گزارش کارآموزی علوم تربیتی،مدیریت کار عملی در آموزشگاه

این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است همچنین آماده پرینت می باشد

موضوع : گزارش کارآموزی مدیریت کار عملی در آموزشگاه

در بین علمای مدیریت همیشه بحث بوده است که مدیریت را هنر بدانیم یا علم و چرا؟ در این قسمت کوشش می شود تا جایی که امکان دارد به این بحث تئوریک پاسخی داده شود زمانی که شخصی را که مسئول اداره امور سازمانی می کنیم از وی می خواهیم با هماهنگ کردن فعالیتها و سازماندادن افرادی که در اختیار دارند هدف سازمانرا هر قدر که ممکن است سریعتر و با صرفه تر به انجام برساند گروهی از مردم تصور می کنند که مدیر دارای وظایفی استثنایی است زیرا عملا مشاهده شده است اشخاصی که در فنی تخصصی دارند بخوبی قادر به اداره امور موسسه مربوطه یا قسمتی از آن نیستند. مثلا یک پزشک امکان دارد نتواند امور بیمارستانی را به خوبی اداره کند و یا یک مهندس مکانیک برجسته از عهده اداره کارگاه یا کارخانه صنعتی به نحو احسن بر نیاید شک نیست مدیر برای به انجام رسانیدن هدف و بقای سازمان باید تصمیماتی درزمینه بحث و توسعه سازمان تهیه و تعیین خط مشی و سیاست کلی سازمان استخدام و یا انفصال کارمند و غیره را اتخاذ نماید. و بعید نیست هر تصمیمی که مدیر اتخاذ می نماید بدون تردید اثر روانی در انسانهای تابع وی می گذارد مدیر موفق کسی است که وقتی تصمیمی را اتخاذ می نماید اثری سازنده و مثبت رد زیردستان باقی گذارده و ضمنا قادر باشد کنش و واکنش آنان را پیش بینی و کنترل کند نتیجه ای که تاکنون از تجربیات علمی بدست آمده نشان می دهد که کنترل و پیش بینی رفتار انسانی باید بر مبنای تجربیات مدیر پایه گذاری شود و یا اینکه از تئوریهایی که در علوم اجتماعی به اثبات رسیده است پیروی گردد. وقتی صحبت از تجربه به میان می آید منظور هنر مدیریت است زیرا لغتنامه انگلیسی (وبستر) هنر را این طور تعریف کرده است که هنر عبارت است از مهارت در انجام کاری که بوسیله تجربه، تکرار و مشاهده بدست آمده باشد در مقابل زمانی که درباره تئوری سخن به میان می آید هدف علم است که درباره واقعیتها صحبت می کند و بطوریکه قبلا نیز اشاره شد علم عبارت است از دانستنی قابل اثبات. اگر مدیریت را از جنبه هنری آن مورد بررسی قرار دهیم به این نتیجه می رسیم که تاکید بیشتر درباره حل مسائل و مشکلات سازمان از طریق احساس قضاوت شخصی و مهارت می باشد و این مهارت در اخذ تصمیم صرفا بر مبنای تجربه شغلی است تا حقایق. .وقتی مدیریت را از دریچه علمی بودن آن نگاه می کنیم منظور اخذ تصمیم بر مبنای اطلاعات و حقایق موجود یا متکی شدن به تئوریهایی است که قبلا به اثبات رسیده است درحالی که مدیریت از دیدگاه هنری آن اخذ تصمیم بر مبنای احساس، قضاوت شخصی، مهارت و جهانبینی شخص استوار است تعدادی که موافق هنر بودن مدیریت هستند معتقدند که مدیریت نمی تواند علم باشد و عنوان می کنند مسائلی که مدیران با آن سروکار دارند بسیار پیچیده و گوناگون و دارای متغیرهای فراوانی است و به همین جهت نمی توان دقتی را که لازمه به اثبات رسانیدن واقعیت خاص است در سایر موارد تعمیم داد.
چگونگی ارتباط با مدیر با دانش آموزان : روابط دوستانه است- طبق مقررات انضباطی رفتار می شو د و در نهایت سعی در تغییر رفتار دانش آموز در جهت بهبود از نظر اخلاقی و تحصیلی هستند-اگر از دانش آموزی اولین بار خطایی ببینند نصیحت می کنند- برای دومین بار اخطار می دهند و برای سومین بار اولیا را در جریان امر قرار می دهند و در صورت اصلاح ناپذیر بودن دانش آموز به اداره قسمت هسته مشاوره فرستاده می شود ولی تلاش می کنند که مشکل را در چهارچوب مدرسه حل کنند و در نهایت در صورت لزوم شیفت ساعت را برای دانش آموز عوض می کنند و از طریق دادن شیفت مخالف دانش آموز خاطی از سایر دانش آموزان جدا می کنند.
چگونگی ارتباط مدیر با اولیا دانش آموزان : با اولیا دانش آموزان از طریق انجمن ارتباط دارند-ارتباط مستمر دارند و انجمن اولیا و مربیان و کادر مدرسه در کل برای پیشرفت دانش آموزان چه از نظر درسی و چه اخلاقی تلاش می کنند و اولیا از نحوه اداره مدرسه و دانش آموزان آن راضی هستند.
چگونگی ارتباط مدیر با مستخدمان: حریم رابطه را نمی شکنند و از آنها در حد وظایفشان و مقررات کار می خواهند در عین حال روابط محترمانه و مودبانه است. ارتباط با مستخدمان رسمی است که البته کار بین مستخدمان تقسیم شده است و مستخدمان از نحوه برخورد مدیر، معلمان و معاونان راضی هستند و کلا سعی در انجام وظائف محوله دارند و آنها دارای کارت بهداشت نیز می باشند که سالی یکبار تمدید و دریافت می کنند.
چگونگی تشویق و تنبیه دانش آموزان : اگر دانش آموزی پیشرفت تحصیلی کند و خوب درس بخواند ابتدا سرکلاس درس تشویق می شود سپس در حضور شاگردان دیگر در حیاط مدرسه تشویق می شود و از بودجه مدرسه برای دانش آموز هدیه ای می خرند-در مورد تنبیه تا حد امکان سعی می شود از تنبیه استفاده نشود و در صورت اول از طریق گوشزد بصورت نصیحت که البته نه در حضور دیگران بلکه در مکان خلوت وی را نصیحت می کنند و سعی می کنند دانش آموز را متوجه خطایش کنند و بفهمانند که این کار بهیچ وجه در شأن یک دانش آموز نیست و وقتی می توانی این خطا را نکنی و دانش آموز خوبی باشی لزومی ندارد که اینگونه رفتار کنی و باعث ناراحتی خود و یا دیگران شوی همه مثل خودت برای درس خواندن و یادگرفتن روش درست زندگی به مدرسه آمده اند و تو هم باید سعی کنی که خوب باشی-خوب درس بخوانی و والدین خود را خوشحال کنی و باعث سربلندی مدرسه و والدینت شوی.
میزان استفاده از وسایل کمک آموزشی : میزان استفاده از وسایل کمک آموزشی خوب و زیاد است و تا آنجا که دانش آموزان به این وسائل احتیاج دارند در اختیار آنها در ساعات مربوط به آن درس قرار داده می شود البته با نظارت و حضور مربی و معلم و از وسائلی نظیرنوار ویدئو-سی دی-تلویزیون رنگی به میزان قابل توجه دراختیار امور آموزشی قرار می گیرد-از سی دی های درس تاریخ-عربی زیاد استفاده می شود ولی سی دی های ریاضی زیاد جالب نیست.
نقش مدیریت در ارتباط با دانش افزایی معلمان : در شورای معلمان یک نمونه کار ارائه می شود که در پیشرفت دانش آموزان مؤثر بوده است و دانش افزایی معلمان از طریق اداره آموزش ضمن خدمت به معلمان ارائه می شود.
چگونگی طرح درس و زمان بندی دروس : براساس بودجه بندی دروس انجام میشود که این برگه های بودجه بندی دروس از طرف سازمان آموزش و پرورش فرستاده می شود و در آن مشخصات دروس-ساعتها و تعداد صفاتی که در روز باید تدریس شود مشخص می گرددو دبیران موظفند طبق برنامه بودجه بندی دروس به تدریس بپردازند و ملاک کار دبیران محسوب می شود در ضمن آمار دانش آموزان کلاً ۸۱۳ نفر است که در دو شیفت صبح و بعداز ظهر به مدرسه مراجعه می کنند.
چگونگی تنظیم برنامه های امتحانات : اگر امتحانات میان ترم باشد یا به صورت ترم داخلی باشد امتحانات برای یک درس سخت و یک درس آسان تشکیل می شود و در کنار آن وقت اضافه نیز داده می شود و چون مدرسه سالن امتحانات ندارد، امتحانات در کل کلاسها و راهروها برگزار میشود و برای درس ریاضی، کلاسهای تقویتی دربین امتحانات می گذرانند تا دانش آموزان ضعیف بتوانند حداکثر استفاده را برای موفقیت در امتحان ریاضی کسب کنند که معلمان آمار دانش آموزانی را که بارم نمراتشان پایین است به معاونان ومدیر می دهند که در جهت تقویت درسی آنها اقدام شود و کلاسهای تقویتی مورد نیاز تشکیل شود. دانش آموزان توسط دانش آموزانی که از نظر درسی قوی هستند پیشرفت درسی می کنند و معلمان سعی در ارتقای کیفی درسهای دانش آموزان متوسط دارند.
چگونگی ارتباط با اولیا دانش آموزان : ارتباط با اولیا دانش آموزان اغلب از طریق تشکیل انجمن اولیا و مربیان می باشد که در این جلسات مشکلات و نواقص دانش آموزانی که ضعیف هستند بررسی می شود و تلاش در جهت بهبود وضعیت درسی دانش آموز میشود وارتباط از طریق دعوتنامه بوسیله دانش آموز بصورت حضوری در مدرسه انجام می شود.
میزان استفاده از وسائل کمک آموزشی : میزان استفاده از وسایل کمک آموزشی زیاد قابل توجه است و در اختیار امور آموزشی قرار می گیرد. از قبیل انواع سی دی های آموزشی-نوار ویدئویی و غیره.
دلیل تحقیق : آشنایی با وظایف و عملکرد موسسه آموزشی مدیریت-معاونت و … امکانات آموزشی و فرمهای آموزشی و آشنایی با آموزش تحصیلی راهنمایی در آموزشگاه
دانلود گزارش کارآموزی مدیریت کار عملی در آموزشگاه کارورزی علوم تربیتی و مدیریت در یک مدرسه پروژه کار آموزی کارآموزی مدیریت کارعملی در آموزشگاه علوم تربیتی

فهرست مطالب

بخش اول : مشخصات کلی آموزشگاه
بخش دوم : مدیریت
بخش سوم : معاونت
بخش چهارم : دفتر داران-بایگان
بخش پنجم : دبیران سر گروه
بخش ششم: امور پرورشی
بخش هفتم: آموزگاران و همکاران
بخش هشتم : ارکان و شوراهای مدرسه
بخش نهم : انجمن اولیا و مربیان
بخش دهم : ارزشیابی
بخش یازدهم : مشاوره
بخش دوازدهم : خدمتگزاران
بخش سیزدهم : سرایدار
بخش چهاردهم: پیشنهادها- محدودیت ها- مصاحبه
بخش پانزدهم : منابع و مآخذ
بخش شانزدهم : بیوگرافی محقق
صفحه ضمائم – اردوها – مسابقات علمی

دانلود گزارش کارآموزی علوم تربیتی،مدیریت کار عملی در آموزشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *