گزارش کارآموزی مدیریت یک کارخانه صنعتی

این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است همچنین آماده پرینت می باشد

موضوع : گزارش کارآموزی مدیریت شرکت مینو

کارخانه صنعتی مینو دارای محصولات متنوعی از قبیل: بیسکویت، ویفر، پفک نمکی، کیک، تافی آبنات می باشد که متاسفانه به علت ضعف در مدیریت و وجدان کاری اکنون بعضی از قسمتها در حال تعطیل شدن و یا تعطیل می باشند ، مدیرانی که بخاطر خود از سرمایه عظیم انسانی و ماشینی این کارخانه چشم پوشی کرده اند. با این حال این کارخانه با تولید روزانه ۱۸۰ تن مواد غذایی و ۱۵۰ تن آرد مورد نیاز خود و منطقه مشغول به کار می باشد.قابل ذکر است که این کارخانه دارای گواهینامه ISO 9000 نیز میباشد. علاوه بر واحدهای تولیدی این کارخانه، واحدهای دیگری نیز مشغول به کار میباشند که بی ارتباط به کار تولید نمی باشند از قبیل واحد به اصطلاح مهندسی پروژه برق – برنامه ریزی – کنترل مرغوبیت و امور فنی و آموزشی. «کارخانه صنعتی مینو» به طور تقریبی ۱۱ هکتار می باشد که با ۱۷۱۹ نفر پرسنل در دو شیفت ۱۲ ساعته بصورت رسمی و قرار دادی مشغول به کار می باشند. واحد خانه های سازمانی که در ضلع جنوب غربی کارخانه برای کارکنان غیر بومی احداث شده است ، همچنین این کارخانه دارای یک بیمارستان ۱۱۴ تخت خوابی در ضلع جنوب غربی کارخانه نیز می باشد. «کارخانه صنعتی مینو» برای تامین برق مورد نیاز خود علاوه بر داشتن خطوط اصلی برق منطقه ای ابهر و خرمدره از چندین دیزل ژنراتور برق برای مواقع اضطراری استفاده می کند و آب مصرفی آن توسط دو دستگاه و سه پمپ شناور در سه چاه عمیق تامین می شود.
هدف پروژه: هدف از این پروژه آشنایی با محیط کار و همچنین طرح ریزی یک واحد صنعتی برای ایجاد فضای مناسب و همراه با حداکثر تولید و حداقل هزینه میباشد.
جمع آوری اطلاعات : قبل از بررسی نحوه فرآیند تولید این کارخانه، نوع و نحوه استقرار ماشین آلات این کارخانه را بررسی میکنیم.نحوه استقرار ماشین آلات این کارخانه بر اساس فرآیند(محصولی) میباشد.
مدیریت و نحوه اداره: مدیریت این شرکت بصورت واحد اداری میباشد به صورتی که دستور از طرف مدیرعامل کارخانه صادر می گردد و توسط مدیر واحد اداری اجرا و نظارت می شود.ساختمان اداری شرکت مینو به صورت مجزا از سالن های تولید می باشد که هر یک از این ساختمان ها با هم به طوری در ارتباط هستند ونتیجه آن حداکثر تولید با حداقل هزینه و حداقل زمان می باشد.
نحوۀ خمیر سازى: ابتدا میکسر خمیرزنی را نظافت و کنترل می کنیم سپس اینورت را که به صورت ماده می باشد به میزان دو سطل که هر سطل ۳/۵ کیلوگرم می باشد را همراه با روغن مایع که ان را در قسمت گرم خانه آب کرده، به میزان ۱۰ کیلوگرم داخل میکسر می ریزند و شکر را که آن نیز مانند آرد از قسمت سیلو وارد کندوی شکر شده و توسط لوله های رابط به میزان ۳۴ کیلوگرم داخل میکسر میریزند.سپس میکسر را به مدت یک دقیقه روشن می کنیم تا اینورت، روغن و شکر داخل میکسر خوب هم زده شود سپس شیر مخزن اب را بصورت تصفیه شده و عاری از املاح میباشد را باز کرده و به میزان آب مصرفی در هر دوره خمیر به آن اضافه می کنیم، سپس اسید پیرو سولفات سدیم حل شده در آب را که توسط ترازوی دیجیتالی وزن شده و برای هر دوره خمیر بصورت آماده می باشد را داخل میکسر میریزیم بعد از انجام عملیات فوق تخم مرغ مایع را همراه با اسانس برای جلوگیری از بوی تخم مرغ و خوشبو کنندگی ان را به میکسر اضافه می کنیم سپس گلوکز را همراه با ضد کپک و ضایعات کیک به میکسر اضافه میکنیم سپس دوباره میکسر را روشن میکنیم تا به مدت ۱/۵ دقیقه مواد را مخلوط کند.
میزان جوش مورد نیاز را که بستگی به میزان اسید پیرو سولفات سدیم داشته، که ۱۰۰ گرم کمتر از آن را به میکسر اضافه میکنیم، آرد مورد نیاز را به میکسر اضافه کرده به مدت ۳۰ ثانیه مواد را مخلوط تا خمیر یکنواختی بدست آید، پمپ تخلیه را روشن و خمیر را به مخزن ذخیره خمیر منتقل کرده سپس خمیر را از مخزن ذخیره خمیر توسط لوله های باریکی به نام لوله های ربط انتقال خمیر به سمت تسمه ای که به طرف فر هدایت می شود ریخته می شود سپس روی خمیر عملیات دکور زنی انجام میگیرد که مواد تشکیل دهنده دکور به شرح زیر میباشد: ابتدا، نشاسته متابی سولفیت سدیم را با آب مخلوط کرده و وارد میکسر می کنیم سپس میکسر را به مدت سه الی چهار دقیقه روشن میکنیم تا مواد داخل میکسر به خوبی با هم مخلوط شود سپس آرد و ضد کپک را به آن اضافه کرده و به مدت یک الی دو دقیقه میکسر را روشن می کنیم تا مواد با هم مخلوط شوند، به مدت یک ساعت خمیر حاصله را در مخزن نگهداری خمیر، نگهداری میکنیم تا این خمیر به اصطلاح خود را گرفته و ور بیاید بعد از یک ساعت خمیر را دوباره به میکسر منتقل کرده و روغن را به آن اضافه می نماییم و یک دقیقه دیگر میکسر را روشن می کنیم تا مخلوط را خوب میکس نمماید و روغن خوب پراکنده گردد، بعد از تهیه خمیر دکور، خمیر را وارد دستگاه دکور زن می کنیم که این دستگاه به صورت اتومات و خودکار می باشد و عملیات دکور زنی روی خمیر را انجام می دهد بعد از عملیات دکور زنی خمیر را برای پخت به سمت فر هدایت می کنیم که مدت پخت سه الی چهار دقیقه می باشد که البته زمان تولید خمیر بسته به میزان تقاضا می تواند کم یا زیاد گردد.میزان درجه حرارت دستگاه ۲۰۰ در جه سانتی گراد میباشد که این درجه حرارت توسط چهار شعله گازی که در زیر دستگاه فر تعبیه شده اند تامین می شود بعد از اینکه خمیر پخته شد توسط تسمه بیرون آورده می شود و یک مسیر را برایسرد شدن طی می کند.در این مرحله قسمتهای زائد و سوخته شده زیرین خمیر گرفته می شود، بعد از عملیات سرد کاری خمیر به سمت برش کاری افقی هدایت می شود، بعد از عملیات برش افقی عملیات کرم زنی داخل خمیر شروع میشود که مواد این کرم به صورت اماده شده از مواد روغن، گلوکز، شیر خشک، اینورت، شکر و سایر افزودنی های مجاز خوراکی می باشد بعد از عملیات کرم زنی خمیر به سمت دولا شدن یا به عبارتی روی همدیگر توسط دستگاه دولاکن که دستگاه پیچ کردن نیز نامیده می شود می رودف بعد از عملیات دولا کردن خمیر کیک آماده می شود و برای برش عمودی آماده می شود و کیک برش داده می شود ، در این حالت کیک آماده بسته بندی می باشد. البته قبل از بسته بندی کیک آماده شده روی نقاله قرار می گیرد که در روی این نقاله ضایعات کیک توسط کارگران برداشته می شود و کیک ها توسط دستگاه به صورت منظم و پشت سرهم به سمت دستگاه بسته بندی هدایت می شوندف که سرعت و دستگاه های بسته بندی نیز با هم فرق می کنند.در این قسمت(بخش کیک) از دو دستگاه FMC و SIG برای بسته بندی استفاده می شود لازم به ذکر است که دستگاه پخت نیز اورلندی نامیده می شود بعد از بسته بندی ، کیک های بسته بندی شده توسط کارگران در کارتونهایی که ظرفیت هر کدام از انها ۹۰ عدد کیک می باشد گذاشته می شود و کارتن های بسته بندی شده توسط نقاله ها به انبار روزانه انتقال می یابد، سپس کارتن های بسته بندی شده به انبار دائم انتقال می یابد.
حجم دهنده ها : از سه طریق می توان به کیک حالت اسفنجی دارد که عبارتند از وارد کردن حباب های هوا یا گاز کربنیک در طی عمل گرم کردن خمیر و استفاده از مواد شیمیایی مجازی که گاز کربنیک ایجاد می کنند وبالاخره فشار بخار ایجاد شده و در فر،که بسته به نوع محصول می توان از آنها استفاده کرد. نوع فرمول قوام خمیر کیک و دمای پخت در این انتخاب موثرند .
امولسیفایر : در سالیان اخیر در تولید کیک از امولسیفایر استفاده می شود. استفاده از این ترکیبات موجب می شود تا خمیر کیک مقدار بیشتری آب جذب کند که این امر خود در بالا بردن ارزش خوراکی محصول و به تاخیرانداختن زمان بیات شدن کیک تاثیر دارد. امولسیفایرها در انواع مختلف پودری و ژل های هیدراته وروغنی قابل مصرف می باشند.
گزارش کارآموزی مدیریت یک کارخانه صنعتی گزارش کارآموزی مدیریت شرکت مینو دانلود گزارش کار آموزی مدیریت کارخانه و شرکت مینو( آشنایی با محیط کار و طرح ریزی یک واحد صنعتی) کارآموزی کارخانه مینوی خرمدره

فهرست مطالب

تاریخچه کارخانه
هدف پروژه
جمع آوری اطلاعات
مدیریت و نحوه اداره
لیست تجهیزات و ماشین آلات کارگاههای تولیدی کارخانه مینو
نحوۀ خمیر سازى
حجم دهنده ها
امولسیفایر
آب
شیر
انواع کیک
انواع مختلف کیک های این گروه
مراحل تولید کیک
مخلوط کردن اجزای کیک
روش مخلوط کردن دو مرحله ای
روش گرم کردن
روش مخلوط کردن یک مرحله ای
روش Blending
قالب گیری خمیر کیک
پخت کیک
سرد کردن کیک
فرآیند تولید
نواقص کیک
شکل فرایند عملیات
نام عملیاتتخم مرغ
شکل فرآیند عملیات
نام عملیاتروغن
شکل فرآیند عملیات
نام عملیات شکر
شکل فرآیند عملیات
نام عملیات شربت اینورت
شکل فرآیند عملیات
نام عملیاتگندم
شکل فرآیند عملیات
نام عملیات گلوکز
شکل فرآیند عملیات
نام عملیات آب
شکل فرآیند عملیات
نام عملیات اسید پیروفسفات سدیم
شکل فرآیند عملیات
نام عملیات نمک و جوش شیرین
شکل فرآیند عملیات
نام عملیات نشاسته و متابی سولفیت سدیم
شناسنامه ماشین آلات
جدول مشخصات دستگاههای کارگاه کیک
فرم محاسبات تعداد ماشین آلات
فرم محاسبات ماشین آلات
محاسبه نیروی انسانی
برگ محاسبه نیروی انسانی
آشپزخانه و غذاخوری
نگهبانی
بهداری
نمازخانه
دریافت و ارسال
رختکن و دستشویی
پارکینگ
برگ فضای کل کارخانه(قسمت کیک)
نمودار رابطه بین فعالیتها
مقادیر رابطه نزدیکی

دانلود گزارش کارآموزی مدیریت یک کارخانه صنعتی

کارآموزی های مشابه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *