دانلود گزارش کارآموزی در جوشکاری

این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است همچنین آماده پرینت می باشد

دانلود گزارش کاراموزی جوشکاری

امروزه با افزایش تعداد سفرها، اهمیت جابجایی بیش از پیش روشن شده است. در قدیم جابجایی به شکل های محدودی صورت می گرفته و مردم بیشتر مجبور بوده اند از حیوانات اهلی نظیر اسب و شتر . . . برای جابجایی خود یا کالاهایشان استفاده کنند و یا حتی در بعضی از موارد پیاده مسافتهای مورد نظرشان را طی کنند. می توان ظهور کالسکه را بعنوان تحولی بزرگ در حمل و نقل بشر به حساب آورد، اما باید بزرگترین تحول را در حمل و نقل زمینی اختراع موتور بخار توسط جیهزوات انگلیسی دانست. زیرا در آن زمان بزرگترین مسئله در حمل و نقل برای بشر تولید قوانی محرکه برای بحرکت در آوردن وسیله نقلیه بود که اختراع وی بعنوان شروعی برای پیشرفت سریع در حمل و نقل و ساخت وسایل نقلیه شد. زیرا همانطور که اشاره شد تا قبل از آن بیشتر از نیروی ماهیچه ای حیوانات اهلی برای تأمین این امر استفاده می شد که منبعی نامطمئن بود، همچنین حیوانات پس از طی مسافتی نه چندان طولانی خسته می شوند یا اینکه تحمل شرایط آب و هوایی سخت را نداشتند اولین فرآیندی که در مورد آن توضیح داده می شود، فرآیند جوشکاری قوس الکترود دستی است. نام دیگر این فرآیند stick welding می باشد و در این فرآیند، حرارت از طریق اعمال قوس الکتریکی بین یک الکترود پوشش دار و قطعه کار تأمین می شود. در شکل ۱ نمای شماتیک فرآیند (SMAW) نمایش داده شده است. مطابق شکل یک قوس الکتریکی، بین الکترود و قطعه کار برقرار شده است. این قوس الکتریکی، انرژی لازم جهت ذوب فلز پایه، مفتول و روکش الکترود را تأمین می کند. همزمان با حرکت الکترود به سمت راست، فلز جوش پشت سر آن، زیر پوششی از سرباره slag منجمد می گردد. بدلیل آنکه سرباره نسبت به فلز جوش سبکتر است و نقطه ذوب کمتری دارد روی سطح جوش شناور شده و پس از آن منجمد می گردد. نکته دیگری که در شکل ۱ نمایش داده شده، گاز محافظی است که در اثر سوختن روکش الکترود تولید شده است.وظیفه این گازهای تولید شده محافظت قوس و حوضچه مذاب در برابر اتمسفر می باشد مهمترین عنصر در فرآیند SMAW، الکترود می باشد. الکترود از یک مغزی فلزی بهمراه یک روکش (flux) مخصوص در اطراف آن تشکیل شده است تمام الکترودهای مخصوص جوشکاری فولادی کربنی و کم آلیاژی، از یک مغزی فولادی یکسان ساخته شده اند. این مغزی از جنس یک فولاد کم کربن اکسیژن زدایی نشده می باشد. بنابراین هر عنصر آلیاژهای دیگری از طریق روکش الکترود به حوضچه مذاب افزوده می گردد
علت این امر، اقتصادی بودن تأمین عناصر آلیاژی از طریق روکش الکترود می باشد وظایف روکش یا فلاکس الکترود عبارت است از:
۱-محافظت (shielding): در اثر سوختن روکش الکترود، گازهای محافظی جهت حفاظت از حوضچه مذاب تولید می گردد.
۲-اکسیژن زدایی (Deoxidation): روکش الکترود از طریق انجام واکنش های شیمیایی، اکسیژن و سایر گازهای جذب شده در حوضچه مذاب را خارج می نماید.
۳-آلیاژ سازی:(Alloying) از طریق روکش الکترود، عناصر آلیاژی متنوعی به حوضچه مذاب افزوده می گردد.
۴-یونیزاسیون: (Ionieing) عناصر موجود در روکش الکترود به عملیات یونیزاسیون کمک نموده،شروع قوس الکتریکی و پایداری آنرا بهبود می بخشند.
۵-عایق سازی (Insulationg): سرباره منجمد شده روی سطح جوش از طریق ایجاد یک عایق حرارتی سرعت سرد شدن جوش را کاهش می دهد. با توجه به اهمیت الکترود در فرآیند SMAW، شناسایی و طبقه بندی انواع آن ضروری می باشد. انجمن جوشکاری آمریکا جهت شناسایی و طبقه بندی این الکترودها سیستم معینی تعریف نموده است. این استاندارد طبقه بندی، جهت فولادهای کربنی AWS A5.1 و جهت فولادهای کم آلیاژهای AWS A5.5 می باشد. بخش های مختلف این سیستم طبقه بندی در شکل ۲ نمایش داده شده است.
مطابق با این سیستم طبقه بندی از یک حرف E بیانگر کلمه الکترود و چهار یا پنج رقم پس از آن استفاده می شود. دو یا سه رقم اول ( در صورتیکه در طبقه بندی از چهار رقم استفاده شده بود دو رقم اول و در صورتیکه از ۵ رقم استفاده شده بود سه رقم اول) بیانگر حداقل استحکام کششی فلز جوش بر حسب ksi ( کیلو پوند بر اینچ مربع ) می باشد بعنوان مثال در صورتیکه دو رقم اول عدد «۷۰» باشد بدان معناست که حداقل استحکام کششی فلز جوش رسوب داده شده ۷۰۰۰۰psi می باشد رقم بعدی بیانگر وضعیتی است که با آن الکترود مجاز به جوشکاری هستیم عدد «۱» بیانگر امکان استفاده از الکترود در تمام وضعیتها می باشد. عدد (۲) بیانگر سیاست زیاد حوضچه مذاب می باشد. بطوریکه مجاز به استفاده از این الکترود فقط در وضعیت تخت برای انواع جوش ها و وضعیت افقی فقط در جوش های نبشی (Fillet) می باشیم عدد ۴ بیانگر مناسب بودن الکترود برای جوشکاری در وضعیت عمودی سرازیر می باشد. رقم آخر در این طبقه بندی بیانگر نوع روکش الکترود و نوع جریان و قطبیت پیشنهادی می باشد شکل ۳ رقم آخر را در این سیستم طبقه بندی نشان می دهد.
شایان ذکر است کلیه الکترودهایی که رقم آخر آنها به ۵، ۶ یا ۸ ختم می شوند، در رده ی الکترودهای کم هیدروژن قرار می گیرند. به منظور حفظ مقدار کم هیدروژن (رطوبت) در این الکترودها بایستی آنها را در بسته بندی های فلزی مقاوم به رطوبت یا در داخل کوره های مناسب نگهداری نمود. این کوره ها باید به صورت الکتریکی بوده و قابلیت تنظیم درجه حرارت از تا را داشته باشند. استفاده از این کوره ها در شرایط استاندارد مقدار رطوبت را در حداقل مقدار ممکن ( کمتر از%۲۰ نگاه می دارد. پس از باز کردن بسته بندی این الکترودها، بلافاصله باید آنها را در داخل کوره نگهداری کرد. مطابق با اغلب استانداردها، الکترودهای کم هیدروژن را باید بلافاصله پس از خروج از بسته بندی اولیه، داخل کوره با حداقل دمای نگهداری کرد این نکته حائز اهمیت است که قراردادن سایر الکترودها (غیر از الکترودهای کم هیدروژن ) داخل کوره، ممکن است و در کارآیی موثر آنها اثر سوء داشته باشد. بعنوان مثال بعضی الکترودها طوری ساخته می شوند که روکش آنها حاوی مقدار معینی رطوبت باشد حال در صورت حذف این رطوبت در کارآیی آنها اختلالاتی رخ می دهد الکترودهای مخصوص جوشکاری فولادهای کم آلیاژی مخصوصاً بر اساس یک پسوند پس از طبقه بندی ذکر شده فوق، شناسایی می شوند. این پسوندها معرف نوع و میزان عناصر آلیاژی در روکش الکترود می باشند که در شکل ۴ نشان داده شده است تجهیزات فرآیند SMAW نسبتاً ساده می باشد مطابق شکل ۵ از منبع قدرت دو کابل خارج شده است یکی به ۱ بند الکترودگیر و دیگری به قطعه کار متصل می گردد. در اثر ایجاد قوس الکتریکی بین نوک الکترود و قطعه کار، حرارت لازم جهت ذوب تأمین می شود. در این فرآیند از یک منبع قدرت با مشخصات ولت- آمپر جریان ثابت استفاده می شود در صورتیکه جوشکار در حین عملیات جوشکاری، طول قوس را افزایش دهد، بدلیل افزایش مقاومت قوس، ولتاژ افزایش یافته و شدت جریان کاهش می یابد. مطابق شکل ۶ (A)، به ازاء افزایش %۳۲ ولتاژ، شدت جریان فقط %۱۰ کاهش می یابد. با توجه به رابطه حرارت ورودی (Heat Inpue) در یک سرعت جوشکاری ثابت مثلاً (loin/min) با افزایش طول قوس، حرارت ورودی افزایش می یابد.
کارآموزی جوشکاری

فهرست مطالب

مقدمه
فصل اول: آشنایی با مکان کلی کارآموزی
فصل دوم: ارزیابی بخش های مرتبط با رشته علمی کارآموز
۱-جوشکاری و برشکاری بکار رفته در ساخت قالبهای تراورس
۱-۱- انواع فرآیندهای جوشکاری
۲-۱- جوشکاری قوس الکترود دستی
۳-۱- جوشکاری قوس فلزی تحت پوشش گاز محافظ
۴-۱- فرآیندهای برشکاری
۲-انواع جیگ و فیکسچرها و وظایف آنها
۱-۲- میگ ها و فیکسچرها
۲-۲- انواع میگ ها
۳-۲- انواع فیکسچرها
۴-۲- دسته بندی فیکسچرها
۵-۲- طراحی جیگ و فیکسچرها
۶-۲- اهداف اصلی فیکسچرها
۳-قالبهای خم کاری و برشکاری
۱-۳- طراحی ماتریس
۲-۳- طراحی سنبه
فصل سوم: آزمون آموخته ها نتایج و پیشنهادات

دانلود گزارش کارآموزی در جوشکاری

گزارش کارآموزی جوشکاری گزارش کارآموزی برشکاری دانلود گزارش کارآموزی جوشکاری خرید گزارش کارآموزی جوشکاری پروژه کارورزی جوشکاری دانلود پروژه کارورزی جوشکاری پروژه کاراموزی جوشکاری خرید پروزه جوشکاری کاراموزی جوشکاری کار ورزی جوشکاری تراشکاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *