گزارش کارآموزی مهندسی پزشکی در بیمارستان

این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است همچنین آماده پرینت می باشد

دانلود گزارش کارآموزی مهندسی پزشکی در بیمارستان

نقش مهندسی پزشکی در نظارت بر رعایت فضاهای درمانی در خصوص تجهیزا ت پزشکی یکی از مشکلات موجود این است که در زمان ساخت بیمارستان ساختارهای استاندارد بخش ها رعایت نشده و یا اینکه بسیاری از ساختمنا های اداری به مراکز درمانی و کلینیکی تبدیل شده اند که با وجود مشارکت های ضروری مهندس پزشکی در برنامه ریزی یک ساختمان جدید برای بیمارستان یا تعمیرات اساسی بزرگ، بسیاری از این مشکلات حذف خواهد شد.
نقش مهندسی پزشکی در ساماندهی تجهیزات موجود در انبارها
متأسفانه در بیمارستان ها به دلیل اینکه مسئول قانونی شخصی برای تشخیص کاربرد دستگاه خرابی دستگاه ، از کار افتادگی دائم دستگاه تعیین شده است هر فرد خود را مجاز به اعلام اسقاط دستگاه می داند تا بدون تایید واحد مهندسی پزشکی، دستگاه را روانه انبار نماید. البته مسئول این کار کسی جز مهندس پزشکی نیست چرا که او نسبت به دستگاه ها شناخت کامل دارد. نقش مهندس پزشکی در اینجا بیمارستان (اینجا الکتریکی، فیزیک، روانی، در برابر اشعه) اینها یکی از فاکتورهای بسیار مهم در بیمارستان است که هریک از پرسنل خود به نحوی در آن نقش دارند و نقش هیچ کدام نباید نادیده گرفته شود بخصوص نقش مهندسی پزشکی که فعالیت های مهمی در ایجاد اینها انجام می‎دهد. یک کلینیک مدرن و استاندارد دندانپزشکی دارای ابزار و وسایل گوناگونی است که هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند. از کابینت های مخصوص نگهداری وسایل دندانپزشکی گرفته تا دستگاه های ویژه انجام جراحی ها و دیگر اعمال تخصصی دندانپزشکی و نیز سیستم های تشخیصی که توسط آنها اطلاعاتی در خصوص بافت های نرمال یا شرایط پاتولوژیک به دست می‎آید همه و همه در کلینیک دندانپزشکی دیده می‎شود اما در این میان یونیت دنداپزشکی از اهمیت ویژه ای در اعمال دنداپزیشکی برخوردار است یک یونین مناسب دارای ویژگی های خاصی است که آگاهی از آنها موجب می‎شود پرسنل دنداپزشکی خدمات مناسبت تری را به بیماران ارائه دهند و بیمار نیز خاطره خوبی از مراجعه به دنداپزشکی در ذهن داشته باشد. دربخش نخست ابتدای مختصری در مورد طرح یک کلینیک استاندارد دندانپزشکی صحبت خواهیم کرد و سپس با چگونگی عملکرد یونیت دنداپزشکی آشنا خواهیم شد.
کلینیک دنداپزشکی
تجهیزات اصلی یک کلینیک استاندارد دنداپزشکی شامل یونیت حامل وسایل تراش، صندلی دندانپزشکی با حرکات کنترل شونده توسط موتور، چراغ دندانپزشکی و یونیت دستیار دندانپزشک (دارای ساکشن و سایر وسایل) است. کابینت هایی که اختصاصا باری کارهای دندانپزشکی طراحی شده اند، محلی برای نگهداری مواد و وسایل مختلف مورد نیاز جهت درمانهای ترمیمی هستند و به صورتی ساخته شده اند که دسترسی به آنها آسان باشد. به علاوه دستگاه های دیگری نیز وجود دارد که جهت انجام سایر کارهای اختصاصی مورد نیاز هستند. نوع این وسایل برحسب تخصص فرد متفاوت است. علاوه بر تمامی موارد فوق، طرح اتاق و وسایل باید مناسب بوده و شرایط کاری سالمی برای دندانپزشک و سایر همکاران فراهم کند. طرح کلینیک باید به گونه ای باشد که از انتشار عفونت به نحخو مطلوبی جلوگیری کند و تمیز کردن و ضد عفونتی نمودن آن به سهولت امکان پذیر باشد. این نکته اولین و مهم ترین مساله ای است که در طراحی کلینیک دندانپزشکی باید مورد توجه قرار گیرد. جهت انجام مطلوب کار، مواد و مصنوعاتی که در طرح داخلی کلینیک به کار می روند، باید به دقت انجام شوند. سطوحی که دندانپزشکبا آن سروکار دارد باید با دوام بوده و در برابر مواد شیمیایی بدون اینکه رنگ بگیرد یا آسیب ببیند مقاومت کند. این سطوح باید به آسانی پاک شوند بودن آنکه تمیز کردن نشان هزینه های زیادی به بار آورد و با وجود تمیزکردن های مکرر، خواص خود را حفظ کرده و در برابر تجمع مواد آلوده مقاوم باشند و مواد ریز در سطحشان گیر نکند. برای اوقات تأمین زیبایی و دستیابی به این نکات به طور همزمان بسیار مشکل است. اما اولین چیزی که همیشه مدنظر بوده، ویژگی های کاربردی تجهیزات است. بسیار منطقی است که دندانپزشک نمونه ای از هر ماده ای که برای سطوح کاری و غیره به کار می‎برد داشته باشد و آن را امتحان کند تا در برابر مواد شیمیایی مورد استفاده در کلینیک مقاوم باشد. کلینیک دندانپزشکی به نیروهای محرکه متعدد و دیگرسرویس های جانبی نیاز دارد. الکتریسیته، گاز، هوای فشرده و لوله های آب باید به نقاط مختلف رسانده شود. همچنین سیستم های فاضلاب و ساکشن باید نصب شوند

فهرست مطالب

بررسی نقش مهندس پزشک در بیمارستانها
تاریخچه مهندس پزشکی در ایران و جهان
مصرفی رشته مهندسی پزشکی
تاریخچه مهندسی پزشکی
محل کار مهندسی پزشکی
نقش مهندس پزشکی درخرید تجهیزات پزشکی
نقش مهندسی پزشکی در تهیه شناسنامه تجهیزات پزشکی
شرح وظایف مهندسی پزشکی در بیمارستان ها
نقش مهندسی پزشکی در تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی
نقش مهندسان پزشکی در کالیبراسیون تجهیزات پزشکی
نقش مهندسان پزشکی در آموزشت تجهیزات پزشکی به کارکنان
نقش مهندسی پزشکی در ساماندهی تجهیزات موجود در انبارها
نتایج
روز اول
روز دوم
روز سوم
روز چهارم
روز پنجم
روز ششم
روز هفتم
روز نهم
روز هشتم
روز دهم
روز یازدهم
روز دوازدهم
روز سیزدهم
روز چهاردهم
روز پانزدهم
روز شانزدهم
روز هفدهم
روز هجدهم
روز نوزدهم
روز بیستم
روز بیست و یکم
روز بیست و پنجم
روز بیست و ششم
روز بیست و هشتم
روز بیست و نهم
روز سی ام
روز بیست و هفتم
روز سی و یکم
زیر و بم یونیت و صندلی دندانپزشکی
کلینیک دنداپزشکی
یونیت حامل وسایل تراش (Instrument Delivery Unit)
ویژگی های یونیت دندانپزشکی
انتخاب هندپیس
دمنده ذرات تراش (chipBlower)
صندلی دندانپزشکی
حرکات برنامه ریزی شده صندلی
کراشوار
ساکشن
لامپ های دندانپزشکی
تشخیص رنگ
هندپیس های فیبر نوری
وسایل چرخشی
اصول زاویه معکوس در هندپیس با کنتراانگولاسیون (contraAngulation)
توربین هوا
میکروموتورها
هندپیس ها
سیستم اتصال اسپری خنک کننده
هندپیس های تخصصی
هندپیس های اندودنتیکس
هندپس های مورد استفاده در جراحی دهان

دانلود پروژه کار آموزی مهندسی پزشکی در بیمارستان

گزارش کارآموزی مهندسی پزشکی آشنایی با تجهیزات دندانپزشکی ویژه مهندسی پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *