نمونه کار آموزی رشته حسابداری در شهرداری

این گزارش کارآموزی بصورت Word بوده و قابل ویرایش همچنین آماده پرینت می باشد

موضوع : گزارش کارآموزی حسابداری در شهرداری

حسابداری بطور مختلفی بیان گردیده است ولی تعریفی که در حال حاضر مورد قبول اکثر مولفان و متخصصان و اساتید این فن قرار گرفته است: آنرا عبارت از: فن ثبت ، طبقه بندی وتلخیص فعالیتهای مالی یک موسسه در قالب اعداد قابل سنجش بپول وتفسیر نتایج حاصل از بررسی این ارقام دانسته اند و دفترداری عبارت از فنی است که بوسیله آن عملیات پولی و عملیاتی که دارای ارزش پولی است در دفاتر مخصوص ثبت شده بطوریکه همواره نتایج مشروحه زیر از آن حاصل گردد.
۱- چه عملیاتی در یک موسسه انجام گرفته است.۲- نتبجه این عملیات در یک سال مالی چه بوده است.۳- وضع مالی موسسه دریک تاریخ و زمان معین چگونه است.۴- تفسیر و تجربه و تحلیل گزارشها و صورتحسابهای مالی.
بطوریکه از تعریف فوق برمی آید، مرحله ثبت وطبقه بندی را دفترداری وتلخیص فعالیتهای مالی و تفسیر نتایج آنرا حسابداری میگویند. در حقیقت حسابداری جنبه علمی دفتر داری راتشکیل میدهد و شامل مراحل ثبت وطبقه بندیست.دردفترداری مترادف از دفتر روزنامه برای ثبت و از دفتر کل برای طبقه بندی استفاده میشود.تعریف حسابداری برای شهردرایها که جزئی از حسابداری دولتی میباشد نمیتواند از حدود ضوابط بیان شده در تعریف فوق خارج باشد، منتها کلیه فعالیتهای مالی سازمانهای دولتی و شهرداریها بر اساس قوانین ومقررات وآئین نامه های مربوطه امکان پذیر است و در نهایت در طبقه بندی وتلخیص فهالیتها اثر مستقیم خواهد داشت. به عبارت دیگر فن ترکیب و تطبیق اصول وموازین متداول حسابداری از یک طرف با قوانین و مقررات مالی شهرداری از طرف دیگر اساس «اصول حسابداری شهرداریها در ایران» را تشکیل میدهد. خصوصیات حسابداری شهرداری ها: حسابداری شهرداریها در مقام مقایسه با حسابداری بازرگانی جزئی از حسابداری دولتی میباشد و کلیه خصوصیات قائل شده در کتب و منابع مختلف حسابداری دولتی در مورد حسابداری شهرداریها نیز صادق است ولی حسابداری شهرداریها در مقایسه با حسابداری دولتی دارای ویژگی خاص میباشد.
دستگاه های اجرائی دولتی که اعتبار بودجه برنامه ای آنان از محل اعتبار بودجه کل کشور تامین و پرداخت میگردد، ایجاد کننده تعهدات و پرداخت کننده هزینه های انجام شده خواهند بود و هزینه های انجام شده را دردفاتر خود ثبت مینمایند و در آمد دولت در دستگاه دیگری (خزانه داری کل) متمرکز میگردد.درصورتیکه در شهرداریها حسابداری در آمد و هزینه در یک واحد مالی مجتمع در دفاتر منعکس خواهد شد.
درآمد و هزینه : درصورتیکه دراثر یک فعالیت مالی افزایشی در سرمایه یک موسسه ایجاد گردد این افزایش در سرمایه را «درآمد» و در صورتیکه در اثر یک فعالیت مالی کاهش در سرمایه موسسه پدید آید این کاهش در سرمایه را «هزینه» گویند. درپایان دوره مالی حسابهای در آمد و هزینه موسسات بازرگانی که بحسای موقت یا اسمی موسومند بحساب سود و زیان بسته خواهند شد تاسود یا زیان و در نهایت «ارزش ویژه» موسسه تعیین شود.درصورتیکه در حسابداری شهرداریها بجای حساب سود وزیان از حسابی بنام حساب «در آمد و هزینه» جهت بستن حسابهای موقت و تعیین «مازاد» ویا «کسر» خالص استفاده میشود و در آمد شهرداری برای یک دوره مالی نسبت به هزینه های انجام شده همان دوره درقالب این حساب محاسبه ومشخص میگردد، شهرداریها با توجه به نوع فعالیت ووظایف قانونی خود از جمله موسسات خدماتی، غیر انتفاعی وفاقد سرمایه میباشند لذا مازاد خالص آنان در بودجه مصوبه سال بعد بعنوان مازاد تخصیص نیافته منعکس خواهدشد.
تحقق درآمد و هزینه و ایجاد تعهد : موسسات بازرگانی ، صنعتی ، خدماتی اعم از دولتی ویا خصوصی از یک سو عرضه کننده کالا وارائه دهنده خدمت میباشند واز سوی دیگر خود مصرف کننده ونیازمند کالاهای تولیدی و خدمات سایر موسسات بازرگانی و خدماتی خواهد بود، این مبادلات ، خدمت به خدمت ویا کالا به کالا ویا کالا به خدمت که مبانی وبقای واحدهای اقتصادی جامعه را تشکیل میدهد همواره برای یک طرف معامله ایجاد هزینه و تعهد و برای طرف دیگر موجب کسب در آمد خواهد بود ، بدیهی است این در آمد و هزینه زمانی تحقق خواهد یافت که خدمتی انجام شده باشد ویا کالا و اموالی بتصرف در آمده باشد و بدین ترتیب اعمال مالکیت برای طرف مقابل قطعی و محرز گردد. بنابراین ارسال برگ سفارش خرید برای فروشندگان ویا دریافت پیش فاکتور و انعقاد قرار داد اجاره محل ، بخودی خود دین و یا حقی ایجاد نخواهند نمود مگر کالائی تصرف یا مالی به تملک ویا خدمتی برای سازمان انجام شده باشد. ماده ۳۳ آئین نامه مالی شهرداریها اصل تحقق هزینه وایجاد تعهد و مراحل پرداخت هزینه را چنین بیان میدارد،
پرداخت های شهرداری مستلزم طی مراحل سه گانه زیر است: الف) ایجاد تعهد در حدود اعتبارات مصوبه ومقررات جاری و تحقق یافتن تعهد به این طریق که کارو خدمتی انجام یا اموالی بتصرف شهرداری درآمده بدینوسیله دینی برای شهرداری ایجاد شده باشد. ب) تشخیص مستند مبلغی که باید به هریک از داینین پرداخت شود. ج) صدور حواله دروجه داین یا دائنین در قبال اسناد مثبته، لذا مراحل پرداخت در شهرداریها عبارتست: تشخیص ، تامین ، اعتبار ، تعهد ، تسجیل ، حواله ودر خواست وجه و بالاخره پرداخت میباشد که ایجاد تعهد وتشخیص و صدور حواله در صلاحیت شهردار و یا کسانی است که از طرف شهردارکتباً وبطور منجر اختیار لازم به آن ها تفویض میشود و مسئولیت تامین اعتبار وتسجیل با مسئولیت تضامنی شهردار و رئیس حسابداری میباشد و این تفویض اختیار در هر مرحله از طرف شهردار و مسئول امور مالی رافع مسئولیت قانونی آنان نخواهد بود ودر خواست وجه بمنظور پرداخت به ذینفع در حدود اعتبارات بنا به تقاضای رئیس حسابداری و تصویب شهردار صورت خواهد گرفت که بموجب آن وجه مورد نیاز از حساب بانکی در آمد برداشت وجهت انجام هزینه های مربوطه بحساب بانکی هزینه واریز میگردد.
حسابداری تعهدی و حسابداری نقدی : عنوان حسابداری تعهدی به روشی اطلاق میگردد که بمحض ایجاد هزینه ویا تحقق درآمد فعالیت انجام شده درحسابهای مربوطه منظور وتحت سرفصل های ویژه خود در دفاتر مالی ثبت گردد، و در حسابداری بروش نقدی ثبت هزینه ها و در آمدها و تعهدات ایجاد شده همزمان با دریافت وپرداخت نقدی دردفاتر مالی درج و منعکس، میگردد وبدین ترتیب فقط معاملات نقدی در دفاتر مالی ثبت خواهد شد.
تشخیص حساب
در دفتر داری دوبل فعالیتهای مالی و عملیات پولی و همچنین عملیاتی که دارای ، ارزش پولی میباشد، دوبار در دفاتر عمل میشود، یکبار بعنوان بدهکار ویکبار بعنوان بستانکار تشخیص دو عامل بدهکار و بستانکار ازیکدیگر مهمترین نکته در دفتر داری دوبل میباشد و در حقیقت پایه و اساس اصول حسابداری را تشکیل میدهد ، تشخیص صحیح این دو عامل از یکدیگر عملی نیست مگر با ممارست و دقت و توجه در ماهیت حسابها از لحاظ در آمد و هزینه دارائی بدهی و سرمایه، تشخیص عوامل دوگانه بدهکار و بستانکار به دو طریق صورت پذیر است.
در اصطلاح حسابداری هر(حسابی) که انتفاعی بدهد بستانکارش میکنیم و هر (حسابی) که این انتفاع را بگیرد بدهکارشان خواهیم کرد، اعم از اینکه این انتفاع نقدی و یا غیر نقدی باشد، فرض میکنیم آقای سعیدی کارمند شهرداری مبلغ ۲۰۰۰ ریال بعنوان مساعده حقوق از صندوق شهرداری دریافت مینماید. دراین صورت در اصطلاح عادی آقای سعیدی ۲۰۰۰ ریال بصندوق شهرداری بدهکار و صندوق شهرداری ۲۰۰۰ ریال از آقای سعیدی کارمند بستانکار است، اما از نظر حسابداری ( حساب ) آقای سعیدی ۲۰۰۰ ریال بدهکار (گیرنده انتفاع) و (حساب) صندوق شهرداری ۲۰۰۰ ریال بستانکار( دهنده انتفاع) میگردد، عکس قضیه نیز صادق است، بدین ترتیب وقتیکه مبلغ فوق بوسیله آقای سعیدی بصندوق شهرداری مستردگردد حساب صندوق ( گیرنده انتفاع) بمبلغ ۲۰۰۰ ریال بدهکار و حساب آقای سعیدی (دهنده انتفاع) بمبلغ ۲۰۰۰ ریال بستانکار میگردد.
بطور خلاصه در دفترداری هر حساب ممکن است بر اثر یک معامله بدهکار شود و بر اثریک معامله دیگر بستانکار مثلاً اگر پولی دریافت کنیم حساب پول نقد (حساب صندوق)‌بدهکار میشود و هر وقت پولی پرداخت گردد حساب صندوق را بستانکار مینمایند.
بنابراین با دریافت پول موجودی صندوق ما افزایش مییابد و با پرداخت پول موجودی صندوق کم میشود ، این دومعامله را ممکن بود با جمع و تفریق نشان دهیم ولی در دفترداری، بجای جمع وتفریق، این دو عمل را در دو طرف حسابی که بشکل تی است نشان می دهند یک طرف این حساب را (طرف بدهکار) و طرف دیگر را (طرف بستانکار) مینامند.
دانلود گزارش کارآموزی حسابداری شهرداری پروژه گزارش کارآموزی حسابداری در شهرداری تحقیق کارورزی در مورد رشته حسابداری

فهرست مطالب

پیشگفتار
تاریخچه تهران و شهرداری
نقشه های تهران
تعریف حسابداری
خصوصیات حسابداری شهرداری ها
درآمد و هزینه
تحقق درآمد و هزینه و ایجاد تعهد
حسابداری تعهدی و حسابداری نقدی
تشخیص حساب
بودجه و اصول حسابداری شهرداری ها
تعاریف بودجه
انواع بودجه
اصول بودجه
مراحل بودجه
طبقه بندی بودجه
اسناد و دفتر مورد عمل در حسابداری شهرداری ها
سند حسابداری
مشخصات سند حسابداری
طرز تنظیم سند حسابداری (صدور سند)
دفتر صدور سند
دفتر روزنامه (دفتر ثبت اولیه)
دفتر کل
موازنه حساب های دفتر کل
دفتر معین
موازنه حساب های دفاتر معین
مشخصات دفتر معین
ترازعملیات دفتر کل
تراز عملیات دفتر معین
طرز تنظیم تراز عملیات دفتر کل و معین
حسابداری هزینه
مراحل انجام هزینه در شهردای ها
تعریف تنخواه گردان
انواع تنخواه گردان
تنخواه گردان حسابداری
واگذاری تنخواه گردان حسابداری
پرداخت هزینه ها از محل تنخواه گردان حسابداری
پرداخت حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران شهرداری
درخواست وجه براساس حواله های پرداخت شده
کاهش یا افزایش تنخواه گردان حسابداری
واریز تنخواه گردان حسابداری
تنخواه گردان پرداخت
صندوق
پیش پرداخت و علی الحساب
صورت مغایرت بانکی
برداشتها
واریزی ها
اشتباهات
پرداختها
واریزی ها
طرز تهیه و تنظیم صورت مغایرت بانکی در شهرداری ها
حسابداری درآمد و سایر منابع تامین اعتبار وسپرده ها
انواع درآمد
طریقه ثبت عملیات مالی در آمد ها دردفاتر
وام دریافتی وسایر منابع تامین اعتبار
طریقه ثبت عملیات وام های پرداختنی در دفتر حسابداری
استقراض از یک حساب برای استفاده در حساب دیگر
سپرده هاو وجوه امانی

دانلود نمونه کار آموزی رشته حسابداری در شهرداری

کارآموزی های مشابه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *