گزارش کاراموزی در نیروگاه برق

این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است همچنین آماده پرینت می باشد

دانلود گزارش کارآموزی در نیروگاه برق

واحد سوخت رسانی این واحد تشکیل شده است از تعداد ۶ مخزن که ظرفیت هر کدام ۲۰ میلیون لیتر است و همچنین اتاق کنترل و سایت تولید بخار . سوخت نیروگاه در زمستان مازوت است و در تابستان گاز شهری که توسط یک خط لوله به لوله اصلی گاز وصل می باشد مازوت ( سوخت در زمستان ) مورد نیاز توسط یک خط لوله از پالایشگاه که تقریباٌ در فاصله ۲ کیلومتری از نیروگاه قرار دارد تامین می شود. مازوت پس مانده تقطیر نفت خام در برج تقطیر می باشد مایعی سیاه رنگ و لزج می باشد که تقریباٌ شبیه قیر است این واحد هم دارای دو بویلر ۳۵ تن است یعنی در هر ساعت ۳۵ تن بخار تولید می کند ، بخار تولیدی در این واحد برای گرم کردن مازوت به کار می رود، در زمستان مازوت سرد می شود و حرکت آن بسیار کند می شود در درون هر کدام از مخازن بزرگ هیترهایی قرار دارد که این هیترها موجب می شوند که مازون سفت نشود. در تمام واحدهای نیروگاه سعی شده است که از بخار حداکثر استفاده شود. در تمام طول خطوط انتقال مازوت به بویلرهای اصلی و سوزاندن مازوت ، لوله های بخار هم به طور موازی به لوله های مازوت چسبیده شده و هر دو با هم عایقبندی شده ا ند بر سر راه مازوت زمانی که از مخازن اصلی به سمت بویلرهای اصلی حرکت می کنند چند مرحله وجود دارد. مرحله اول زمانی که مازوت ها از مخازن اصلی بیرون می آیند چند عدد هیتر بخاری است که موجب گرم شدن مازوت می شند مقداری از مازوت گرم شده به مخازن باز می گردد و مقداری از آن هم به مرحله دوم می رود. مرحله دوم در این مرحله ۸ عدد فیلتر برای تمیز کردن مازوت وجود دارد این فیلترها که به صورت استوانه ای شکل هستند در درون خود صافی هایی دارند که ذرات آلوده کننده مازوت پشت صافی ها باقی می مانند و در ته استوانه ته نشین می شوند که بعداٌ آن را بیرون می آورند در بیرون از این صافی ها پمپی وجود دارد که این پمپ مازوت خروجی از فیلتر را به سمت بویلرهای اصلی می فرستد. واحد کنترل قسمت سوخت رسانی یک واحد کاملاٌ مجزاست که آلارم ها ، وضعیت ولوها ، ذخیره مخازن و … را به صورت Onlineبه اتاق کنترل این واحد منتقل می شود و کاربر می تواند این مقادیر را با توجه به نیاز نیروگاه کم یا زیاد کند. در قسمت سوخت رسانی دو عدد مخزن هم برای گازوئیل درنظر گرفته شده است . علت استفاده از گازوئیل این است که از گازوئیل به عنوان پیلوت استفاده می شود ( جرقه زن ) یعنی در ابتدا برای روشن کردن مشعل های بویلر از گازوئیل استفاده می شود چون مازوت در ابتدا نمی سوزد و بعد از داغ شدن مشعل ها تزریق مازوت شروع می شود.
سیکل تولید برق
بخار تولیدی در بویلر با دمای ۵۴۰ درجه سانتیگراد و ۱۶۰ بار به درون توربین HPمی رود و پس از چرخاندن توربین HPفشار و دمای آن افت می کند پس دوباره به بویلر رفته و فشار و دمای آن تا حدودی ۴۰ بار زیاد می شود و پس از آن به توربین JPرفته ( فشار متوسط ) و پس از چرخاندن آن مستقیماٌ به توربین LPمی رود و آن را می چرخاند بخار خروجی از توربین (Low Pressure) LPبه درون Condenserمی رود. بخار بسیار داغ در Condenserبه آب خیلی داغ تبدیل می شود. در Condenserهمزمان مقداری از آب به برج های خنک کننده رفته و خنک می شود و مقداری از آب توسط دو عدد پمپ که به صورت Standbyکار می کنند به هیترهای ( Lp:Low Pressure)می رود . در ضمن آبی که به برج های خنک کننده رفته پس از بازگشت به خود Condenserمی رود و این یک سیکل بسته است . تعداد هیترهای LP4 عدد است و پس از خروج آب داغ از هیترهای LPآب به Feed Water tank (F.W.Tank)می رود و سپس توسط ۳ عدد پمپ که دو عدد در مدار و یک عدد Standbyکار می کند به درون ۳ عدد هیتر (HP:High Pressure)رفته و سپس دوباره به بویلر می رود این سیکل بسته است و همواره ادامه دارد. در سر راه بخار به درون توربین ها ولو.های اضطراری قرار دارد کار این ولوها این است که اگر واحد تریپ خورد بخار را مستقیما به درون Condenserهدایت می کند.
کار اموزی در نیروگاه برق شازند، تعداد مشعل هایی که برای بویلر در نظر گرفته شده است ۳۴ عدد می باشد که در هر طبقه ۸ عدد که در هر دو طف بویلر ۴ عدد مشعل به کار رفته است این مشعل ها از دو قسمت مجزاغ از همدیگر تشکیل شده است که یکی از قسمت ها برای سوخت گاز و دیگری برای سوخت مازوت است . Gunمازوت دارای دو ورودی می باشد یکی ورودی بخار داغ و دیگری ورودی مازوت ، ابتدا ولو بخار داغ باز شده و سپس مازوت به همراه بخار داغغ به درون کوره پاشیده می شود قبل از اینکه ما از مازوت استفاده کنیم باید برای روشن کردن مشعل از اگنالیتور ( جرقه زن ) استفاده کنیم برای سوخت مازوت و گاز از دو اگناتیور جدا استفاده شده است . اگناتیور مازوت با گازوئیل کار می کند و اگناتیور گاز هم با گاز طبیعی ، برای شروع به کار گازوئیل به داخل پاشیده می شود بعد از این قسمت جرقه زن که دارای ولتاژ ۲۵۰۰ است شروع به جرقه زدن می کند تا Gunروشن شود بعد از روشن شدن Gunو دیدن شعله توسط سنسورهای موجود به سیستم مشعل دستور ورود سوخت می دهد تا مشعل روشن شود بع از روشن شدن مشعل Gunاگناتیور خاموش شده و بیرون می آید . پروژه کارورزی رشته برق، در مسیر عبور سوخت ها به درون بویلر یک ولو Shut Offقرار گرفته است ولو Shut offهنگامیکه وناحد تریپ می خورد به صورت اتوماتیک جلوی ورود گاز یا مازوت را به درون بویلر می گیرد. همچنین در کنار هر یک از مشعل هاهی یاد شده دو عدد شعله بین قرار گرفته است که یکی شعله بین گاز و داتیگری شعله بین مازوت . در ادامه به بررسی شعله بین مازوت می پردازیم . شعله بین مازوت شعله بینی که در این نیروگاه به کار رفته است ZHJIنام دارد و تشکیل شده است از یک پانل تشخیص شعله و ردیف آنالایزرها . این شعله بین ها می توانند نور قابل رؤیت را تشخیص دهند.
ساختمان شعله بین
این شعله بین از دو قسمت تشکیل شده است اسکنر که در بویلر قرار دارد و یک ردیف آنالایزر سیگنال ، هر ردیف آنالایزر ۸ عدد اسکنر دارد و اسکنرها توسط یک کابل ۴ وایره ( Wire ) به کانال های مربوط متصل می گردند. اسکنر شامل موارد زیر است هر اسکنر (Scanner Head)، فیبر نوری ، کاندوئیت داخلی ، کاندوئیت خارجی یک پوسته تشخیص دهنده و بر مدار چاپی اسکنر ، این برد داخل حفاظ اسکنر قرار دارد و فیبر نوری داخل کاندوئیت است . یک طرف کاندوئیت به هد اسکنر وصل می شود و طرف دیگر آن به بدنه اسکنر که اسکنر را می سازد ، ۲ نوع اسکنر وجود دارد یکی اسکنر با کاندوئیت سخت که جهت مشعل ثابت به کار می رود که در نیروگاه از این نوع اسکنر استفاده می شود و دیگری اسکنری که برای شعله های گردان به کار می رود.

فهرست مطالب

مشخصات فنی نیروگاه

واحد سوخت رسانی

سیکل تولید برق

شعله بین مازوت

دستگاه GAH وخنک کننده روغن آن

سیستم کنترل توربین DEH

برجهای خنک کننده

دستگاه نشیاب هییدروژن JQG-3

دستگاه PLC LOGO

FLAME DECTECTOR و کاربردآنها

دانلود پروژه گزارش کاراموزی در نیروگاه برق

دانلود کارآموزی در نیروگاه برق گزارش کارآموزی برق نیروگاه برق شازند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *