این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است همچنین آماده پرینت می باشد
موضوع : کارآموزی شیمی،تعمیرات و نگهداری و تولید انواع آسفالت
کارآموزی شیمی،تعمیرات و نگهداری و تولید انواع آسفالت : آسفالت بهصورت عام به مایع غلیظ، شبه جامد یا جامدی اطلاق میشود که عمدتاً از هیدروکربنها و مشتقات آنها تشکیل شده است و در کربن دیسولفید بهطور کامل حل میشود. انواع آسفالت : آسفالت با توجه به نحوه کاربرد و اختلاط، به سه دسته آسفالت گرم، آسفالت حفاظتی و آسفالت سرد تقسیمبندی میشود.
آسفالت گرم : آسفالت گرم به آن دسته از آسفالتهایی اطلاق میگردد، که در آنها قیر و مصالح سنگی گرماگرم مخلوط شوند و گرماگرم پخش و متراکم گردند.
آسفالت گرم دارای انواع زیر میباشد:
بتون آسفالتی : این نوع از آسفالت دارای چند مجموعه اجرائی میباشد:
گرم مخلوط شونده و گرم اجرا شونده : این نوع مخلوط آسفالتی بتنی که گرم تهیه و گرم نیز اجرا شود تشکیل شدهاست از: قیر خالص (AC)، مصالح سنگی بد دانه بندی شده، مصالح سنگی خوب دانه بندی شده. در موقع اجرا، استفاده از میله استحکام نیز رایج میباشد.
سرد مخلوط شونده و سرد اجرا شونده
رلد آسفالت
آسفالت ماستیک
آسفالت حفاظتی
آسفالتهای حفاظتی به آن دسته از مخلوطهای قیر و مصالح سنگی اطلاق میشود که جهت پوشش و محافظت راه در مقابل عوامل جوی بهکار گرفته میشوند. آسفالت حفاظتی باعث جلوگیری از فرسایش سطح راههای شنی و یا آسفالته میشود. این آسفالت به سهولت اجرا میشود و ضخامت آن معمولاً تا ۲*۵ سانتیمتر است. البته آسفالت حفاظتی میتواند کاملاً قیر نیز باشد، که در این نوع از آسفالت حفاظتی مصالح سنگی به کار نرفته است و به نوعی آن را از مخلوط های آسفالتی نیز میتوان جدا نمود. که هدف از ایجاد لایه حفاظتی و اختصاصا از این نوع آسفالت ایجاد یک لایه قیر بر روی مصالح سنگدانه است تا مصالح سنگی را به مخلوط آسفالتی که بعدا مورد استفاده قرار میگیرد بچسباند. در این نوع آسفالت نباید از قیری استفاده شود که به لایه سنگدانه نفوذ کند، اما باید آسفالت بالا را بچسباند.
آسفالت سرد : آسفالت سرد (Cold Mix) به مخلوطی از مصالح سنگی و قیر مخلوط و یا امولسیون قیر گفته میشود که مواد اولیه آن در دمای محیط مخلوط شوند. در برخی انواع آسفالت سرد، ممکن است قیر بر حسب ضرورت گرم شود، اما سایر مصالح بدون گرم شدن با قیر مخلوط میشوند. آسفالت سرد به دو دسته زیر تقسیمبندی میشود:
آسفالت سرد پیش ساخته (Plant Mixed cold mix)
ردمیکس (Road Mix)
خواص فیزیکی
چگالی آسفالت فشرده برابر ۲*۲ تن بر متر مکعب میباشد.
نوع روکش و آسفالت را می توان به سادگی با توجه به حجم ترافیک شهری در خیابان و نوع خاک انتخاب نمود اما گاهی انتخاب روکش آسفالت آنقدر پیچیده می شود که باید با توجه به تحقیقات و پژوهش های سنگین صورت گرفته و فاکتور های مهم و وزین مانند چرخه هزینه زندگی انتخاب کرد. هر گاه که در انتخاب از متدولوژی استفاده شود باید سبک انتخاب شده عینی، منطقی، علنی، قابل توضیح و مهم تر از همه این که بهترین معیار برای پرداخت کننده مالیات را در بر داشته باشد.
بسیاری از آژانس های سازنده بزرگراه های ایالات متحده امریکا درصددند تا روند روکش کردن خیابان ها را مورد بررسی و بازبینی قرار دهند تا نسب به رعایت اصول و الگوهای آسفالت کاری مطمئن شوند. در برخی از ایالات تصمیم گیری در این خصوص فقط بر عهده سازمان مرکزی است و در برخی دیگر به سازمان ها و ادارات زیر مجموعه نیز تفیذ اختیار شده است.
روکش کردن خیابان ها کاری بسیار دشوارتر از آسفالت کردن مسیر درب منزل تا پارکینگ اتومبیلتان است. اما آسفالت کردن خیابان ها با این نوع آسفالت بسیار متفاوت است چرا که آسفالت مطلوب می بایست در برابر ترافیک و عبور و مرور سنگین اتومبیل ها و بدی شرایط آب و هوایی بسیار مقاوم بوده و از نظر همواری به گونه ای باشد که بتوان بر روی آن هاکی بازی کرد.
همچنین اگر عمل آسفالت کردن خیابان ها به خوبی صورت گرفته و از آن به خوبی محافظت شود جذابیت خاصی را به خیابان ها و خانه ها ومغازه ها می بخشد. به همین جهت است که طراحان و مهندسین با استفاده از خلاقیت خود تغییرات جالبی را در رنگ و الگوی آسفالت کاری پدید آورده اند. باید از آسفالت خیابان ها طوری محافظت شود که در زمستان ها در اثر برف و یخبندان آسیبی نبیند و در تابستان هم آلودگی و کثیفی بر آن تاثیر گذار نباشد. اگر آسفالت این گونه باشد بدیعی است که مقرون به صرفه، بادوام و دائمی خواهد بود و همچنین نگهداری از آن نیزراحت تر می باشد.
برای تحقق این امر سه فاکتور اساسی وجود دارد که عبارتند از:
۱-طراحی مناسب
۲-استفاده از مصالح و مواد مرغوب
۳-اجرای صحیح عملیات ساخت و زیرسازی ومهمتر از آن نظارت صحیح.
تاثیرطراحی مناسب چیست؟ اگر طراحی دقیق و مناسب باشد می توان گفت که خیابان آسفالت شده تا ۲۰ سال به همان صورت اولیه و بدون مشکل باقی می ماند.
شالوده: جاده از زمین و خاک درست شده است پس می بایست کار زیرسازی آن را با استفاده از مواد جامد شروع کرد. زیرسازی خیابان می بایست هموار، قرص و محکم باشد و در بستر حمل و نقل شهری واقع شود. به هیچ عنوان استفاده از تن مایه های گیاهی و حیوانی و خاک های سطحی در زیرسازی تجویز نمی گردد.
حدود ۶ تا ۸ میلیمتر از سطح بالایی زیرسازی باید با سنگ ریزه های زبر و در عین حال متراکم پر شود. برای عریض سازی و زیرسازی دوباره خیابان باید مجددا عملیات زیرسازی با سنگ ریزه ها صورت گیرد تا زه کشی محل اجرا با اطمینان بیشتری انجام شود.
تزریق مواد درزگیر : تزریق مواد توسط ماشین مخصوص تزریق که مواد را در حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ درجه سانتیگرادبر حسب نیاز گرم می کند ، انجام می گیرد . مواد توسط همزن مخصوص مخلوط و آماده تزریق می شود .پمپ دستگاه مواد را با فشار از درون لوله ای انعطاف پذیر منتقل کرده و اپراتور با نازل مخصوص آن را به درون ترک های تراشیده شده و تمیز شده، تزریق می کند . مواد درزگیر ترکیبی از قیر ، لاستیک ،وپلیمر های خاص میباشد . این مواد دارای خواص انعطاف پذیری و چسبندگی زیاد بوده که بر اساس این مواد قادرند ضمن پر دستورالعمل های استاندارد ASTM تهیه شده اند . این مواد قادرند ضمن پر کردن درزها به دیواره دو طرف ترک کاملا چسبیده و بر تغییر دما و همچنین تغییر فاصله درز ها پایدار بمانند. در صورت اجرای صحیح ،در شرایط تابستانی ،زیر بار ترافیک سنگین مقاومت داشته و همچنین در شرایط زمستانی نیز به علت خاصیت ارتجاعی خود در برابر ترک خوردگی مقاوم باشند .
پخش فیلر یا پودر سنگ : برای تسریع در باز شدن مسیر بر روی ترافیک (چند دقیقه پس زا اجرا ) لازم است پودر سنگ یا فیلر بر روی مواد تزریق شده ریخته شود تا در اثر عبور و مرور وسائط نقلیه ماده درزگیربه لاستیک آنها نچسبد .
آسفالت طبیعی : ژیلسونیت هیدرو کربن رزینی و طبیعی است. این ماده بسیار شبیه به آسفالت سخت شده نفتی می باشد و معمولا به اسم آسفالت طبیعی شناخته شده است. اسامی دیگری چون آسفالتیت، یوناتیت و آسفالتوم نیز برای این ماده مرسوم است. ژیلسونیت به مانند آسفالت طبیعی در حلالهای آسفالتیک و آروماتیک محلول است. به خاطر سازگاری بسیار بالا، ژیلسونیت معمولاً جهت سخت کردن مشتقات نفتی نرمتر به کار می رود. ژیلسونیت در حالت گوده ماده ای براق، مشکی و بسیار شبیه ابسیدین (obsidian) است. بسیار ترد است و به راحتی به پودر قهوه ای تیره تبدیل می شود.
ژیلسونیت در زیر سطح زمین در لایه های عمودی یافت می شود. بنظر می رسد معمولا بین دو تا شش فوت عرض داشته باشد اما با عرض ۲۸ فوت نیز تا به حال دیده شده است. لایه ها کاملاً با هم موازی هستند و در جهت شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده اند لایه ها مایلها طول و عمقی برابر ۱۵۰۰ فوت دارند. لایه ها به صورتی هستند که هر چه از سطح به عمق پیش برویم عرض لایه ها به صورتی هستند که هر چه از سطح به عمق پیش برویم عرض لایه بیشتر می شود. به خاطر جبهه معدنکاری باریک، ژیلسونیت امروزه با استفاده ازبلدوزر و لودر و چکشها و دیگر ابزار مکانیکی جدید استخراج می گردد.
کاربردهای ژیلسونیت
بخش نفتی: ژیلسونیت در حفاری چاههای نفت به عنوان گل حفاری استفاده میشود.
بخش آسفالت و پیاده رو: ژیلسونیت به عنوان افزایش دهنده کیفیت اجرائی مخلوط آسفالت عمل می کند. آسفالت اصلاح شده با ژیلسونیت از PG بالاتری برخوردار است و به راحتی با مخلوط آسفالت بدون نیاز به نیروی غلطکی بالا، بر خلاف دیگر اصلاح کننده ها، مخلوط می شود. آسفالت اصلاح شده با ژیلسونیت دارای مقاومت بالاتر، تغییر شکل کمتر، نقطه نرمی بالاتر مقاومت به آب بالاتر از دیگر آسفالتهای اصلاح شده با دیگر اصلاح کننده ها می باشد. ژیلسونیت همچنین جهت ساختن پایه محلولها و امولسیون های آسفالت و عایقهای مختلف با ظاهر بهتر و مقاومت به فرسایش بالاتر کاربرد دارد.
بخش ریخته گری:ژیلسونیت پس از ترکیب با ذغال سنگ و دیگر مواد می تواند به عنوان یک ماده افزودنی به ماسه ریخته گری جهت حصول اطمینان از کیفیت مناسب و بهبود سیالیت مذاب و سطح نهائی بهتر مورد استفاده قرار گیرد.
بخش محصولات شیمیایی : ژیلسونیت با بسیاری از مواد شیمیایی دیگر ترکیب می شود تا از خواص منحصر بفرد آن استفاده شود. کاربردهای پوششی در پروسه های متالورژیکی، محصولات چوبی، صنایع نسوز و دیگر صنایع، تائید دیگری بر موارد استفاده این ماده کمیاب میباشد.
بخش رنگ و جوهر : رزین ژیلسونیتی ایران به طور گسترده ای به عنوان کربن سیاه جهت تولید جوهر سیاه و جوهر گراور استفاده می شود. رزین ژیلسونیتی ایران با رزین های هیدرو کربنی پایه نفتی، رزین های فنولیک و رزین های فلزی رقابت بسیار خوبی می کند که به بهای تمام موارد نام برده با غلظتهای مختلف می تواند استفاده شود. غلظتهای مختلفی از این ماده جهت تولید جوهرهای مخصوص، با درخشندگی بالا استفاده می شود. نوع خاصی از ژیلسونیت با عنوان select نیز در ساخت رنگهای مشکی آسفالتی و روغن های جلا نیز استفاده می شود.
امولسیون قیری چیست؟ امولسیون قیری عبارتست از پراکندن مولکولهای قیر با قطر متوسط ۰٫۱ تا ۱۰ میکرون در فاز آبی، این یک سوسپانسیون روغن در آب که قیر به عنوان فاز روغنی ( با درصد ۵۲ تا ۶۸ درصد) در فاز آبی (با درصد ۴۳ تا ۳۲ درصد ) معلق می شود.
امولسیفایر چیست ؟ قیر با آب ترکیب نمی شود. جهت ایجاد پایداری و معلق نگهداشتن مولکولهای قیر در آب نیاز به ماده واسطه ای می باشد که با احاطه کردن مولکولهای قیر و همبارکردن آنها از به هم چسبیدن آنها جلوگیری نماید. امولسیفایر ماده ای است که مولکول آن از دو قسمت آبدوست و چربی دوست تشکیل گردیده است. قسمت چربی دوست آن به قیر و قسمت آبدوست آن به مولکولهای آب می چسبند و با ایجاد سپر از چسبیدن مولکولهای قیر به یکدیگر جلوگیری می نمایند.
کلوئیدمیل (colloidal-Mill) چیست؟ مهمترین قسمت پلانت تولید امولسیون میل آن می باشد. این میکسر از دو قسمت اصلی روتور و استاتور تشکیل شده است. آب و قیر بدرون این دستگاه وارد می شوند، قیر ورودی تحت اثر دوران سریع قسمت روتور به ذرات بسیار ریز تبدیل شده و امولسیفایر موجود درآب مولکولهای قیر را احاطه کرده و امولسیون از میکسر خارج می شود.
آسفالت
مصالح سنگی: مصالح سنگی معمولاً یا به طور طبیعی در طبیعت یافت میشوند و یا به طور مصنوعی و به صورت غیر مستقیم به صورت تفاله برخی از کارخانجات ذوب فلزات تولید میشود. مصالح سنگی طبیعی گاهی به صورت آماده از بستر رودخانهها و یا معادن شن و ماسهای که در طول مسیر راهها قرار دارند بدست میآیند. لیکن در اغلب موارد لازم است که مصالح سنگی از شکستن سنگهای موجود در معادن سنگ تهیه گردد. اگر مقدار سنگ شکسته مورد نیاز برای تهیه آسفالت قابل توجه باشد از کارخانجات سنگشن ثابت و در غیر اینصورت از کارخانجات سنگشکن سیار استفاده میشود.
شکستن سنگها معمولاً در دو تا چهار مرحله انجام میشود. مرحله اول شکستن سنگها به کمک سنگشکنهای اولیه که معمولاً از نوع فکی، چکشی و یا دوار هستند. مصالح شکسته شده با استفاده از سرندهای لرزنده سرند شده و قسمت درشت دانهتر با استفاده از سنگشکنهای ثانوی که معمولاً از نوع چکشی، استوانهای و یا مخروطی هستند به دانههای کوچکتر تبدیل میشوند.برای شکستن و خردکردن بیشتر مصالح سنگی از آسیابهای میلهدار، گویدار و یا سنگشکن استوانهای استفاده میشود.
مصالح سنگی شکستـــــه شـــده دارای قابلیت باربری بیشتری نسبت به مصالـــــح گرد گوشــــه ( رودخانهای ) است. زیرا دانههای اینگونه مصالح دارای لبههای تیز و سطحی زبر بوده و در یکدیگر قفل وبست میشود. امروزه علاوه بر مصالح طبیعی استفاده از مصالح سنگی مصنوعی نیز و اغلب ممالک صنعتی دنیا متداول گشته است. این مصالح معمولاً به طور غیر مستقیم و به صورت تفاله کارخانههایی نظیر کارخانه آهنگدازی به دست میآید. این مصالح که به اسلگ معروف است سیلیسی بوده و چون وزن مخصوص کمتری از وزن مخصوص آهن در بالای کوره آهنگدازی دارد. روی آن جمع شده وآنرا بسادگی از آهن مذاب جمع میکنند.این مواد را معمولاً دراثر سرد کردن ناگهانی که بکمک پاشیدن آب برروی مواد مذاب صورت میگیرد خردکرده وار آن در راه سازی استفاده میکنند. مصالح سنگی که برای ساختن انواع آسفالت بکار میرود باید دارای مشخصات ویژه ای باشد. مشخصات مورد نظر عبارتند از:دانه بندی، سختی،دوام،تمیزی،شکل دانه ها وکیفیت سطح دانه ها.
کارآموزی شیمی،تعمیرات و نگهداری و تولید انواع آسفالت دانلود گزارش کارآموزی تعمیرات تولید و نگهداری انواع آسفالت کارآموزی تعمیرات و نگهداری و انواع تولید آسفالت کارآموزی مهندسی شیمی هرآنچه که باید در راه آسفالت بدانید شرکت راه سازی دانلود مقاله آسفالت ارائه راهکارهای اجرایی جهت تراکم لایه های آسفالت ضخیم ﺑﺎزﻳﺎﻓﺖ اﺳﻔﺎﻟﺖ ﮔﺮم تفاوت آسفالت سرد و گرم
فهرست مطالب
تاریخچه شرکت آسفالت کارخانه شهرداری قیدار ۱
تعریف آسفالت ۵
خواص فیزیکی ۸
عوامل مؤثر در انتخاب نوع آسفالت چیست؟ ۱۱
چرا استفاده از مواد و مصالح مرغوب؟ ۱۵
آشنایی با شرکت راهدار صنعت ۱۷
تراش ترک های آسفالت ۱۹
کلوئیدمیل (olloidal-mill) چیست؟ ۲۵
موارد استفاده از قیر در دنیای قدیم ۲۹
استفاده از نفت در جنگل های باستانی ۳۱
بتن آسفالتی ۳۶
انواع مصالح سنگی آسفالت ۳۸
ویژگی های مصالح سنگی بتن آسفالتی ۴۰
انواع آسفالت های حفاظتی ۴۴
آسفالت سرد ۴۷
طرح مخلوط های آسفالتی ۵۲
آزمایش مارشال ۵۶
تاب فشاری و طرز عمل (stability ) 62
آسفالت رنگی ۸۴
نتیجه گیری ۱۱۱
دانه بندی ۱۱۳
منابع ۱۱۸
دانلود کارآموزی شیمی،تعمیرات و نگهداری و تولید انواع آسفالت
کارآموزی های مشابه :
- گزارش کارآموزی شیمی ، شرکت رنگ سازی
- گزارش کارآموزی شیمی در شرکت رنگ سازی
- گزارش کارآموزی پتروشیمی واحد اسید سیتریک
- گزارش کارآموزی شیمی ، در یک مجتمع پتروشیمی
- گزارش کارآموزی پتروشیمی شرح پروسس واحد وینیل استات
- گزارش کارآموزی شیمی در یک شرکت صنعتی
- گزارش کارآموزی شیمی،چاپ و تولید پلاستیک
- گزارش کارآموزی اداره راه و ترابری
- گزارش کارآموزی آزمایشگاه شیمیایی و میکروبی آب آشامیدنی
- کارآموزی شیمی،سیستم سردخانه و تصفیه خانه شرکت کشت و صنعت
- گزارش کارآموزی رشته شیمی،کنترل کیفی آب شرب شرکت آب و…