گزارش کارآموزی آفات و بیماری گیاهان و نگهداری فضای سبز

این گزارش کارآموزی بصورت Word بوده و قابل ویرایش همچنین آماده پرینت می باشد

موضوع : گزارش کارآموزی آفات و بیماری گیاهان و نگهداری فضای سبز

زیست شناسی: قارچ عامل لکه سیاه گلابی زمستان را علاوه بر روی برگها افتاده (به شکل پریتیسیوم) به صورت غیرجنسی نیز روی شاخه های آلوده درختان می گذراند. در صورتیکه در لکه سیاه سیب قارچ فقط بصورت جنسی روی برگها افتاده زمستانگذرانی می کند. پریتیسیوم قارچ لکه سیاه گلابی حدود ۲-۱ هسته در پرتراز عمل لکه سیاه سیب تکمیل می گردد. کنیریهای مرحله غیرجنسی قارچ روی سرشاخه ها تشکیل شده و توسط باران شسته می گردد.
در زیر لایه های کالوزی متعددی را مشاهده می نمائیم که اطراف یک حفره مرکزی را فرا گرفته. این حفره تا قسمت داخلی چوب نیز توسعه و گسترش یافته است. این شانکرها معمولاً در اطراف محل افتادگی جوانه ها، زخمها و در محل انشعاب شاخه های فرعی از شاخه اصلی متمرکز تشکیل می گردند. لایه‌ها مربوط به هر شانکر سیاه رنگ و تعدادشان بر حسب سن شانکر متفاوت و از یک تا چند عدد می باشد. با استثنای شانکرهائیکه در محل انشعاب شاخه بوجود می آید در بقیه شکل آنها بیضی کشده و طول هر یک ۶-۴۵ Cm می رسد. تشخیص آلودگی ها و شانکرهای اولیه مشکل تر بوده و در حین سال اول روی شانکر پوشیده و به سهولت نمی توان آنها را از سایر شانکرهائی که توسط عوامل دیگر ایجاد می گردد. تشخیص داد شانکرهایی که توسط عوامل دیگر ایجاد می گردد تشخیص داد. شانکرها ابتدا بصورت نواحی کوچک گرد و قهوه ای رنگ معمولاً در اطراف زخم افتادگی رگبرگ تشکیل می شود. سپس این ناحیه کوچک مرکزی – گسترش یافته و عمقی می گردد. چون بافت مورد حمله بیماری کمتر رشد می نماید در حد فاصل بین بافت مریض و سالم ترک می خورد و با عقب زدن پوست بافت اسفنجی که بداخل چوب نیز توسعه یافته مشاهده می گردد. گاهی ممکن است شته خونی سیب Eriosoma Lanigerum شاخه یا تنه سیب را مورد حمله نموده و سپس از آنجا به تنه سرایت می کند.
در صورتیکه زخم در نزدیکی جوانه ها پیدا شود معلوم می گردد که عامل بیماری از جوانه داخل شده و در صورتیکه نزدیک عدسک باشد مسلم است که از این نقطه داخل گردیده است. بر اثر حمله بیماری به تنه و شاخه ها مسیر انتقال مواد غذایی منهم شده و شاخه های بالایی خشک و از بین می روند در سالهای بعد چون بافت قسمتهای مبتلا رشد نمی کند و قسمتهای سالم رشد عادی دارد درنتیجه برجستگیها و فرورفتگی ها زیاد و بزرگ و بدشکل روی تنه و شاخه ها ایجاد می شود و سرانجام درخت خشک از بین خواهد رفت.
عامل بیماری: عامل سرطان و یا شانکر درخت سیب قارچی است از رده آسکومسیت ها به نام Nectria galligena Bres که شکل غیرجنسی و کنیدی آن دارای cylindosporium mali (All) wr پریتیسیوم ها یا اندامهای جنسی قرمز برای قارچ در سطح شانکر و یا روی شاخه که قارچ بصورت زندگی گندرو می روید تشکیل می گردد. شکل آنها تخم مرغی پهن است و در حدود ۵/۰ میلیمتر ارتفاع و ۳/۰ تا ۴/۰ قطر دارد. آسک های داخل پریتیسیوم استوانه ای و پایه دار و باندازه ۹۰
۱۲۵ ۸-۱۵ میکرون است پارانیزهای متعدد و باریکی و باریکی در بین آسکها قرار دارد آسکسپورها بیرنگ، دوخانه ای با دیواره صاف و باندازه ۴-۲۱ ۵-۷ میکرون می باشد. در شکل غیرجنسی قارچ دو نوع کنیدی ماکرو و میکروکنیدی دیده می شود. این کینیدها برروی کنیدفوردهای منشعبی که روی اسپور دوچنرمهای (Sporadochia) کرمی رنگ می رویند تشکیل می شود. ماکروکنیدیها بیرنگ (در حالت توده ای کرمی رنگ) استوانه ای و ۳-۵ خانه ای و به اندازه ۵۲-۶۴ ۵/۴-۵/۵ میکرون هستند. میکروکنیدیها با قطع انتهای هیف بوجود آمده و تک سلولی ولی بی رنگ بوده.
تاریخچه، انتشار و اهمیت سرطان تنه و شاخه سیب : سرطان تنه و شاخه سیب که به آن شانکر اروپائی درختان میوه دانه دار نیز گفته می شود. یکی از مهمترین بیماری های درختان سیب و گلابی در قاره اروپا می باشد. در آمریکای شمالی نیز این بیماری در سواحل شمالی اقیانوس آرام و ایالت شمال شرقی کانادا و همچنین در شیلی آمریکای جنوبی، آفریقای جنوبی، زلاند جدید ژاپن شیوع دارد. تاریخچه بسیاری دقیق مشخص نموده است زیرا در قدیم بین شانکر درختان جنگلی که بر اثر یکی از گونه های قارچ Nectria بوجود می آید. احتمال می رود این بیماری در مناطق میوه خیز عمده کشور شیوع داشته باشد زیرا آب و هوای نوع اروپائی در استانهای مرکزی و جنوبی کشور وجود نداشته است و چنانچه سیب کاری در نواحی باران زا و مرطوب استان گیلان گسترش یابد احتمال دارد که بیماری شانکر در آن نواحی خسارت برساند. بسیاری تا کنون فقط از رشت گزارش شده است و در جای دیگر دیده نشده است.
نشانه بیماری: نشانه اولیه بیماری معمولاً بعد از چند هفته قابل روئیت خواهد بود و پوست در محل آلودگی به رنگ قهوه ای تیره و است و گرد درمی آید. در مرحله پیشرفت بیماری تشخیص این نوع شانکر از سایر شانکرهای درختان سیب و گلابی کاری مشکلی نمی باشد. چنانچه پوسته های سطح تنه شاخه درخت مبتلا عقب زده شود.
یکی از موفق ترین و زیباترین گیاه آپارتمانی در سازش با محیط مکانهای سرپوشیده است از خانواده انجیر «موراسه» برگها سبز روشن و بیضی شکل نوک تیز، شاخه ها دارای خاصیت ارتجاعی و آویزان و مجنون ، در هوای آزاد ارتفاع آن به ۵ متر می رسد، نسبت به کم آبی بخصوص در هوای سرد حساس است و به خزان برگها مبتلا می گردد، نور باید کافی ولی غیرمستقیم باشد، واریته های ابلق با برگهای سبز و سفید کرمی اخیراً در ایران پرورش می یابد، کارهای هنری جالبی نظیر بافتن ساقه های به شکل گیس روی آن انجام و زیبایی آنرا دو چندان نموده اند، گیاهان جوان تر احتیاج به قیم دارند، ارتجاع پذیری و آویزان بودن واریته ابلق بیشتر و توسعه ریشه در آنها کمتر از وایته سبز رنگ است به همین علت ابلق ها را همیشه روی برگ سبزها پیوند می زنند.
نیازها:
نور: به نور بیشتری احتیاج دارد. اما تابش مستقیم نور آفتاب بخصوص از پشت شیشه به برگها صدمه وارد می نماید.
دما: حداقل درجه حرارت ۱۵ درجه سانتیگراد و در تابستان حداکثرز ۲۴ درجه سانتیگراد می باشد.
آبیاری: آب باید فاقد املاح باشد، استفاده از آب ولرم برای گیاه مطلوب تر است، در تابستان حداکثر هفته ای دو بار و در زمستان هر ده روز یکبار آبیاری کافی است.
رطوبت: عمل غبارپاشی باید هر دو روز انجام گیرد به جز در مواقعی که درجه حرارت زیر ۱۵ درجه است.
تغذیه: در فصل بهار و تابستان هر دو هفته یکبار تغذیه مصنوعتی با کود شیمیایی محلول در آب مخصوص گیاهان سنتی برای این گیاه لازم است. طبق دستور مندرج روی بسته عمل نمایید.
خاک مناسب: بهترین خاک کمپوست و یا خاک لیمونی است.
تعویض گلدان: تا هنگامی که گیاه جوان است هر ساله احتیاج به تعویض گلدان دارد، زمای که گلدان به حداکثر حجم خود رسیده باشد تعویض خاکهای سطحی گلدان با خاک نو توصیه میشود.
تمیز نمودن برگها: غبارپاشی برای تمیز شدن برگها کافی است، از مواد براق کننده استفاده نکنید، در صورت لزوم هر ماه یکبار.
تکثیر: کاشت قلمه هائی که میان گره آنان کوتاه و حداقل یک برگ همراه دارد، خوابانیدن هوائی شاخه هائی که برگهای پایین خود را در بهار از دست داده اند،‌ پیوند واریته های ابلق روی پایه های برگ سبز.
فیکوس بنجامین
نام علمی: Ficus benjamina
اگرچه بعلت ضخیم بودن برگها نسبت به خشکی هوا مقاوم است ولی بهتر است در هوای خشک با غبارپاشی گیاه را شاداب نگهدارید، از خرید گیاهانی که قاعده ساقه آنها لخت و فاقد برگ است خودداری نمایید. در جابجائی و حمل گلدان از فروشگاه تا منزل گیاه را در اتومبیل روباز قرار ندهید.
عوارض و درمان: برگها رنگ پریده و لکه های قهوه ای در زیر آنها و ساقه مشاهده می شوند:
با پنبه آغشته به سم حشره کش جذبی لکه ها را خیس کنید و یا هر دو هفته یک بار طبق دستور سمپاشی نمایید تا علایم برطرف گردند.
لکه های پهن و آبکی و سیاه روی برگهاست: قارچ عامل این بیماری است، خیس نمودن لکه ها با پنبه آغشته با آب صابون درمان این بیماری است.
برگها زرد شده اند و می ریزند: آبیاری زیاده از اندازه است، فاصله بین دو آبیاری را زیادتر کنید، اگر خاک گلدان باتلاقی شده زهکش را باز کنید.
برگها سیاه شده اند: تماس با شیشه سرد پنجره باعث آن است، گلدان را از تماس با شیشه رها کنید.
برگها سالم و سبز هستند ولی سقوط می کنند: نور کم است، گلدان را به روشنایی ببرید، کم آبی هم باعث این عارضه است آبیاری را تنظیم کنید، بعضی مواقع شردشدن ناگهانی اتاق و آبیاری با آب سرد علت ریزش برگ سبز است.
برگها خشک و شکننده هستند: هوای محیط گرم و خشک است، آبیاری را بیشتر کرده و غبارپاشی روزانه را فراموش نفرمایید.
برگهای جدید ریز و گیاه مریض به نظر می رسد: ریشه ها را بازدید نمایید ممکن است احتیاج به گلدان بزرگتر داشته باشد، در غیر این صورت تغذیه مصنوعی هر دو هفته یکبار و تعویض خاکهای سطحی گلدان با خاک نو در رفع این عارضه کمک موثری می نماید.
دانلود گزارش کارآموزی آفات و بیماری گیاهان و نگهداری فضای سبز پروژه گزارش کارآموزی دانشکده کشاورزی گروه گیاهپزشکی افات و بیماری گیاهان نگهداری فضای سبز شهرداری منطقه ۱ تحت پوشش ناحیه ۴ پارک جمشیدیه تحقیق کار آموزی آفات و بیماری گیاهان نگهداری فضای سبز

فهرست مطالب

فصل اول ۱
مقدمه ۱
تاریخچه محل کارآموزی ۵
موقعیت جغرافیایی ۷
طرح و توسعه ۷
مشکلات ۹
پیشنهادات ۱۰
مراکز فرهنگی ۱۱
منابع درآمد پارک ۱۱
وضعیت روشنایی ۱۱
منابع آب ۱۲
سرویس و تجهیزات بهداشتی ۱۴
سرویس خدماتی ۱۴
امکانات تفریحی کودکان ۱۴
امکان خدمات شهری همجوار ۱۵
نقشه و مشخصات پارک ۱۶
گلکاری و چمنکاری پارک ۱۷
وضعیت پرسنلی و نیروی انسانی ۱۷
کارهایی که قرار است در پارک انجام شود ۱۸
چارت زمانی پارک ۱۹
فصل دوم ۲۰
موارد مختلف استفاده از چمن ۲۰
خاک ۲۱
تهیه زمین چمن ۲۲
کاشت بذر ۲۳
مقدار بذر در واحد سطح ۲۴
نگهداری چمن ۲۴
تهیه و تازه کردن چمن ۲۶
کودپاشی ۲۶
آبیاری چمن ۲۷
علفهای هرز چمن ۲۸
علف کش ۲-۴D 29
علفهای هرز چمن و مبارزه با آنها ۲۹
کاربرد تزئیناتی چمن ۲۱
بررسی گیاهان در طراحی فضای سبز و مبارزه با آفات آنها ۳۳
چنار ۳۳
نارون ۳۴
فصل سوم ۳۵
نگهداری گیاهان ۳۵
آبیاری ۳۵
کوددهی ۳۶
مالچ پاشی ۳۷
هرس درختان و درختچه ها ۳۸
زمان مناسب هرس ۳۸
هرس زمستانه ۳۸
هرس تابستانه ۳۸
هرس پائیزه ۳۹
هرس بهاره ۳۹
روش های هرس ۴۰
هرس تنک ۴۱
هرس سرشاخه ۴۱
زمستان گذرانی فضای سبز ۴۲
روش کاهش خسارت زمستانی ۴۲
بادسوختگی ۴۳
کاهش شدید دما ۴۳
آفتاب سوختگی ۴۴
برآمدن یا آماس کردن خاک ۴۵
آسیب ناشی از برف و یخ ۴۵
خسارت ناشی از نمک ۴۶
خسارت ناشی از برف روبی ۴۶
پوسیدگی چمن ۴۷
فصل چهار ۴۸
آرالیا ۴۸
ارکیده ۵۲
برگ انجیری ۵۵
بگونیا ببری ۶۰
پاپیتال ۶۳
پاپیتال ۶۶
یاس آبی ۶۸
داوودی ۷۲
دیفن باخیا ۷۵
عشقه ۷۸
فیکوس ۸۱
فیکوس بنجامین ۸۵
یندا ۸۹
موز ۹۵
نخل مرداب ۹۷
یوکا خنجری ۹۹
بیماری لکه سیاه گلابی ۱۰۲
بیماری سرطان تنه و شاخه سیب ۱۰۷
منابع و مآخذ ۱۰۹

دانلود گزارش کارآموزی آفات و بیماری گیاهان و نگهداری فضای سبز

کارآموزی های مشابه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *