گزارش کارورزی رشته ساخت و تولید

این گزارش کار آموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است همچنین آماده پرینت می باشد

موضوع : گزارش کارآموزی ساخت و تولید

اطلاعات جمع آوری شده در خصوص کارگاه تولیدی چرخدنده و محور در رابطه با چارت سازمانی و ماشینهای موجود و روشهای ماشینکاری و… یک سری اطلاعات اجمالی در مورد تولید محور و چرخ دنده به خوانندگان این گزارش ارائه می نماید که این گزارش با توجه به نیاز شرکت جهت طراحی سیستم های جامع به کمک مسئولین کارگاه و افرادی که مستقیماً با مسائل کارگاهی درگیر هستند و در کلیه مراحل راه اندازی و تولید قطعات و … شرکت داشته اند در قسمت MIS تهیه شده است. لازم بذکر است که اطلاعات این گزارش حاوی مطالبی عملی و اطلاعات مختصر تئوریک برای افرادی که می خواهند از طریق مطالعه این گزارش و بازید از کارگاههای تولیدی با عملکردهای کارگاهی بیشتر آشنا شوند ،می باشد.عملیات ساختمانی واحد ماشین کاری چرخ دنده و محور از اواخر سال ۱۳۶۶ شروع و تا اواخر سال ۱۳۶۹ طول کشیده است و همزمان با آن نسبت به خرید ماشیت آلات اقدام و از سال ۱۳۶۹ شروع به نصب و درسال ۱۳۷۰ در چهار مرحله راه اندازی گردیده است. طریقه ریخته گری برای ساخت چرخدنده هایی که دقت زیادی ندارند استفاده می شود. ابتدا مدل چرخدنده مذکور را از چوب یا فلز ساخته و سپس از همان مدل ساخته شده استفاد نموده و آنرا قالب گیری می کنند. مواد ذوب شده را در داخل قالب های ساخته شده ، می ریزند و پس از سرد شدن و در آوردن آنها از قالب ، چرخدنده خواسته شده بدست می آید از این روش هنگامی استفاده می شود که اولاً دقت زیادی نداشته باشند و در ثانی چرخدنده بزرگ بوده و از نظر قیمت از همه طریقه های ساخت چرخدنده ارزانتر خواهد بود.چرخدنده های تهیه شده بدین طریق بیشتر در ماشین های کشاورزی و راه سازی مورد استفاده قرار می گیرند.در روش متالوژی ، پودر فلزات تهیه و ساخت قطعات همراه با گرم کردن و تراکم انجام می گیرد قطعاتی که بدین ترتیب ساخته می شوند دارای امتیازاتی از جمله تولید سریع می باشد. این روش چرخدنده های دقیقی را برای ما ارائه می دهد ولی متالوژی پودری نیاز به تکنولوژی خاصی دارد که در حال حاضر زیاد رایج نیست.در طریقه رولینگ ، ابزار برشی شامل دو عدد بلوک خواهد بود که روی آنها آج ایجاد شده است و برای ایجاد دنده روی هزارخارها یا دنده های ریز با مدول کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. نحوه کار بدین صورت است که دنده بین دو بلوک یک حرکت غلتشی پیدا می کند و ابزار برشی ضمن حرکت افقی( مخالف جهت هم ) با اعمال یک فشار روی قطعه کار دنده مورد نظر را ایجاد می کند. البته لازم به ذکر است که قطر سر دنده کمی باد خواهد کرد و بایستی اینمورد در قطر رعایت شود. ( کوچکتر از اندازه در نظر گرفته می شود ).برای تهیه چرخدنده از روش چهارم در این شرکت استفاده می شود و در این روش دقت چرخدنده ها بیش از سایر روشهاست در نتیجه هنگام کار تولید صدا و لرزش نکرده و راندمان کار بیش از سایر چرخدنده ها است.برای ساختن چرخدنده ها بطریقه براده برداری می بایستی ابتدا ماده خام آن قطعات بطریق روش فورجینگ ( FORGING ) ساخته شود. برای این که تا حدی با روش فورجینگ آشنا شویم توضیحات مختصری در مورد این عملیات نیز آمده است تا با روش های معمول آن و روشهایی که قطعات شرکت با آن روش ساخته می شوند آشنا شویم.
فورجینگ : به فرآیند تغییر شکل پلاستیکی فلز به وسیله اعمال نیروهای موضعی توسط چکش های دستی یا مکانیکی ، دستگاههای پرس یا دستگاههای مخصوص ، فورجینگ گفته می شود. این عمل تغییر شکل دادن فلز می تواند در حالت سرد یا گرم صورت گیرد ولی کلمه فورجینگ به حالت گرم ( بالاتر از دمای تبلور مجدد ) اطلاق می شود.
دستگاه تولید دنده شامل دو قسمت است :الف- دستگاه تولید دنده دستی : در این ماشین بستن قطعه روی فیکسچر دستگاه ، دستی بوده و بعد از ماشین کاری نیز بصورت دستی از روی آن باز می شود. ب- دستگاه تولید دنده اتوماتیک : که در این ماشینها قطعات بر روی ریل مخصوص قرار گرفته و تمامی مراحل بصورت اتوماتیک انجام می گیرد و پس از اتمام ماشینکاری تعویض قطعه بصورت اتوماتیک انجام گرفته و قطعه ماشینکاری شده به کمک ریل به بیرون هدایت می شود.
دستگاه تولید شفت :این ماشینها برای تولید قطعات شفت بکار میروند و نوع عملیات این دستگاهها همانند تولید دنده می باشد با این تفاوت که در این ماشینها طول کورس محور Z بیشتر از بقیه دستگاهها می باشد.در این دستگاهها ، می توان بسته به نوع مورد نیاز ، دنده داخلی و خارجی تولید کرد و علاوه بر دنده می توان بر روی قطعات هزار خار نیز ایجاد کرد.
دانلودگزارش کارآموزی ساخت و تولید چرخ دنده کارآموزی رشته ساخت و تولید کارآموزی متالوژی ساخت و تولید

فهرست مطالب

آَشنایی با واحد چرخدنده شرکت
روش ساخت چرخدنده
فورجینگ
۱ـ چکش کاری یا آهنگری
۲- آهنگری حدیده ای
۳- مهرش
۴- پرچ کاری گرم
۵- فورجینگ غلطکی
۶- فورجینگ قرار
آشنایی با دستگاههای موجود در واحد چرخدنده و کنترل قطعات
نام ماشین وراگ WERAG
ترتیب و مراحل ساخت شفتها
کنترل قطعات
نام ماشین GEORGE FISCHER
کنترل قطعات
نام ماشین PFAUTER
کار و مشخصات دستگاه
نام ماشین لورنز ( LORENZ )
مشخصات و کار دستگاه
۱ـ دستگاه تولید دنده
۲- دستگاه تولید شفت
نام ماشین روشاد ( ROSCHAD )
کار ومشخصات دستگاه
توضیحات نهایی
نام ماشین کلاین ( KLEIN )
کار ومشخصات دستگاه
اندازه مرغکها
نام ماشین MULLER
مشخصات و کار دستگاه
نام ماشین MULLER
مشخصات و کار دستگاه
نام ماشین KARL DEUTSCH
مشخصات و کار دستگاه
نام ماشین راینکر ( REINECKER )
مشخصات و کار دستگاه
وسایل اندازه گیری
نام ماشین فورتانا ( FORTUNA )
کار و مشخصات دستگاه
تست سوختگی
برگ در خواست انجام تست سوختگی
نام ماشین هورت ( HURTU )
مشخصات و کار دستگاه
نمودار مسیر قطعات A-B-C-D
مسیر قطعات دنده A
مسیر قطعات دنده B
مسیر قطعات دنده C
مسیر قطعات دنده D
نمودار مراحل انجام کار در سالن دنده زنی
پیشنهادات پرسنل ماشینکاری چرخدنده و امور ابزار
امکانات رفاهی
مشکلات اجرایی و سیستم
رویه تولید سایت شمالی شرکت
۱- هدف
۲- محدوده اعتبار
۳- مسئولیتهای افراد
۳-۴ فورمن عملیات ماشینکاری
۳-۵ اپراتور عملیات ماشینکاری
۴- وسایل مورد نیاز
۵ – آموزش
۶- مراجع
۷- رویه اجرایی
۸- سوابق
۹- مدارک ذیربط
۱۰- لیست توزیع
دستورالعمل تنظیم ماشین
۱- هدف
۲- محدوده اعتبار
۳- مسئولیتهای افراد
۴- وسایل مورد نیاز
۵- آموزش
۶- مراجع
۷- شرح عملیات
۸- سوابق
۹- مدارک ذیربط
۱۰- لیست توزیع

دانلود گزارش کارورزی رشته ساخت و تولید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *