل مترو

گزارش کارآموزی معماری تونل مترو : با توجه به اینکه سازه ترابری تندرو راه آهن شهری یا مترو یکی از سیستم هایی است که همواره به عنوان ابزار حل مشکل و نیز وسیله و ابزار برنامه‌ریزان شهری در کلان شهرهای جهان مورد استفاده قرار گرفته است و از آنجا که کلان شهر تهران نیز همواره با مشکل ازدحام ترافیک و کندی عبور و مرور مواجه بوده و رشد و توسعه‌ای لجام گسیخته داشته است، لذا این موضوع اهمیت ایجاد و راه اندازی شبکه راه‌آهن شهری (مترو) را ابتدا به وسیله سیاستمداران و سپس برنامه‌ریزان شهری و در نهایت متخصصان ترابری شهری مطرح می‌نماید. به طور کلی، در این قسمت هدف توصیف نحوه‌ی حفاری و روشهای نگهداری تونل مترو می‌باشد. در این پروژه به دلیل وجود آب در داخل خاک استفاده از روشهای عایق کاری را پیشنهاد می‌کنیم که یکی از آنها Penetron می‌باشد. Penetron خاصیت کریستال سازی در داخل لوله های موئینه بتن را داشته و به این ترتیب بتن را در برابر نفوذ آب و طیف وسیعی از مواد شیمیایی مقاوم می سازد. Penetron از سیمان، سیلیس (از نوع و دانه بندی مخصوص) و چند ماده شیمیایی فعال دیگر تشکیل شده و مؤثرترین ماده جهت آب بندی و حفاظت شیمیایی دائمی بتن می باشد.
Penetron در اثر مخلوص شدن باآب دو فاز مایع و جامد در کنار هم تشکیل می دهد. فاز مایع در واقع محلول مواد شیمیایی فعال Penetron در آب است و فاز جامد از موادی تشکیل شده که چسبندگی عالی با بتن داشته و در واقع حفاظت کامل بتن در برابر طیف وسیعی از مواد شیمیایی را به عهده دارد. هنگامی که مواد فعال Penetron در آب حل می‌شوند همراه با آب و در اثر فشار اسمز در تمام جهات به داخل لوله های موئینه بتن مکیده شده و هر کجا که آب وجود داشته باشد این مواد فعال نیز به آب سمت کشیده می شوند. امروزه حفاری بوسیله‌ی دستگاه‌های مکانیزه و هیدرولیکی تا حدی به راحتی انجام می‌شود. می‌توان گفت هرچه سنگی که باید حفر شود سخت و محکم باشد در مورد حفاری آن نباید نگران بود. در مسیر کار اگر خاک ما ریزشی و نرم باشد باید روش دیگری را برای حفاری در نظر گرفت.
زمینهای خاکی شرایط کاملاً متفاوت و متنوعی دارند. حفر تونل در این زمینها ساده است و به روشهای دستی و یا با استفاده از ماشین تونل‌کنی انجام می‌گیرد که مشکل اصلی در مورد آنها پایدار نگه داشتن قسمت حفاری شده است. برای انجام این کار دو روش وجود دارد تا اینکه بدون ریزش حفاری انجام شود. روش اول اینکه می‌توان ابتدا وضعیت زمین را بهبود بخشید به کمک روشهایی مثل هوای فشرده، پیش زهکشی، تزریق دوغاب و یخبندان که هر کدام را به اختصار توضیح می‌دهیم.
هوای فشرده : استفاده از هوای فشرده یکی از بهترین روشهای تثبیت زمینهای فشارنده نرم است. افزایش فشار هوا در جبهه کار تونل سبب می‌شود که از ورود آب به داخل تونل جلوگیری شود و مقاومت زمین افزایش یابد.
پیش زهکشی : با انجام زهکشی قبل از آغاز عملیات حفاری، می‌توان وضعیت زمینهای ریزشی یا جاری شونده را بهسازی کرد. این عمل با آبکشی از چاه‌های عمیق یا پمپاژ نقطه‌ای، آبکشی با ایجاد خلاء (نقطه خلاء)، یا استفاده از جمع کننده‌های آب انجام می‌گیرد.
مطالعات زمین شناسی منطقه : با عنایت به گزارش اولیه مهندسان مشاور سانو.، خاک منطقه در ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ سال پیش تشکیل یافته است که دارای ساختار کواترنری و آبرفتی می باشد. خاک منطقه دارای دو لایه می باشد که لایه اول شن لای دار و شن رس دار (GC, GM) همراه با ماسه و سنگ می‌باشد و لایه دوم ماسه رسی (SC) همراه با شن و تخته سنگ می‌باشد. نوع خاکروی آبرفتی و رسوبی با مقاومت پایین که در اثر تماس با هوا به سرعت دچار هوازدگی می‌شود. و به این دلیل سریعاً بعد از حفاری باید نگهداری شود. آب در سیستم های اجرایی و حفاری به عنوان یک عامل مزاحم است برای رفع این مشکل باید آب را از منطقه دور کرد که تعدادی حوضچه‌ها و جوی‌هایی به نام Sump وجود دارد آب این حوضچه‌ها به یک حوض بزرگتری که اصلی است وارد شده و از آنجا زهکشی صورت می‌گیرد.
بررسی موقعیت گسل ها : با عنایت به نقشه موقعیت گسلهای تهران که توسط محققین شرکت جیکا در سال ۱۹۹۹ میلادی تهیه شده است، تنها گسل در منطقه ۳ شهرداری، گسلی است به موازات خیابان میرداماد که از حوالی منطقه حسینیه ارشاد شروع می‌گردد. از لحاظ لرزه خیزی، مطابق آیین‌نامه ۲۸۰۰، تهران در منطقه با پهنه‌بندی با خطر نسبی بسیار زیاد قرار گرفته است.
باد از جمله عوامل اقلیمی است که ماند تابش آفتاب دارای دو نوع تأثیر متفوت در فضاهای معماری است. بدین ترتیب که در مواقع گرم وزش باد و نسیم سبب ایجادکوران در فضاهای معماری شده، باعث خنک شدن هوا می شود. ولیکن در هنگام سرما جریان هوا مضر بوده، موجب اتلاف انرژی حرارتی می‌شود و می‌بایست با اتخاذ تدابیری از ورود آن به داخل ساختمان جلوگیری نمود. در فصل تابستان و بهار باد غالب در شهر تهران به ترتیب از جنوب شرقی و غرب می‌باشد که می‌توان از آن برای تهویه طبیعی استفاده نمود. در زمستان باد غالب از سمت غرب می‌وزد ولی مقدار وزش آن نسبتأ کم است.
روش حفاری در تونل مترو : حفاری در تونلهای مترو به دو روش اتریشی و یا مکانیزه صورت می‌گیرد. در روش مکانیزه توسط دستگاه‌های حفاری مانند Road header و TBM انجام می‌گیرد. دستگاه‌های TBM تونلهایی با مقطع دایره‌ای حفر می‌کنند. برای سازه مترو ما نیاز به سطح مقطع نعل اسبی داریم به همین دلیل از دستگاه‌ها یا روشهای حفاری استفاده می‌کنیم که بتوانیم مقطع نعل اسبی داشته باشیم.
روش دوم حفاری این تونلها به روش اتریشی است. در این حفاری از لودر و یا بیل‌های مکانیکی که بوسیله‌ی دستگاه حفاری کله گاوی مجهز شده‌اند استفاده می‌گردد. تمامی مراحل کار حفاری و نصب نگهداری‌های موقت حین پیشروی توسط گروه نقشه بردار تعیین می‌شود. در مسیر حفاری از دستگاهی به نام Babcat که مینی لودر است نیز استفاده می‌شود. دلیل کاربرد این دستگاه اندازه کوچک و جابه‌جایی آسان آن است. حفاری تونل به دو بخش فوقانی و تحتاتی تقسیم می‌شود. در قسمت فوقانی چون حفاری بالاسری است مشکل‌تر می‌باشد ولی در تحتانی سهم بیشتری از حفاری انجام می‌شود. قبل از اینکه حفاری تحتانی شروع شود، باید قسمت حفر شده در فوقانی را توسط نگهداری موقت محکم ساخت. که راجع به نگهداری موقت و دائم در قسمت بعدی اشاره می کنیم.
شکل و ابعاد مقطع تونل : انتخاب شکل و ابعاد تونل تابع هدف احداث تونل، سیستم حفر تونل، شیوه بارگیری و نگهداری دائمی آن است. در مواردی که استفاده از شکلهای مختلف امکان‌پذیر باشد باید شکلی را انتخاب کرد که هزینه‌های کلی احداث تونل به حداقل ممکن برسد. شکل مقطع تونل مترو تابع جنس زمین است با توجه به اینکه جنس این زمین دارای زمینهای نرم از مقطع نعل اسبی استفاده می‌شود. ابعاد تونلهای مترو تابع قطارها و سرعت آنهاست. ابعاد مسیر و ایستگاه‌ها متفاوت‌اند. در ایستگاه‌ها ابعاد عریض‌تر و بزرگتر است. سطح مقطع قسمت فوقانی برابر ۳۰ مترمربع (به صورت نیم دایره‌ای با شعاع ۴٫۸۰ متر) و سطح مقطع بخش تحتانی برابر ۴۰ متر مربع می‌باشد که در کل برابر ۷۰ متر مربع است. برای شروع کار حفاری ابتدا یک تونل دسترسی از سطح زمین باید حفر شود. که چگونگی حفاری شبیه تونل اصلی است.
گزارش کارآموزی معماری تونل مترو دانلود گزارش کار آموزی تونل مترو گزارش کارآموزی تونل مترو کارورزی تونل تحقیق کارآموزی در مورد ساخت یک مترو بررسی مراحل حـفاری مترو در خاکهای ریزشی و روش حفاری دانلود کارآموزی ساخت تونل در مترو دانلود پروژه مترو سازی

این کار آموزی شامل تصاویر مربوطه نیز می باشد

فهرست مطالب

مقدمه
هدف پروژه
تـئوری
حفاری در خاکهای ریزشی
هوای فشرده
پیش زهکشی
مطالعات خاک شناسی
تزریق دوغاب
یخبندان
مطالعه موردی روی متروی تهران
مطالعات زمین شناسی منطقه
بررسی موقعیت گسل ها
بررسی وضعیت آبهای زیرزمینی و نفوذ پذیری خاک
گزارش وضعیت اقلیمی تهران
بارش
باد
ارزیابی نقشه های معماری
روش حفاری در تونل مترو
شکل و ابعاد مقطع تونل
ایجاد کارگاه کار
بخش مونتاژ
بخش برشکاری
سوراخکاری
منازل کارگری
تأسیسات
ساختمان نظارت
ماشین آلات کارگاه
مخازن انبار سیمان
مخازن سوخت
نگهداری تونل مترو
تهویه در تونل مترو
نتـیجه گیری
معرفی
شرح
مشخصات فیزیکی
مزایا
موارد مصرف
خصوصیات
منابع و مآخذ

دانلود گزارش کارآموزی معماری تونل مترو

کارآموزی های مشابه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *