گزارش کارآموزی نقشه کشی صنعتی در شرکت خودرو سازی پارس خودرو

این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است همچنین آماده پرینت می باشد

موضوع : کنترل به وسیله ماشین های CMM در شرکت پارس خودرو

تارخچه شرکت پارس خودرو
شرکت پارس خودرو در سال ۱۳۳۵ با نام شرکت جیپ به منظور واردات و فروش اتومبیلهای جیپ ویلیز آمریکایی تأسیس گردید. در سال ۱۳۳۸ با احداث سالن جیپ شروع به مونتاژ انواع جیپ کرد و در سال ۱۳۴۵ با احداث سالن پرس توسعه پیدا نمود و از سال ۱۳۴۶ با احداث سالن سواری تولید اتومبیلهای سواری آریا و شاهین را آغاز نمود.
این شرکت در سال ۱۳۵۲ به نام شرکت موتور جک (سهامی خاص) به ثبت رسید و همان سال پس از انتقال داراییها و تعهدات مربوطه، به شرکت جنرال موتورز ایران (سهامی خاص) تغییر نام یافت و به استناد موافقت نامه سازمان صنایع ملی ایران در سال ۱۳۵۹ نام شرکت به پارس خودرو (شرکت سهامی خاص) تغییر نمود ودر سال ۱۳۷۱ طبق مصوبه مجمع عمومی (صاحبان سهام) و در راستای سیاستهای دولت جمهوری اسلامی وضعیت سهام شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تغییر یافت.
فعالیتهای شرکت :
به موجب بند ۱۴ اساسنامه شرکت، موضوع فعالیت پارس خودرو عبارتست از: ساخت و مونتاژ انواع وسایل نقلیه موتوری و قطعات آنها و یا تدارک و تهیه مواد، تجهیزات و ماشین آلات از منابع داخلی یا از طریق واردات و همچنین هر گونه فعالیتی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم به هر یک از موضوعات مذکور و به نحوی از انحاء مفید و یا نانع باشد.
تولیدات شرکت :
تولید و مونتاژ اتومبیل های اولیه: جیپ شهباز، کالسکه ای، کروکی ساده ونظامی، جیپ استیشن آهو، جیپ وانت و سیمرغ و آمبولانس که از سال ۱۳۳۸ آغاز و تا سال۱۳۵۹ ادامه داشت ولی به دلیل قطع رابطه با آمریکا و عدم تأمین قطعات یدکی از منبع اصلی، تولید آنها مدتی متوقف و مجددا از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۴ تولید ۸۸۸۰۸ دستگاه سفارش مربوطه به مصالحه در دیوان داوری لاهه انجام گرفت که تاکنون حدود ۹۴۷۴۶ دستگاه انواع جیپ در این شرکت تولید شده است.
در ادامه تولیدات جیپ در سال ۱۳۵۹ قراردادی با شرکت ماهیندرای هند بسته شده که با ورود قوای محرکه تولید جیپ های توسن، کالسکه ای و کروکی در خط تولید قرار گرفت ولی به دلیل کیفیت نامرغوب آنها در سال ۱۳۶۵ نیروی محرکه جیپ به شرکت میتسوبیشی ژاپن سفارش داده شد که از مرغوبیت بسیار خوبی برخوردار بود.
با مطالعات بسیار گسترده ای که از مدتها پیش توسط سازمان مهندسی شرکت شروع شده بود اتومبیل جیپ را به شکل بسیار مطلوبی تغییر داد و در سال ۱۳۶۸ جیپ صحرا را آماده عرضه به متقاضیان نمود. این اتومبیل با قوای محرکه میتسوبیشی تولید گردید که به عنوان یک اتومبیل دو منظوره (شهری و بیابانی) مورد استفاده قرار می گیرد. به موازات تولید جیپ وانت شورلت نیز از سال ۱۳۵۶ آغاز گردید که تا سال ۱۳۶۱ ادامه داشت و حدود ۱۹۸۴ دستگاه تولیدشد. همچنین تولید لندرور ۷ نفره اسپانیایی نیز از سال ۱۳۶۲ آغاز شد که تا سال ۱۳۶۶ ادامه داشت و در مجموع حدود ۱۴۵۹۱ دستگاه از این خودرو تولید گردید.
تولید و مونتاژ اتومبیلهای سواری: در سال ۱۳۴۶ با آریا و شاهین (رامبلر) شروع شد و به موازات آن با احداث سالنهای پرس و ساخت قطعات، حجم قطعات وارداتی به تدریج کاهش یافت. در سال ۱۳۵۲ با تبدیل شرکت جیپ به جنرال موتورز ایران تولید سواریهای آریا و شاهین با ۳۲۷۸۴ دستگاه خاتمه یافت که بلافاصله تولید سواری شورلت ایران (اپل) در سه مدل (۲۸۰۰،۲۵۰۰، رویال) جایگزین گردید که تا سال ۱۳۵۵ تعداد ۱۸۸۵۹ دستگاه تولید شد. در این سال تولید سواریهای جنرال موتورز به نام شورولت نوا در چهار مدل، بیوک در پنج مدل و کادیلاک سویل جایگزین تولید اتومبیلهای اپل گردیدند و تولید این سری از اتومبیلها نیز به علت قطع رابطه با آمریکا در سال ۱۳۶۱ خاتمه یافت تعدادی از سفارش اتومبیلهای فوق در بنادر کانادا بلاتکلیف مانده بود که پس از مصالحه در دادگاه لاهه تولید مجدد شروع، و در سال ۱۳۶۷ جمعاً با ۲۵۸۲۲ دستگاه تولید این محصولات خاتمه یافت.
پروژه نیسان پاترول : طرح تولید خودروهای دو دیفرانسیل که به عنوان یکی از طرحهای مهم دهه اول انقلاب در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید در غالب بخشی از پروژه عظیم انتقال تکنولوژی و کمکهای فنی در سال ۱۳۶۴ طی قراردادی بین نیسان موتور ژاپن و سازمان گسترش به عنوان مجری، بخشی از طرح به شرکت پارس خودرو واگذار گردید که متعاقب آن، مطالعات اولیه و عملیات اجرایی در فروردین ماه ۱۳۶۵ شروع شد و در بهمن ماه ۱۳۶۵ نیسان استیشن چهار درب VAN و در آبان ماه ۱۳۶۶ مدل استیشن دو درب (HARD TAP) ودر شهریور ماه ۱۳۶۷ مدل وانت دو دیفرانسیل نیسان (PICK UP) به مرحله تولید رسید که تولید وانت با ۷۵۶۰ دستگاه در سال ۱۳۷۰ خاتمه یافت. ضمن این که تولید نیسان دو درب و چهار درب تا اواخردهه۷۰ ادامه یافت . ضمناً در سال ۱۳۶۶ به دلیل نیاز جبهه‌های جنگ تحمیلی به نیسان استیشن چهار درب آمبولانس و در سال ۱۳۶۸ نیز به جهت نیاز بانک مرکزی به اتومبیل پول رسانی خودروی نیسان چهار درب جهت امر مذکور طراحی و شروع به تولید گردید، به موازات حذف تعدادی از قطعات CDK نیسان پاترول، تولید و ساخت داخل و جایگزین کردن آنها از جمله صندلی، کابین عقب وانت به طور کامل، رادیاتور، شیشه، باک بنزین، اگزوز، فنر شمش، سپر، زاپاس بند و رکاب، گارد جلو، بچه گل گیر، باربند، بخاری و آئینه ها از طریق ساخت قطعات در داخل شرکت و تولیدکنندگان داخل کشور شروع شد.
خودروی سپند : در اوایل سال ۱۳۷۶ خط تولید خودروی چیپ صحرا از سالن قدیمی خود جمع شده و تولید خودروی سپند در این سالن آغاز گشت، با خریدن امتیاز تولید از سایپا ، خودروی سپند ۱ (رنو سابق) سپند جوانان، سپند ۲ در سالن شماره ۲ تولید شد. سپند جوانان با امکانات بیشتر نسبت به سپند ۲ از جمله افزایش حجم موتور و نیز تغییر در فرم سپرهای جلو و عقب و … تولید شد.
سپند PK که با استفاده از موتور پراید برای نیرو محرکه و نیز تغییرات در تزئینات داخلی، در این سالن تولید گشت. از اول سال ۸۵ خودروی بهینه سازی شده NEW PK که از لحاظ بدنه و کارکرد بهینه شده PK میباشد در سالن شماره ۲ تولید میشود. (روزانه حدود ۶۰ دستگاه)
خودروی ماکسیما : کار تولید و مونتاژ این خودرو از دی ماه ۱۳۸۰ در سایت شمالی شرکت واقع در پشت ساختمان سایپا گستر شروع شد. این خودرو یکی از محصولات شرکت نیسان در سال ۹۹-۱۹۹۸ میلادی بوده وبه صورت انبوه به تولید رسید. در حال حاضر به علت نبود سفارش خرید تولید این خودرو به حد بسیار پایینی رسیده است.
خودروی پیک آپ : کار تولید انبوه خودروی وانت تک کابینه و دو کابینه نیسان پیک آپ (PICK UP) با موتور انژکتوری به صورت قطعات منفصله CKD در سالن مونتاژ شماره ۱ آغاز شد. و هم اکنون نیز کار تولید این خودرو ادامه دارد.
خودروی رونیز : شرکت برای حفظ موقعیت خود به عنوان اولین وبرترین تولید کننده خودرو دو دیفرانسیل در کشور کار مطالعاتی را روی خودوری دو دیفرانسیل رونیز شروع کرد و به متعاقبب آن کار تولید آن را آغاز نمود.
پروژه L90 و L84 : شرکت پارس خودرو در جهت نیل به اهداف کلان خود و برآورده کردن نیاز مشتری، طرح تولید دو خودروی سواری جدید و روز دنیا را به نام Logane 90 و Megane 84 در سال ۸۵ دارد. این پروژه با همکاری شرکت رنو فرانسه انجام می پذیرد. هم اکنون کار احداث سالن تولید به انجام رسیده و کار نصب تجهیزات و اتوماسیون ادامه دارد. شرکت در نظر دارد از شهریور ماه ۸۵ کار تولید انبوه این خودروها را آغاز کند.
خودروی پراید و ۱۴۱ : با توجه به نیاز شرکت سایپا و بودن پتانسیل تولید در شرکت پارس خودرو سفارش تولید خودروی پراید و ۱۴۱ به صورت دستمزدی پذیرفته شد و کار تولید این دو خودرو آغاز شد و هم اکنون نیز ادامه دارد.
گزارش کارآموزی کنترل به وسیله ماشین های CMM در شرکت پارس خودرو دانلود گزارش کارآموزی کنترل به وسیله ماشین های CMM در شرکت پارس خودرو

فهرست مطالب

فصل اول
تاریخچه شرکت پارس خودرو
فعالیتهای شرکت
تولیدات شرکت
وضعیت زمین و ساختمانهای شرکت
تولیدات شرکت از بدو تأسیس (با ضمیمه تصاویر)
تحولات شرکت از بدو تأسیس
ساختار سازمانی شرکت پارس خودرو
امکانات و تجهیزات و توانمندیهای شرکت
بررسی سطح تکنولوژی در شرکت پارس خودرو
آرمان شرکت
اهداف کلان
سیاستها
برنامه ها
فصل دوم
واحد مهندسی و تحقیقات محصول
بخش نقشه کشی شرکت
اداره استاندارد و مشخصات فنی شرکت پارس خودرو
نحوه اخذ مدارک فنی از اداره استاندارد و مشخصات فنی
وظایف واحد مهندسی صنایع
وظایف عمده مهندسی صنایع واحد ساخت
قسمتهایی که با مهندسی صنایع به نحوی در ارتباط اند
تاریخچه زمانسنجی
فصل سوم
تحقیق دوره کارآموزی
فصل چهارم
نقشه های ترسیم شده در طول دوره کارآموزی

دانلود گزارش کارآموزی نقشه کشی صنعتی در شرکت خودرو سازی پارس خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *