گزارش کارآموزی متالوژی،ایران خودرو واحد ریخته گری

این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است همچنین آماده پرینت می باشد

موضوع : گزارش کارآموزی متالوژی ایران خودرو واحد ریخته گری

گزارش کارآموزی متالوژی،ایران خودرو واحد ریخته گری : کارخانه ریخته گری چدن ایران خودرو ، به طور کلی از هشت واحد تشکیل شده که ذیلاً شرح داده می شود : ۱٫ واحد ماهیچه سازی : ساخت ماهیچه به منظور ایجاد حفره های داخلی قطعه می باشد که ایجاد این حفره ها پس از ریخته گری به وسیله ماشینکاری امکان پذیر نمی باشد و یا بسیار مشکل است . در کـارخانه ریخته گری ایـران خـودرو ، ماهیچه سـازی به دو روش Hot box وCold box صورت می گیرد . در روش Hot box ماسه همراه با اکسید آهن ، رزین و اسید در میکسر مخلوط می شود و سپس توسط این مخلوط مخازن بالای دستگاه های ماهیچه سازی شارژ می شود . در واحد ماهیچه سازی Hot box ، دستگاه هایی وجود دارد که آنها پس از شوت ماسه داخل قالب توسط مشعل هایی ماسه حـرارت داده می شوند تا سخت گردند و پس از خـروج از قالب به قسمت تمیزکـاری منتقل می شوند و در صورت نیاز بتونه کاری هم می شود که بتونه از اجزاء زیر تشکیل شده است ؛ بنتونیت ، دکسترین ، ماسه سیلیسی و آب بعد از بتونه کاری عمل رنگ کاری انجام می شود و سپس ماهیچه ها در گرمخانه قرارمی گیرند تا پوشش آنها خشک شود و سپس به انبار منتقل می شوند .
مشخصه و ترکیب ماسه ماهیچه سازی : کاتالیست ۲۰ – ۱۷ درصد رزین ، اکسید آهن ۳/۵ – ۳ درصد وزن ماسه ، رزین ۳ – ۲/۲ وزن ماسه .
دستگاه کلد باکس : دستگاه کلد باکسی که در کاخانه مورد استفاده قرار می گیرد ، جهت تولید ماهیچه سینی بزرگ به کار می رود و ترکیب ماسه به صورت زیر است: ماسه سیلیسی + اسید + رزین.
توضیحات مفصل مربوط به این واحد در ادامه گزارش آمده است .
۲٫ واحد قالبگیری : خطوط قالبگیری ریخته گری چدن شامل سه واحد مجزا می باشد .
I. خط قالبگیری FDC : این خط دارای دو پرس joult squees می باشد . که یک پرس تای زیر و پرس دیگر تای رو را قالبگـیری می کند ، این خط جهت قالبگـیری فلایویل ، سر سیلندر پیکان ، کپه یاتاقان اگزوز به کار می رود .
II. خط BMM : مـاسه ایـن خط مخلوطی از ماسه سیلیسی ، بنتونیت ، پـودر زغال و آب می باشد . در این خط درجه ها خالی شده در قسمت شیک اوت به روی ریل غلتکی منتقل می شود . این ریل حرکت می کند و در کنار پرس ها قرار می گیرند . درجه ها توسط بالا برهای پنوماتیک از روی ریل به روی میز کار و زیر پرسها منتقل می شوند و از بـالای درجه ، درجه ها با ماسه پر می شوند و سپس توسط سیستم فشاری و ضربه قالبگیری انجام می شود . سختی قالب ها در این قسمت به وسیله سختی سنج پرتابل گرفته می شود .
III. خط قالبگیری واگنر : خط واگنر تمام اتوماتیک است که این خط توسط یک شرکت آلمانی تأسیس شده است . تمامی مراحل قالبگیری ، خروج قطعه از قالب و ماسه سازی به وسیله دستگاه های اتوماتیک صورت می گیرد که توسط اپراتور از داخل اتاق کنترل که در بالای خط قرار دارد کنترل می شود .
۳٫ واحد ذوب : خط ذوب شامل دو کوره ۸ تنی ، سه کوره ۲ تنی و یک کوره نگهدارنده می باشد که کوره ۸ تنی و ۲ تنی جهت تهیه ذوب برای کوره مادر مورد استفاده قرار می گیرد . مواد شارژ این کـوره ها را مـقداری قراضه فولادی که از کـارخانه بـرش و پرس ایران خودرو تحویل می گیرند ، شامل می شود که در کوره شارژ می گردند . سپس برگشتی های ریخته گری شامل سیستم راهگاهی و قطعات ضایعاتی سیلندر و سر سیلندر شارژ می گـردد . مذاب تهیه شده در کوره های فوق توسط پاتیل های بزرگی به درون کوره مادر ریخته می شود و در این کوره آنالیز و ترکیب عناصر تصحیح شده و برای ذوب ریزی آماده می شود.
برای جوانه زائی می توانیم از مواد مختلفی مانند Fe – Si – Zr ، Fe – Si – Sr ، Fe – Si – Ca یا Fe – Si – Ba استفاده کنیم. مهمترین آن Fe – Si – Sr یا سوپرسید می باشد . که مقدار اضافه کردن آن بین ۶/۰ – ۱/۰ می باشد به نوع جوانه زا ، ضخامت قطعه و . . . دارد که در شرکت ایران خودرو مقدار ۱/۰ اضافه می گردد.
فرآیندهای قالبگیری
ماسه قالبگیری (Molding Sand): بخش عمده قطعات ریختگی در قالب های ماسه ای انجام می شود برای تولید یک تن قطعه ریختگی ممکن است بین ۴ تا ۵ تن ماسه قالبگیری نیاز باشد . نسبت ما بین مقدار فلز می تواند از ۱۰ به ۱ تا ۱ به ۲۵/۰ متفاوت باشد که این نسبت به اندازه قطعات ریختگی و روش قالبگیری مورد اسفاده بستگی دارد در هر حال مقدار ماسه ای که باید یک کارگاه ریخته گری با ماسه نگهداری شود زیاد است و کیفیت آن نیز باید کنترل شود تا قطعات ریختگی سالم تولید شود . انواع مختلفی از ماسه برای قالبگیری بکار می رود . فرآیندهای ریخته گری در ماسه (Casting Processes Sand) متنوع هستند و هر یک با استفاده از قالب های تهیه شده از ماسه تر (Green Sand) – ماسه خشک (Dry Sand) – ماسه ماهیچه (Core Sand) – ماسه با چسب سیمان ( Camant-bonded Sand) – ماسه قالبگیری پوسته ای (Shell-molding Sand) و قالبگیری بدون درجه (Flaskless molding) و نظایر آنها انجام می شود .
انواع ماسه مصرفی: ۱٫ ماسه سیلیسی (کوارتز) ۲٫ ماسه زیرکنی ۳٫ ماسه اولیوین ۴٫ ماسه کرومیتی ۵٫ ماسه شاموتی.
برای اغلب عملیات قالبگیری با ماسه از ماسه سیلیسی استفاده می شود . ماسه سیلیسی در دو نوع عمومی وجود دارد.یکی ماسه مصنوعی (Synthetic Sand) و دیگری ماسه چسب دار طبیعی (Naturelly Donded Sand) . هر دو نوع ماسه از نظر ماهیت و طبیعت یکسان هستند اما تحت شرایط مختلف شکل گرفته اند و تشکیل شده اند.(درباره انواع ماسه سیلیس در قسمت ماهیچه سازی توضیح داده می شود .) ماسه طبیعی از شکستن و روی هم غلطیدن سنگهای و نیز شکستن در اثر سرما و گرما در طبیعت بوجود می آید و معمولا بصورت کروی است و چون شکل ظاهری آن کروی است , بنابراین قابلیت عبور گاز آن بیشتر است . اما استحکام قالب کمتر می شود . چسب ماسه قالبگیری طبیعی معمولا خاک رس می باشد , که حدود ۳ درصد وزن خود توانایی جذب رطوبت دارد . درحالیکه بنتونیت تا ۵ برابر وزن خود می تواند جذب رطوبت کند . بنابراین چسب بهتری است . ماسه مصنوعی از شکستن سنگهای بوسیله سنگ شکنهای بدست می آید و چون زیاد روی هم نمی غلتند , بنابراین گوشه دارند . این گونه ماسه در قالبگیری استحکام خوبی بوجود می آورد ولی نفوذ پذیری گاز آنه خوب نیست . بنابراین سعی می کنند درصد گوشه دار بودن ماسه را کمتر کنند و بیش از نیمی از ماسه کروی باشد. پس از خرد کردن ماسه توسط سنگ شکنها آنها را با الکهای مختلف دانه بندی نموده و چسب نوع قطعه ریخته گری و نقطه ذوب آن ماسه برای قالبگیری انتخاب میکنند .
فرآیندهای قالبگیری و مواد مصرفی برای قالبگیری : قالب ها معمولا محفظه ای توخالی هستند که بوسیله مدل قطعه صنعتی مورد نظر تهیه گردیده که بعضی از آنها عینا بشکل قطعه صنعتی مورد نظر می باشد و برخی دیگر ظاهرا بشکل قطعه صنعتی مورد نظر نیست اما پس از انجام فرآیند قطعه تولیدی عینا بشکل قطعه صنعتی مورد نظر و گاه دقیقا به اندازه آن می شود . مدلهایی که بشکل قطعه صنعتی مورد نظر نیست معمولا قطعه صنعتی مورد با استفاده از ماهیچه تهیه می شود .
مواد قالبگیری بر دو نوع است . مواد قالبگیری فلزی و مواد قالبگیری( ماسه ای ) قالبهای فلزی معمولا بعنوان قالبهای دائمی و یا قالبهای ریژه معروفند که از فلزات و آلیاژهای مختلف فولاد و یا چدنی و … تهیه می گرند . منظور از قالبهای دائمی قالبهایی است که با هر بار ریخته گری جهت خروج قطعه از قالب , قالب را از بین نمی برند , بلکه با جدا کردن تکه ها قالب , قطعه یا قطعات خارج شده و برای ریخته گری قطعات دیگر تکه های آن دوباره جفت می شود تا برای تهیه قطعه بعدی آماده شود . قالبهای موقت از مواد دانه بندی شده , تهیه می شوند که به ماسه معروفند . قالبهایی که پس از هر بار ریخته گری خراب می شوند تا قطعه صنعتی تهیه شود قالب موقت نام دارند . ذرات ماسه دارای اندازه های مشخص و شکل دانه مشخص می باشند . در زیر پس از شرح خواص عمومی مواد قالبگیری بشرح قالبهای موقت و دائم و خواص اختصاصی هر یک می پردازیم .
گزارش کارآموزی متالوژی،ایران خودرو واحد ریخته گری دانلود کار آموزی ایران خودرو بخش ریخته گری دانلود گزارش کارآموزی در شرکت ایران خودرو (بخش ریخته گری) دانلود پروژه گزارش کار آموزی در کارخانه ریخته گری چدن شرکت ایران خود رو واحد کارآموزی کنترل کیفی چدن ( کنترل سنگ زنی ) کارآموزی مواد و متالوژی

فهرست مطالب

معرفی واحدهای مختلف کارخانه ریخته گری چدن
۱٫ واحد ماهیچه سازی
۲٫ واحد قالبگیری
۳٫ واحد ذوب
۴ . واحد شات بلاست
۵ . واحد سنگ زنی
۶ . واحد واترتست
۷ . کنترل نهایی قطعه
۸ . واحد آزمایشگاه
فصل اول
خطوط قالبگیری
انواع روشهاو خطوط قالبگیری در کارخانه ریخته گری چدن ایران خودرو
ساخت مخلوط ماسه
قالبگیری و مونتاژ ماهیچه
قالبگیری B.M.M
قالبگیری دیزاماتیک Disa Matic
قالبگیری دستی
ساخت ماسه
نکات قابل توجه در قالبگیری
فصل دوم
ایستگاه ذوب و کوره های تهیه مذاب چدن
چدنها
مزایای چدن
شارژ کوره
شرایط افزودن مواد جوانه زا
کوره القایی
معایب کوره های القایی
تقسیم بندی کوره های القایی
اهمیت فرکانس در کوره های القایی
کوره ها
زینتر کردن کوره های القایی
فصل سوم
ماهیچه سازی
خواص ماسه ماهیچه
خواص عمومی ماسه ماهیچه
خواص ماسه ماهیچه
روش ساخت ماهیچه
تجهیزات جعبه ماهیچه
اندازه ماهیچه
انبار
روش Hot Box
تمام کاری ماهیچه
عیوب ناشی از ماهیچه
Veins
نفوذ پذیری قالب و ماهیچه
پلیسه‌گیری
بتونه‌کاری
رنگ یا پوشان ماهیچه و قالب
حمل و نقل ماهیچه
انبار کردن ماهیچه‌ها
مشخصات انبار ماهیچه‌ها
مونتاژ کردن ماهیچه‌ها
فصل چهارم
فرآیندهای قالبگیری
ماسه قالبگیری (Molding Sand)
انواع ماسه مصرفی
فرآیندهای قالبگیری و مواد مصرفی برای قالبگیری
خواص عمومی مواد قالبگیری
مواد قالبگیری
مخلوط ماسه قالبگیری چدن خاکستری

دانلود گزارش کارآموزی متالوژی،ایران خودرو واحد ریخته گری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *